اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

غافلگیر نشوید؛ کرونا ضربه‌ فنی می‌کند!

دقت کنیم! این روزها ویروس هزار چهره کرونا به همه نقاط و مکان‌ها سَرک می‌کشد و با تمام قدرت سعی می‌کند حالِ افراد مختلف را بگیرد؛ در نتیجه از بی‌تفاوتی و به عبارت دقیق‌تر بی‌خیالی نسبت به این ویروس سرکش پرهیز کنیم تا شاهد زانو زدن مقابل آن نباشیم.

غافلگیر نشوید؛ کرونا ضربه‌ فنی می‌کند!

گروه سلامت خبرگزاری فارس- محمد تاجیک:این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد و هر روز تعداد مبتلایان، بستری شدگان و به دنبال آن جانباختگان روندی افزایشی به خود گرفته است.

استان تهران نیز با جمعیت بیش از 14 میلیون نفری و حجم زیاد نقل و انتقال افراد از نقاط مختلف کشور شرایط پُر نوسان و نگران کننده‌ای به خود گرفته و مانند غالب نقاط کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است؛ به طوری که اکنون وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد.

شرایط کرونایی در غالب نقاط کشور نیز مطلوب نیست و اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در کشور در وضعیت آبی قرار ندارد.

مراکز درمانی در نقاط مختلف با حجم بیماران زیادی روبرو هستند و کادر درمانی و متولیان سلامت کشور به صورت مداوم در این خصوص و افزایش شیوع کرونا هشدار می‌دهند.

سوش جدید کرونا با نام دلتا با قدرت انتقال و بیماری زایی فوق العاده خود سلامت کودک، بزرگسال، جوان و سالمند را به شکل جدی تهدید می‌کند.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی پایتخت، بیان داشت: استان تهران و شهر تهران با توجه به حجم بالای مراجعات حضوری، بستری ها و خستگی تیم بهداشتی و درمانی شرایط سختی را طی می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه فعلا خبری از کاهش مراجعین سرپایی و بستری ها نیست که این موضوع نگرانی هایی را ایجاد می کند. از سوی دیگر مسئله کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان ها و تامین منابع مالی، خستگی و فرسودگی نیروی انسانی از مواردی است که این نگرانی ها را تشدید می‌کند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود:کمبود منابع مورد نیاز برای خرید تست های PCR نیز که در فرآیند بیماریابی در این شرایط سخت از اهمیت بسزایی برخوردار است، مشکلاتی را به وجود آورده است.

*6 پیشنهاد به وزیر کشور

زالی اضافه کرد: پیشنهاداتی به وزیر کشور ارائه کردیم و در حقیقت 6 پیشنهاد که می‌توانست در عرصه ملی نیز بکار گرفته شود ارائه شد، اما متاسفانه در ستاد ملی مطرح نشد و این پیشنهادات می‌توانست در این روزهای سخت کمک کننده باشد.

وی یادآور شد:همچنین مسئله خستگی مردم و فرسودگی روانی آنها نیز که البته در عرصه جهانی نیز دیده می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید مدل جدید و برنامه های جدید ایجابی در نظر گرفته شود.

*همه شاخص‌های کرونایی افزایشی است

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران تاکید کرد: در روزهای اخیر پس از هفت هفته متاسفانه همه شاخص‌ها افزایشی است. در پیک چهارم پس از هفته پنجم آمارها به سمت کاهش رفت اما در پیک پنجم با وجود هفت هفته هنوز نشانه‌هایی از کاهش نمی‌بینیم و هفته‌های آینده نیز وضعیت قابل پیش بینی نیست.

*جانباختن 120 بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته در تهران

وی ادامه داد: گروه‌های سنی بالای ۷۰ و ۸۰ سال در آمارهای بستری و فوتی آنها سیر نزولی مشاهده می‌شود که شاید آن را بتوان نشانی از اثربخشی واکسن دانست. ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ نفر در استان تهران فوتی داشته ایم و در حقیقت سخت ترین شرایط از ابتدای شیوع کرونا ویروس را در بیمارستان های تهران در حال سپری کردن داریم.

*بیش از 9 هزار بیمار بستری در استان تهران/2500 بیمار در مراقبت ویژه

به گفته زالی، در حال حاضر ۹۳۹۱ بیمار در تهران بستری است که از این میزان ۲۵۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. ظرف ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰۵۵ بیمار جدید در تهران بستری شده و ۱۶۰۰ بیمار نیز در ۲۴ ساعت گذشته از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند.

رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می تواند همه را مبتلا کند

*قدرت انتقال کرونای دلتا 8 تا 12 برابر بیشتر از سوش‌های قبلی

زالی تاکید کرد: در هفته جاری نسبت به هفته گذشته مراکز بستری موقت به ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرده است. سوش جدید کرونا ویروس هشت تا ۱۲ برابر سرایت پذیری بیشتری دارد و مقالات اخیر نشان می دهد که حتی در فضای باز همچون فضای بسته این سوش سرایت پذیری بالایی دارد که بسیار نگران کننده است. در حقیقت این سوش مقاوم تر و سرایت پذیری بیشتری دارد؛ لذا باید پروتکل‌های قبلی با شدت و حدت بیشتری رعایت شود.

 

*۱۶۴ کشور دنیا درگیر کرونای دلتا

به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا الان بیش ۱۶۴ کشور در دنیا متاسفانه گرفتار موج دلتا شدند. ویروس جهش یافته دلتا با قدرت سرایت بسیار بالا حتی در کشورهایی که میزان بالایی از واکسیناسیون را انجام دادند باعث موج جدید شده و اینکه ابتلاها افزایش یابند. 

*لزوم واکسیناسیون همراه با رعایت پروتکل‌ها

وی افزود:با توجه به اینکه کشورهایی که درصد بالایی از واکسیناسیون را دارند ولی میزان مجددا در آنها بالا رفته شاید حاکی از آن باشد که واکسن زدن به تنهایی کافی نیست و نیاز به رعایت پروتکلهاست؛ بنابراین این افراد ممکن است مبتلا شوند اما میزان بستری و مرگ و میر در آنها پایین تر از سایرینی است که واکسن نزدند. بنابراین هم باید واکسن بزنیم هم رعایت پروتکلها را داشته باشیم تا زمانی که درصد بالایی از مردم دنیا واکسن بزنند و زنجیره بیماری قطع شود.

*گردش کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور/هشدار جدی درباره پُر شدن تخت‌های بیمارستانی

رئیسی با اشاره به روند بیماری در کشور، گفت: در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستانها دارد بالا می‌رود. خیلی از تختهای بیمارستانها در حال پر شدن است و این هشدار جدی است که اگر پروتکلها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین تری شویم.

*سقوط میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد

وی با تاکید بر اینکه هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده‌ایم،گفت: رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می تواند همه را مبتلا کند.

*آمار رسمی فوتی‌ها با آمار واقعی متفاوت است!

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ممکن است آمار رسمی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشورمان با آمار واقعی کمی متفاوت باشد، گفت: برخی افراد وجود دارند که تست نمی‌شوند و یا در برخی موارد، تست‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب را نشان می‌دهند.

حریرچی با اشاره به اینکه آماری که اعلام می‌شود مستند به آمار رسمی استخراج شده است، اضافه کرد: در مورد افراد سرپایی، ممکن است چند برابر رقم فعلی، کرونا مثبت باشند؛ زیرا بسیاری از افراد، ناقل بدون علامت هستند و به مراکز برای تست مراجعه نمی‌کنند.

* ادامه روند افزایش کرونا تا 10 روز آینده

معاون کل وزارت بهداشت گفت: روند ابتلاء به کرونا افزایشی است و این روند حداقل تا ۱۰ روز آینده ادامه خواهد داشت.

* رشد 3 برابری تعداد سرپایی ها در یکماه گذشته

وی با بیان اینکه در چهار هفته اخیر موارد سرپایی از حدود ۶۰ هزار به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یافت، افزود: در روند موارد مثبت بستری و فوت نیز افزایش بسیار شدیدی داشتیم و در هر هفته ۲۲ هزار مورد مثبت بستری و ۱۸۰ هزار مورد مثبت سرپایی داریم که به دو هزار و ۲۱ فوت در هفته منجر شده است.

در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستانها دارد بالا می‌رود. خیلی از تختهای بیمارستانها در حال پر شدن است

 

*رشد 38 درصدی فوت شدگان کرونایی در کشور

حریرچی با اشاره به اینکه در موارد قبلی به چنین اوجی نرسیده بودیم، اضافه کرد: تعداد مراجعات سرپایی مثبت در مقایسه با هفته گذشته، 26.5 درصد، تعداد بیماران مثبت بستری، ۲۲ درصد و تعداد بیماران فوت شده، ۳۸.۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: اکنون به تدریج با ورود ویروس دلتا به وضعیتی رسیدیم که ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز و یا نارنجی هستند.* 90 درصد شهرهای ایران در وضعیت قرمز

*ایران جزو 10 کشور اول جهان از نظر بستری و فوتی

حریرچی افزود: در مدت اخیر، معمولاً جزو ۱۰ تا ۱۲ کشور نخست از نظر میزان بستری و فوت بوده‌ایم.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مطلوب ما رعایت ۹۰ درصدی شیوه نامه‌هاست، گفت: اکنون روند رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشورمان ۳۹ درصد کاهش داشته که کمترین مقدار در یک سال اخیر است.

حریرچی با اشاره به اینکه واکسیناسیون باید زودتر انجام می‌شد، افزود: تولید واکسن داخلی کار فوق العاده‌ای بود و باید میزان این تولید را افزایش دهیم که در حال انجام است.

وی ادامه داد: اکنون میزان واکسن‌های موجود، محدود است و بیگانگان هم بدعهدی و برخی کشورها هم واکسن‌ها را احتکار کردند ضمن اینکه محدودیت ارزی داریم.

*هشدار درباره افزایش فوتی‌ها به 800 نفر در روز!

حریرچی گفت:  پیش بینی‌های دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که در یک ماه و نیم آینده، مرگ‌های کرونایی در کشور ما از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش یابد و اگر به دستورالعمل‌ها عمل نکنیم شاید در آینده این رقم به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.

وی با اشاره به اینکه هدف نخست واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر و کاهش بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و بیمارستان است، گفت: حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد این هدف با واکسن حاصل می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه تعداد تخت‌های کشور به ازای جمعیت به رغم افزایش در هشت سال اخیر، در مقایسه با متوسط جهانی بسیار کم است، اضافه کرد: اکنون از نظر تخت، سی تی اسکن و دستگاه‌های اکسیژن ساز، دچار فرسودگی شدیم و تاب روحی، روانی و فعالیت پرسنل مراکز درمانی به ویژه پزشکان، پرستاران، رزیدنت‌ها و انترن‌ها کاهش داشته و بر روی آنها فشار زیادی است و با حقوق‌های اندک، بار اصلی بر روی دوش آنها است.

*شرایط بسیار خطرناک است/با این شیوه نمی‌توان کرونا را جمع کرد

شروین شکوهی،رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به اینکه با افزایش تعداد کلی بیماران درصد تعداد بیماران بدحال هم به همان نسبت افزایش می‌یابد، گفت: متاسفانه انگار مردم فراموش کردند که کرونا وجود دارد.

وی افزود: آمار وحشتناک زیاد بوده و شرایط بسیار خطرناک است و با توجه به خستگی زیاد کادر درمان نمی‌توان با این شیوه کرونا را جمع کرد.

*تخت خالی نداریم

شکوهی با بیان اینکه میانگین سنی مبتلایان با پیک‌های قبلی تفاوت چندانی نداشته است، اظهار کرد: در بیمارستان ما اصلا تخت خالی نیست. برای پذیرش بیمار از اورژانس به بخش یا باید یک نفر مرخص شود یا اینکه خدای ناکرده یک نفر جان خود را از دست بدهد، که تخت خالی شود.

*مشکلات اکسیژن در اغلب بیمارستانها

وی افزود: دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی به طور مداوم کار می‌کنند و مستهلک می‌شوند و مشکلات اکسیژن در اکثر بیمارستان‌ها وجود دارد. آیا آینده روشنی از شرایط یک ماه آتی ویروس داریم؟ به هیچ وجه. تمام امید ما مثل پیک‌های قبلی این است که خود ویروس فروکش کند؛ در حالی که سیستم درمانی کشور شرایط سختی دارد و در حال نابود شدن است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در شانزده ماه گذشته چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم.

توکلی ادامه داد: ادامه روند نگران کننده است؛ چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش شیوع تا کجا ادامه خواهد داشت ولی آنچه مسلم است تعداد بی سابقه مراجعان و مبتلایان است به طوری که کرونای دلتا تهران را محاصره کرده است.

*مراجعه هزاران نفر به مراکز درمانی استان تهران/60 درصد تخت‌های درمانی در اختیار کرونایی‌ها 

وی افزود:مراجعات به بیش از هزاران نفر در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌هاست. بسیاری از هم میهمان به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران اضافه کرد: اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده اما فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش بینی کنیم. وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.

* 25 درصد بیماران کرونایی بستری می‌شوند

توکلی گفت: طبق آمار از هر ۲۰ هزار نفر مراجعه کننده ۱۵۰۰ نفر بستری می‌شوند و از تعداد کل مراجعه‌کنندگان حدود ۲۵۰۰ نفر به صورت موقت بستری و ترخیص می‌شوند؛یعنی ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به نوعی از بستری نیاز دارند.

*عموم امکانات بیمارستانها در اختیار بیماران کرونایی

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران خاطرنشان کرد: تمامی جراحی‌های غیر ضروری در بیمارستان‌ها لغو شده و بیمارانی که درمان آنها می‌تواند با تاخیر انجام شود در بیمارستان ها پذیرش نمی‌شوند و عموم امکانات معطوف بیماران کرونایی است.

وی درباره بیمارستان سیار،گفت: سازه‌های موقتی در بیمارستان‌ها ایجاد شده که می‌توان خدمات سرپایی مورد نیاز به بیماران کرونایی را در این بخش‌ها ارائه داد. حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تخت در اورژانس‌ها هستند که این تخت ها در شیفت‌های عصر و شب بیماران را می‌پذیرند. از صبح تا ظهر بیماران ویزیت می‌شوند؛ برخی ترخیص، بستری و حتی متاسفانه فوت می‌شوند.

*کرونای دلتا در استان تهران فراگیر است

توکلی با تاکید بر اینکه فعلا سویه غالب کرونا در تهران سویه دلتاست، اظهار داشت: بر اساس شواهد بالینی بیماران سویه غالب در تهران دلتا است. هر روز به تعداد بیماران افزوده شده و رکورد تعداد بیماران شکسته می‌شود. ما هنوز وارد پیک موج پنجم نشده‌ایم. هنوز نمی‌دانیم این روند تا چه زمانی صعودی خواهد بود.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به اینکه وقتی بحران مزمن می‌شود میزان حساسیت‌ها کم شده و منجر به رفتارهای پرخطر و بی تفاوتی و ساده انگاری می‌شود، گفت: ساده انگاری در کشور بزرگترین خسارت برای سیستم مدیریت کرونا است.

پیام طبرسی، استاد بیماری‌های عفونی و معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «اکنون وضعیت کرونا و مراکز درمانی چگونه است؟»،گفت:اکنون در بدترین وضعیت قرار داریم؛به طوری که این پیک از همه پیک‌های کرونا وضعیت بدتری دارد.


وی ادامه داد:تعداد بیمار افزایش یافته و بیمارستانها لبریز و سرریز شده است و جمع کردن کار خیلی سخت شده است.

معاون بیمارستان مسیح دانشوری بیان داشت: کادر درمان کادر 18 ماه پیش نیست؛ شما از یک تعداد افراد ثابت انتظار 18 ماهه را دارید؛ بنابراین همه نیروها فرسوده شده‌اند.

این استاد بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که«برای کنترل وضعیت کنونی کرونا چه باید کرد؟»،متذکر شد:‌ باید کاری کنیم چرخه بیماری قطع شود؛ متاسفانه اکنون نمودارها نشان می‌دهد روند در همه استانها افزایشی است و احتیاج به 2 یا 3 هفته تعطیلی و قرنطینه جدی است تا بیماری از تکاپو بیفتد.

وی خاطرنشان کرد:چراکه اگر بخواهیم به همین منوال ادامه پیدا کند همه آلوده می‌شوند و این بسیار خطرناک است.اکنون هر موجی از موج قبلی بدتر است.

طبرسی تأکید کرد:‌اکنون هر فردی تب و علائم تنفسی دارد نشانه کروناست؛چراکه ویروس دیگری در چرخش نیست.

دقت کنیم! این روزها ویروس هزار چهره کرونا به همه نقاط و مکانها سرک می‌کشد و با تمام قدرت سعی می‌کند حال افراد مختلف را بگیرد؛اما در مسیر مقابله با گردنکشی این ویروس مرموز تنها راه رعایت سه گانه شستشوی دستها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است؛ ضمن اینکه واکسیناسیون عمومی نیز نقش بازدارنده‌ای در کاهش موارد ابتلا، بستری و در نهایت جانباختگان کرونایی دارد؛ در نتیجه از بی تفاوتی و به عبارت بهتر بی خیالی نسبت به این ویروس سرکش پرهیز کنیم تا شاهد زانو زدن مقابل آن نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول