اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

ورود استارتاپ‌ها به بورس؛ از کپی ناقص طرح انگلیسی تا هشدار مجلس درباره یک انحراف

موضوع ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه و پذیرش آنها در بازاری موسوم به «بازار هدف» که از جذابت حداقلی برای جذب سرمایه برخوردار است، انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

ورود استارتاپ‌ها به بورس؛ از کپی ناقص طرح انگلیسی تا هشدار مجلس درباره یک انحراف

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: گسترش روافزون فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف امروز آنها را به یکی از بازیگران اصلی حوزه فناوری‌های پیشرفته و اقتصاد در کشور تبدیل کرده و به طور طبیعی گسترش فعالیت‌ها برای چنین مجموعه‌هایی که در کنار تولید محصول، تحقیق و توسعه دائمی و پیشرفته در دستورکارشان است، نیازمند تامین مالی مناسب است و یکی از راه‌های مناسب تأمین مالی شرکت‌ها به طور طبیعی بازار سرمایه است.

در کشورمان مدت‌ها است که صحبت از عرضه سهام استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه به منظور تأمین مالی می‌شود و در این راستا دستگاه‌های مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم مشوق‌ها را برای این موضوع در نظر گرفته است و سعی در تسهیل‌گری روند پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه دارد.

اما از سوی دیگر پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه با سبک و روشی که سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی مد نظر دارند، می‌تواند چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد که یکی از آنها، پذیرش این شرکت‌ها در بازاری فرعی از فرابورس بنام «بازار هدف» است؛ موضوعی که نارضایتی استارتاپ‌ها و انتقاداتی را از سوی برخی نمایندگان اقتصادی مجلس در پی داشته است.

در حقیقت دولت به دنبال آن است که با تشکیل یک بازار فرعی در فرابورس بنام «بازار هدف»، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را به سوی این بازار سوق دهد که در نوع خود بازاری بدون جذابیت محسوب می‌شود و طبیعتا نمی‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و در نتیجه تأمین سرمایه‌ای نیز در آن برای استارتاپ‌ها انجام نمی‌شود.

 

حالا اما با توجه به مشکلات عدیده‌ای که اجرای این طرح می‌تواند پیش روی دانش‌بنیان‌ها قرار دهد، تعدادی از نمایندگان اقتصادی مجلس، پیگیری این مشکل را در دستور خود قرار داده‌اند. مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس امروز در نامه‌ای که خطاب به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشته است بر ضرورت تسریع در پذیرش دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها در فرابورس تاکید کرده و می‌گوید: لازم است به زمزمه‌هایی که پیرامون راه‌اندازی یک بازار جدید با عنوان بازار هدف به گوش می‌رسد، توجه جدی شود.

توانگر گفته است: شرایط سرمایه‌گذاری در بازار هدف و موقعیتی که برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در این بازار تعریف شده است در عمل نه تنها فرصتی تازه برای دانش‌بنیان‌ها محسوب نمی‌شود که پذیرش در این بازار نوعی تنبیه این شرکت‌های نوآور است.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تاکید کرده: ضروری است که ضمن تسریع پذیرش این شرکت‌ها در تابلوهای موجود انسداد فعلی که ناشی از نوعی مدیریت سلیقه‌ای است برطرف شود.

علیزاده: بازار هدف؛ کپی برداری ناقص از یک طرح انگلیسی

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار در اینباره می‌گوید: ایجاد بازارهای فرعی تحت عنوان «بازار هدف» در حقیقت الگوبرداری از یک ایده انگلیسی و با هدف جذب شرکت‌های کوچکتر به بازار سرمایه است که ایرادات فراوانی به این الگوبرداری وارد است.مهمترین ایراد ابهام در کم و کیف این بازار و کارکردهای آن است . به نظر می رسد کار کارشناسی مناسبی نیز در این خصوص صورت نگرفته است.

علیزاده گفت: شرکت های دانش بنیانی که استاندارد های لازم را دارند باید در بازار فرابورس پذیرفته شوند. البته با توجه به نوع کسب وکار شرکت های دانش بنیان ممکن است برخی شرکت ها هم با استانداردهای موجود مشکل پذیرش داشته باشند اما باید استانداردهای متناسب با همین شرکت ها با نمونه های جهانی  مورد توجه قرار گیرد. بی تردید در عرضه سهام چنین شرکت هایی ریسک های مثبت و منفی توسط سهامداران و متقاضیان لحاظ خواهد شد.چرا که بازار هوشمند با توجه به ریسک های مختلف p/e های گوناگونی برای شرکت های فعلی نیز لحاظ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های دانش‌بنیان با جدیت و سرعت بیشتری باید در دستور کار قرار گیرد، تاکید کرد: با توجه به تاکیدات مدیران کشور و سیاست‌های کلی نظام در گسترش فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال، پذیرش شرکت‌های فعال این حوزه در بازاری محدود، غیرجذاب و مبهم تحت عنوان «بازار هدف» کمک چندانی به این شرکت‌های نوآور نخواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه عرضه سهام شرکت‌های دانش‌بنیان در این بازار تبعات منفی برای اقتصاد کشور عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار همچنین تأکید کرد: ضرورت دارد تا وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس با برنامه‌ریزی دقیق، برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تدابیری را اتخاذ کنند تا موجب تمایل و جذب آنها به سوی این بازار شود.

زارع: بازار هدف تبدیل به چاهی برای استارتاپ ها خواهد شد

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به چالش‌های پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در بازارهای فرعی بورس اشاره و معتقد است: ایجاد بازار هدف در فرابورس و جذب استارتاپ‌ها در این بخش اتفاقی است که صدها شرکت نوآور که در سال‌های گذشته گره‌های بزرگی از مشکلات کشور را باز کرده‌اند را دچار محدودیت در دسترسی به بازار سرمایه می‌کند و از سوی دیگر مردم نیز از سرمایه‌گذاری در صنایع پربازده و با فناوری بالا محروم خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید می‌گوید: این محدودیت‌ها در عمل باعث عدم رونق این بازار خواهد شد و عدم رونق، منجر به عدم استقبال از سهام عرضه شده شرکت‌ها و عدم رشد سهام می‌شود و در نهایت برای سهام‌داران جذابیتی نخواهد داشت و عملا تبدیل به چاهی برای سرکوب استارتاپ‌ها  و شرکت های دانش بنیان ایرانی می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول