اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

بانک مسکن گزارشی از هزینه‌کرد اقساط بازگشتی مسکن مهر ارائه نداد

بانک مسکن در واکنش به گزارش «برداشت 16 هزار میلیارد تومانی بانک مسکن از جیب مردم/ 80 درصد اقساط بازگشتی مسکن مهر کجاست؟» توضیحاتی ارائه داد ولی از دادن پاسخ به سوالات مطرح‌شده در این گزارش خودداری کرد.

بانک مسکن گزارشی از هزینه‌کرد اقساط بازگشتی مسکن مهر ارائه نداد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مسکن در قالب ارائه جوابیه نسبت به گزارش فارس با عنوان "برداشت 16 هزار میلیارد تومانی بانک مسکن از جیب مردم/80 درصد اقساط بازگشتی مسکن مهر کجاست؟" واکنش داد.

مشروح این پاسخ به شرح زیر است:

بانک مسکن از همان آغاز به کار طرح مسکن مهر تاکنون، به عنوان تنها بانک تخصصی عملیات پرداخت تسهیلات ساخت واحدهای مشمول این طرح را برعهده داشته است.

این بانک چه در مقاطع اوج ساخت و سازهای مسکن مهر، چه هنگام تنگنای مالی شدید پروژه های مسکن مهر ناشی از کمبود آورده نقدی واجدین شرایط و چه در سال‌‌های اخیر که مدل مستقل از خط اعتباری بانک مرکزی با ابتکار عمل بانک مسکن برای تامین مالی پروژه‌های باقی مانده به کار گرفته شد. همواره بدون فوت وقت، جریان پرداخت تسهیلات مسکن مهر را ادامه داد و هم اکنون با همت مدیران و کارکنان خود به اتمام این پروژه عظیم ملی نزدیک شده است.

بدیهی است ساخت بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور در قالب طرح مسکن مهر جز با حمایت های مداوم اعتباری بانک مسکن غیرممکن بود.

در این دوره، علاوه بر انجام ماموریت تامین تسهیلات برای تکمیل طرح مسکن مهر، وظیفه تامین مالی پروژه های نوسازی بافت فرسوده پرداخت تسهیلات یکم به خانه اولی ها با کمک گرفتن از منابع بازگشتی مسکن مهر بوده است به ترتیبی که سود تسهیلات این طرح به ۶ درصد کاهش یافت و تعداد زیادی از خانه اولی ها با این طرح صاحب خانه شدند و همچنین تامین مالی طرح اقدام ملی مسکن نیز توسط بانک مسکن به اجرا درآمد.

بانک مسکن تمام اقدامات مالی، اعتباری و فعالیت‌های خود را تحت نظارت کامل نهادهای بالادست همچون شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت راه و شهرسازی، به اجرا در می آورد.

در این مسیر، همه فعالیت‌ها نیز به صورت شفاف صورت گرفته است که البته خروجی آن، چیزی جز حمایت مالی از جریان ساخت و عرضه مسکن ارزان و کمک اعتباری به خانه دار کردن اقشار فاقد مسکن نبوده است.

همچنین طی سال‌های گذشته بانک مسکن در تکمیل پروژه عظیم مسکن مهر نسبت به ایجاد و امور زیربنایی شهرهای پردیس و پرند نیز اقدام نموده است. درضمن میزان کارمزد دریافتی بانک با توجه به ابعاد و پیچیدگی‌ها در حد ناچیزی است و با امور اجرای این پروژه عظیم همخوانی ندارد.

امید می‌رود، همه آحاد جامعه در سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری شده از هر نوع حرکت ضد تولید و مخرب در فضای رسانه‌ای خودداری کنند.

*بانک مسکن گزارشی از هزینه کرد اقساط بازگشتی مسکن مهر ارائه نکرد

به گزارش فارس، در توضیحات ارائه شده بانک مسکن، هیچ اشاره‌ای به موارد مندرج در گزارش نشده و به نظر می‌رسد، بانک مسکن علاقه‌ای به صحبت پیرامون این مسائل ندارد. به عبارت دیگر، تعیین تکلیف 80 درصد از اقساط بازگشتی مسکن مهر و همچنین برداشت 16 هزار میلیارد تومان بر خلاف قرار داد خط اعتباری بانک مسکن و بانک مرکزی باید توسط بانک مسکن رسیدگی شود.

نکته قابل توجه پیرامون جوابیه بانک مسکن، اشتباه فاحش در بیان آمار واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر است. در شرایطی که 4.3 میلیون واحد مسکونی در این طرح اجرا شده اما بانک مسکن عنوان می‌کند که این طرح تنها 2.3 میلیون مسکن را در بر گرفته است. این اشتباه می‌تواند ناشی از این مسئله تلقی شود که بانک مسکن بدیهیات مسکن مهر را به فراموشی سپرده است.

*2 هزار میلیارد تومان از خط اعتباری مسکن مهر کجا هزینه شد؟

علاوه بر این در شرایطی که بانک مسکن ادعای تامین مالی مسکن مهر در مدل‌های مستقل از خطر اعتباری را دارد، باید گفت، همچنان 2 هزار میلیارد تومان از مجموع خط اعتباری و اقساط بازگشتی 10 هزار میلیارد تومانی این طرح به  متقاضیان پرداخت نشده است. حال سوال اینجاست که چرا بانک مسکن به جای طراحی مدل‌های مستقل، سهم مسکن مهر از خط اعتباری و اقساط بازگشتی را پرداخت نمی‌کند.

نحوه مواجهه بانک مسکن به مسئله سوالات طرح شده در گزارش از جمله منابع هزینه کرد مسکن مهر، بیانگر این امر است که این بانک دولتی بنای توضیح در فضای رسانه کشور را نداشته و به نظر می‌رسد، ورود نهادهای نظارتی و حقوقی برای شفاف‌سازی این مطلب ضروری است.

در پایان باید گفت، امید می‌رود همه آحاد جامعه به خصوص نظام بانکی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری شده در این مسیر گام بردارند و از هر نوع حرکت ضد تولید و مخرب از جمله هزینه خط اعتباری مسکن مهر و اقساط بازگشتی این پروژه در مقاصد غیر از ساخت مسکن خودداری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول