اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

«سینه‌سور»، جزیره‌‌ای که گناوه را متحول می‌کند+عکس

جزیره «سینه‌سور» قرن‌های متمادی است که در آغوش خلیج فارس و در نزدیکترین نقطه بندر ریگ آرام گرفته است، نزدیک‌ترین نقطه به این جزیره روستای گشویی و باغ‌های لیحان است که امکان احداث جاده دسترسی به این جزیره را میسر می‌سازد.

«سینه‌سور»، جزیره‌‌ای که گناوه را متحول می‌کند+عکس

خبرگزاری فارس - شهرستان گناوه، غلامرضا کرمی: صبح زود به اتفاق چند خبرنگار راهی بندرریگ می‌شویم. آقایان عبدالخالق منصوری و عبدالمهدی  شاهین زاده منتظرند تا به اتفاق راهی شویم،  قایق که حرکت می‌کند هفت تا ۱۰ دقیقه  به جزیره سینه سور می‌رسیم  دورتا دور جزیره  چرخی می‌زنیم تا قایق در مکانی مناسب پهلو بگیرد.

هوای شرجی و بسیار گرم جزیره به استقبالمان می‌آید با پای برهنه بر ساحل گام می‌نهیم، تل و تپه‌های ماسه‌ای حرکتمان را کند می‌کنند. کم‌کم  به وسط جزیره می‌رسیم  جایی که ادامه خور غراب است و گویا زمانی کشتی‌های بزرگ در این مکان لنگر می‌انداخته‌اند.

حدس می‌زنم که این جزیره یکی از پایگاه‌های میر مهنای برای حمله به کشتی‌های هلندی و انگلیسی بوده است. اگر چه هوای ابرالود و شرجی‌زده کمی بر سر جزیره سایه انداخته است اما ماسه‌های داغش پا‌ها را می‌سوزاند تا بیشتر به مسیری برویم که آب باقی مانده از مد دریا خنکی‌اش را به پا‌های سوخته منتقل نماید.

آرامشی خاص بر جزیره حاکم است هیچ صدایی جز‌ ترانه امواج به گوش نمی‌رسد. جزیره سینه سور قرن‌های متمادی است که در آغوش خلیج فارس و در نزدیکترین نقطه بندر ریگ آرام گرفته است.

نزدیک‌ترین نقطه به این جزیره روستای گشویی و باغ‌های لیحان است که امکان احداث جاده دسترسی به این جزیره را میسر می‌سازد. از سمت جنوب به نزدیکی جزیره که می‌رسیم یک برامدگی و خشکی از دل آب‌های نیلگون به نام حاله سر برآورده است که تقریبا سه قسمت جزیره را چون نگینی در برگرفته است و باز هم از سمت جنوب به خور غراب می‌رسیم جایی که زمانی کشتی‌های بزرگ پهلو می‌گرفته‌اند ادامه خور غراب تا عمق جزیره امتداد دارد و در گذشته پناهگاه خوبی برای کشتی‌ها بوده است.

اینجا پرندگان برایت اواز می‌خوانند و موسیقی امواج همیشه سازش کوک هست تا مسافرین جزیره خارج از هیاهوی زندگی ماشینی آرامش را حس کنند.

دوربین‌های دوستان حریصانه عکس و فیلم می‌گیرند تا زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این جزیره را به نمایش بگذارند.

در ذهن خود برای جزیره هتلی پنج ستاره را ترسیم می‌کنم که برسینه جزیره قد کشیده است و گردشگرانی که قلاب‌هایشان را به آب می‌اندازند تا تعطیلات خود را در این جزیره به پایان برسانند.

اما صدای آقای منصوری مرا از تخیلاتم بیرون می‌آورد و می‌گوید در فصل بهار و زمستان جزیره سینه‌سور بسیار سرسبز و خرم است و جای بسیار مناسبی برای جذب گردشگران است اما توسعه گردشگری زیرساخت و راه دسترسی می‌خواهد. 

پاسخ می‌دهم که سراسر ساحل شهرستان گناوه زیبایی‌های خاص خودشان را دارند از جزایر شمالی و جنوبی بندر ریگ گرفته تا ساحل روستاهای مال خلیفه‌ای، مال قاید، قلعه و چاهک  همه زیبا و جذاب هستند و در صورت توجه و ایجاد زیرساخت‌های لازم باعث توسعه صنعت توریسم در شهرستان گناوه خواهد شد. آقای شاهین زاده می‌گوید: ما دوست نداریم که این طبیعت بکر دستخوش تغییرات شود. شاید به این شکل طبیعی زیباتر و جذاب‌تر باشد.

تلفنی با عباس عظیمی از پیشکسوتان فرهنگی  بندرریگ تماس می‌گیرم آقای عظیمی از گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری جزیره می‌گوید و به پرندگانی مانند شالو، ملیل، پرستوی دریایی و فلامینگو اشاره می‌کند و از جانورانی مانند روباه، گراز و شغال نام می‌برد که در جزیره دیده شده‌اند. از آب شیرین قسمت شمالی جزیره می‌گوید که این چاه‌ها توسط صیادان حفر شده‌اند.

 بوته‌های خود رو مانند گدک، بغیز و درختان جنوبی مانند نخل و کهور در جزیره دیده می‌شود.
 کم‌کم به ظهر و اوج گرما می‌رسیم. شرجی کم سابقه و داغی ماسه‌های جزیره عرصه را بر ما تنگ می‌کند تا همه به اتفاق به سمت قایق حرکت کنیم. 

 در حالی جزیره را ترک می‌کنیم که آرزو می‌کنیم روزی صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنعت در شهرستان ما باشد.

به گزارش فارس، بندر ریگ از شهرهای شهرستان گناوه است که روزگاری حاکم گناوه بود اما درهای بسته این شهر و شاید افکار بسته‌تر از دروازه، باعث شد تا آن بندر پررونق، رونق خود را از دست بدهد. بندر ریگ در جنوب و در ۱۲ کیلومتر بندر گناوه قرار دارد. جمعیت این شهر طی سال‌ها نه کم می‌شود و نه زیاد، بسیاری از نقاط دیدنی این شهر به صورت بکر باقی مانده است. طی چند سال گذشته شورا و شهرداری بندر ریگ تلاش زیادی کرد تا ریگ از انزوا خارج شود اما هنوز تلاش‌ها به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده است.

سینه‌سور جزیره‌ای در نزدیکی بندر ریگ است. آرامش حاکم بر سینه سور هر سینه پر دردی را آرام می‌کند. سینه سور مکانی رویایی و آرام برای خلاصی از هیاهوی شهر است. در سینه سور از آلودگی‌های صوتی هیچ خبری نیست. در این شبه جزیره کافی‌ست چند نهال کاشته شود. دنیای درون آن با هیچ سرمایه‌ای قابل قیاس نیست. تا به امروز هیچ نگاه کارشناسانه‌ای به این مکان رویایی نشده است اما این مکان می‌تواند بندر ریگ و گناوه را در گردشگری، تکان دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول