اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اینجا وضعیت قرمز است، اما .../ مردم بی‌خیال و مسوولان بی‌تفاوت

تبریز در حالی دوباره وارد وضعیت قرمز کرونایی شده و این ویروس سرکش به گوشه و کنار این شهر سرک می کشد که اثری از اقدامات هشداری و انزاری نهادهای متولی این حوزه به ویژه ستاد استانی مقابله با کرونا در سطح این کلان‌شهر دیده نمی‌شود.

اینجا وضعیت قرمز است، اما .../  مردم بی‌خیال و مسوولان بی‌تفاوت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ویروس سرکش کرونا این بار با پسوند دلتا یا هندی افسار گسیخته و بی‌محابا به هر گوشه و کناری سرک می‌کشد، سویه‌ای از ویروس منحوس که از خوزستان خیز برداشت و اکنون به گفته مسوولان وزارت بهداشت در همه نقاط کشور در حال چرخش است هر چند که وزیر بهداشت در سفر خود به تبریز اعلام کرد که این‌گونه از ویروس کرونا از ۲ ماه پیش از تصور عموم در کشور شناسایی شده بود.

به هر صورت گونه جدید و البته سرکش‌تر کرونا اکنون در همه شهرها و استان‌های کشور در حال گردش و چرخش است و افزایش چند برابری آمار مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری در هفته‌های اخیر نیز تنها یک معنی دارد و آن هم ورود کشور به پیک پنجم کرونا و آن هم بسیار شدیدتر از پیک‌های قبلی است.

شدت خیز جدید کرونا به حدی بالا و نگران‌کننده است که هر روز اخبار متعدد از پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و خستگی کادر درمان زیر بار سنگین مراجعات و البته برخی اخبار نگران‌کننده در خصوص استهلاک تجهیزات بیمارستانی و کمبود ذخایر اکسیژن مخابره می‌شود تا جایی که وضعیت شهرهای مانند تهران و مشهد بسیار وخیم و در حالت اضطرار قرار گرفته است.

در چنین شرایطی تبریز نیز که ظاهراً تا چند روز پیش تا حدودی از تیر بلای خیز جدید کرونا در امان مانده بود، دوباره وارد وضعیت قرمز کرونایی شده و زنگ خطر جدی را برای این شهر به صدا درآورده است، زنگ خطری که البته به نظر می‌رسد چندان از سوی مردم و البته مسوولان شنیده و جدی گرفته نشده است.

کافی است این روزها سری به کوچه‌ها و خیابان‌های نه چندان پرتردد و غیر اصلی تبریز بزنید تا به راحتی شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های فیزیکی باشید، موضوعی که در مناطق مرکزی و پر رفت و آمد بیشتر به چشم می آید و ازدحام جمعیت و رفتارهای مخاطره‌آمیز کرونایی در اماکن و ناوگان حمل و نقل عمومی کاملاً مشهود است و به نظر می‌رسد ساده‌انگاری‌های قبلی در مورد افت و خیزهای کرونا این بار تشدید شده است.

گویا این ساده‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها به مسوولان و متولیان امور بهداشتی نیز سرایت کرده و در حالی که تبریز در پیک پنجم و خیز کرونای دلتا در حالت قرمز قرار گرفته، این بخش به ویژه ستاد استانی مقابله با کرونا در نوعی موضع انفعال قرار گرفته و اقدامات و تحرکات این ستاد نمودی از حساسیت نسبت به وضعیت پیش آمده ندارد.

در حالی که در سایر استان‌ها و البته کلان‌شهرها ستادهای مقابله با کرونا از هر ابزار و امکانی حداقل برای هشدار و اطلاع‌رسانی عمومی استفاده می‌کنند، تبریز قرمز کرونایی در سکوت آژیرهای هشدار قرمز و انفعال ستاد استانی و مجموعه علوم پزشکی هر روز بیشتر به سمت وضعیت اضطرار پیش می‌رود و در صورت تداوم چنین شرایطی باید در روزهای آینده منتظر اخبار تلخ‌تری از تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونایی در تبریز باشیم.

علاوه‌بر همه این‌ها و عدم انجام اقدامات هشداری و حتی ضد عفونی‌های عمومی، کافی است سری به مناطق حومه تبریز مانند باسمنج و هروی و باغ‌ها و تالارهای آن بزنید تا به وضوح متوجه شوید که در سایه غفلت نهادهای مسوول، انواع و اقسام مراسم و جشن‌ها با حضور حداکثری شهروندان بی‌توجه به پروتکل‌های در این مناطق برگزار می‌شود تا بیم و نگرانی‌ها در خصوص آینده کرونایی شهر اولین‌ها تشدید شود.

وضعیت واکسیناسیون و بی‌برنامگی‌های متعدد در این بخش را نیز باید به همه این چالش‌ها افزود تا انگشت اتهام سهل‌انگاری، انفعال و ساده‌انگاری بیش از مردم متوجه ستاد استانی مقابله با کرونا، علوم پزشکی و دیگر متولیان حوزه بهداشت باشد، چرا که گلایه‌های متعددی از سوی شهروندان در خصوص نابسامانی در فرآیند واکسیناسیون در بسیاری از مراکز بهداشت و محل‌های تعیین شده مطرح می‌شود، البته موضوعی که در روزهای اخیر روند مطلوب‌تری به خود گرفته است.

نکته پایانی در این خصوص، لزوم توجه بیش از پیش به وضعیت کادر درمانی است که به دلیل درگیری‌های پی در پی و متوالی با خیزهای کرونایی در ۲ سال گذشته و بی‌توجهی‌های عمومی و البته انفعال سازمان‌ها و نهادهای مسوول در واقع به قربانیان خط اول این شرایط تبدیل شده‌اند و در صورت ادامه وضعیت فعلی متاسفانه احتمال افت عملکرد این بخش و البته افزایش آمار مبتلایان و تعداد شهدای سلامت در نتیجه درگیری بیش از حد با ویروس سرکش کرونا افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/60015/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول