اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

یک راه‌حل پیشرفته برای تولید برق/ بزرگترین مزرعه خورشیدی دنیا چه ویژگی‌هایی دارد؟

نهضت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در کشورهای مختلف جهان در سال‌های اخیر شتاب گرفته و در تازه‌ترین اقدام‌های این زمینه، قرار است بزرگترین مزرعه خورشیدی شناور جهان در اندونزی ساخته شود.

یک راه‌حل پیشرفته برای تولید برق/  بزرگترین مزرعه خورشیدی دنیا چه ویژگی‌هایی دارد؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نهضت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در کشورهای مختلف جهان در سال‌های اخیر شتاب گرفته و دولت‌ها با مشوق‌های متنوع درصدد ترویج استفاده از این منابع ارزشمند هستند؛ سنگاپور یکی از این کشورهایی است که تصمیم دارد در این صنعت قدم بزرگی بردارد که در این گزارش به آن می‌پردازیم:

* ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی شناور جهان در اندونزی

شرکت «Sunseap» سنگاپور اعلام کرد که قصد دارد ۲ میلیارد دلار برای ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی و سیستم ذخیره انرژی شناور جهان در اندونزی هزینه کند. این امر ظرفیت تولید انرژی تجدید پذیر آن را دو برابر خواهد کرد. شرکت Sunseap در بیانیه‌ای گفت که انتظار دارد سیستم فتوولتائیک شناور دارای ظرفیت حداکثر ۲.۲ گیگاوات باشد. همچنین در مخزن Duriangkang در جزیره باتام واقع می‌شود و حدود ۱۶۰۰ هکتار مساحت دارد. 

** مزرعه خورشیدی با مساحتی برابر با ۴۵ زمین فوتبال

فرانک فوان، بنیانگذار و مدیر اجرایی Sunseap گفته است: این پروژه توان کل مجموعه را دو برابر می‌کند و مهمتر از همه توانایی ما را برای انجام پروژه‌های ذخیره سازی انرژی در مقیاس بزرگ، افزایش می‌دهد. این پروژه بخشی از تلاش‌های جنوب شرقی آسیا برای دستیابی به هدف چهار برابر شدن تولید انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۵ برای کمک به مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

این مزرعه خورشیدی  که بزرگترین مزرعه خورشیدی شناور جهان است، مساحتی معادل ۴۵ زمین فوتبال دارد و  به اندازه تأمین برق پنج کارخانه تصفیه آب این جزیره برق کافی تولید می‌کند.

* چرا ساخت مزرعه‌های خورشیدی شناور ضروری است؟

بر اساس بیانیه مشترک شرکت «Sunseap» و آژانس ملی آب سنگاپور PUB، مزرعه خورشیدی مذکور می‌تواند سالانه حدود ۳۲ کیلوتن میزان انتشار کربن را کاهش دهد که قابل مقایسه با خارج کردن ۷۰۰۰ خودرو از جاده‌ها است. خلاف پنل‌های خورشیدی معمولی روی پشت بام، پنل‌های شناور به دلیل اثر خنک کننده آب بین ۵ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری دارند و بر اساس طرح ارائه شده، تحت تأثیر ساختمان‌های دیگر قرار نمی‌گیرند.

* بررسی دقیق اثرات محیط‌زیستی پروژه/ عمر ۲۵ ساله پنل‌های خورشیدی

برای از بین بردن نگرانی‌ها در مورد تأثیرات زیست محیطی چنین پروژه‌هایی، شرکت سازنده گفته است قبل از نصب صفحات خورشیدی ارزیابی‌های لازم صورت گرفته شده تا اطمینان حاصل شود که تأثیر قابل توجهی بر حیات وحش یا کیفیت آب ندارد. جن تان، سرپرست منطقه‌ای صنایع صنایع سمب‌کورپ‌مارین می‌گوید: این دستگاه به منظور بهبود جریان هوا و اجازه عبور نور خورشید از آب (برای رسیدن به آبزیان) طراحی شده است.پنل‌های خورشیدی به گونه‌ای طراحی شده اند که 25 سال عمر می‌کنند و از پهپادها برای کمک به تعمیر و نگهداری آنها استفاده می‌شود. در حال حاضر چهار پروژه شناور خورشیدی دیگر در سنگاپور در حال انجام است.

* ساخت هزاران پنل خورشیدی در خط ساحلی به منظور حفظ انرژهای تجدیدناپذیر

سنگاپور به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات اقلیمی، هزاران پنل خورشیدی را در خط ساحلی شمال این کشور و روی آب نصب می‌کند. حدود ۱۳ هزار پنل خورشیدی در تنگه جوهور (Johor Strait) بین سنگاپور و مالزی نصب شده است. پنل‌ها ظرفیت تولید ۵ مگاوات برق را دارند که برای تأمین انرژی دستکم ۱۴۰۰ منزل مسکونی یک طبقه در طول سال کافی خواهد بود. رئیس شرکت Sunseap Group که وظیفه نصب پنل‌ها را بر عهده دارد، گفته است که نصب پنل خورشیدی روی دریا راهکاری مناسبی برای سنگاپور بوده که با مشکل کمبود خشکی برای تولید انرژی تجدیدپذیر مواجه است. سنگاپور یکی از بزرگترین تولید کنندگان دی اکسید کربن در قاره آسیاست و نصب پنل‌های خورشیدی راهکاری مناسب برای حل این مشکل بوده است

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول