اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

افراد بانفوذ، کاروان غیرمجاز عتبات راه انداخته‌اند/ مخارج درمان کرونا با کاروان نیست!

در حالی که طرف ایرانی و عراقی با ازسرگیری سفر هوایی به عتبات موافقت کرده‌اند، هنوز در برقراری این سفرها ابهاماتی وجود دارد. با این وجود برخی افراد مشهور با سوءاستفاده از موقعیت خود کاروان غیرمجاز راه انداخته و به فکر سودجویی هستند.

افراد بانفوذ، کاروان غیرمجاز عتبات راه انداخته‌اند/ مخارج درمان کرونا با کاروان نیست!

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با وجود اینکه در هفته‌های گذشته وزارت بهداشت عراق و ستاد کرونای کشورمان با برقراری سفر به عتبات به صورت هوایی موافقت کرده است، همچنان خبری از اعزام زائران ایرانی به عتبات نیست.

چرا هنوز سفر رسمی به عتبات برقرار نشده است؟

این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت از ماه‌های اولیه شیوع کرونا با تدوین پروتکل بهداشتی آماده اعزام زائران به عتبات بود، اما اکنون که شرایط برای اعزام زائران به عتبات فراهم شده است، به دلیل شیوع کرونای جهش یافته در ایران و عراق، مسؤولان در اعزام زائران تردید دارند. البته هنوز تفاهم‌نامه بین دو کشور برای صدور ویزای عراق بین طرفین منعقد نشده است و به گفته یک منبع آگاه اصلی‌ترین دلیل برای تعلل در برقراری سفر زائران ایرانی نیز وضعیت کنونی کرونا و همچنین نبود تفاهم‌نامه برای تعیین وضعیت صدور ویزاست.

آخرین وضعیت کرونا در کشور

کرونا باز هم مانع ازسرگیری سفر به عتبات شد

البته با توجه به اینکه صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت اعزام نشدن از شهرهای قرمز و نارنجی را یکی از شروط سفر به عتبات عنوان کرده بود، اکنون که وضعیت بسیاری از شهرها قرمز و نارنجی است و ستاد کرونا نیز وضعیت کرونا را در بسیاری از شهرها وخیم اعلام کرده است، در صورت برقراری سفرها هم از برخی شهرها فقط می‌‌توان برای سفر به عتبات ثبت‌نام به عمل آورد؛ چرا که هیچ شهری در روزهای اخیر آبی نیست و براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۲۸۵ شهرستان قرمز، ۱۱۰ شهرستان نارنجی و  ۵۳ شهرستان زرد هستند. بنابراین با وضعیت کنونی سفر به عتبات تا بهبود وضعیت منتفی خواهد بود.

 

تشرف زوار زیر قبه حرم امام حسین (ع)

با این وجود، سازمان حج و زیارت که مدت‌ها در انتظار برقراری سفر به عتبات بود و برای اعزام زائران ایرانی در شرایط کرونا پیوسته برنامه‌ریزی می‌کرد، امکان اعزام زائر به عتبات را ندارد و به گفته معاون عتبات سازمان حج و زیارت با وجود برنامه‌ریزی مدون برای برقراری سفر ایمن به عتبات، تا بهبود وضعیت کرونا و عادی شدن شرایط اعزامی به عراق صورت نمی‌گیرد و امیدواریم در روزهای آینده با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا بتوانیم عاشقان حسینی را که حدود دو سال در انتظار سفر به عتبات هستند، به عراق اعزام کنیم.

افزایش مبتلایان به کرونا در ایران و عراق

البته همچنان کاروان‌های غیرمجاز بدون در نظر گرفتن وضعیت کرونا در دو کشور اقدام به اعزام زائران می‌کنند و در روزهای اخیر با توجه به اینکه در عراق به ویژه شهرهای زیارتی کربلا و نجف تعداد مبتلایان به کرونا افزایش یافته است، هیچ نظارتی بر سلامت زوار صورت نمی‌گیرد و برخی افراد سودجو برای اخذ هزینه‌های بالا از زوار، عاشقان حسینی را با خود همراه می‌کنند.

مدیران کاروان‌های غیرمجاز، تعهدی در قبال زائران ندارند

در روزهای اخیر نیز با توجه به فراگیر شدن کرونا در عراق، برخی از زائران ایرانی که با این کاروان‌ها همراه بودند، به کرونا مبتلا شدند. رسول، یکی از زائران عتبات که در روزهای اخیر در عراق به کرونا مبتلا شده است، به خبرنگار فارس می‌گوید: در عراق، زائران از ماسک استفاده نمی‌کنند و حتی مدیران کاروان‌ها نیز الزامی به رعایت نکات بهداشتی نداشته و زائران را نیز تشویق به استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی نمی‌کنند. من هم وقتی وارد کربلا شدم فکر نمی‌کردم که به کرونا مبتلا شوم و حتی ماسک هم نزدم. اما روز دوم حضور، ناتوانی و کسالت بر من غلبه کرد و به مرور سرفه‌هایم هم زیاد شد تا اینکه پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش متوجه شدم که کرونا گرفته‌ام.

ویزیت و آزمایش کرونا در عراق با هزینه شخصی زوار!

وی با بیان اینکه مسؤولان کاروان‌ها، هیچ تعهدی در برابر زائران ندارند، می‌افزاید: با هزینه شخصی به پزشک مراجعه کردم و آزمایش کرونا دادم که همین مراجعه و تست کرونا حدود ۱۵۰ دلار برایم آب خورد و مدیر کاروان هیچ هزینه‌ای را تقبل نکرد. بعد از اینکه مدیر کاروان متوجه وضعیتم شد، به من گفت که می‌توانی از طریق مرز زمینی به کشور بازگردی، اما من با توجه به شرایطم ترجیح دادم با هزینه شخصی در کربلا بمانم تا بهبود پیدا کرده و دیگران را بیمار نکنم. با این حال، مدیر کاروان نه تنها حمایتی از من نکرد، بلکه حتی وقتی درباره بازگشت بخشی از هزینه سفر از او سوال کردم به من گفت که نمی‌تواند هیچ مبلغی را بازگرداند و هزینه‌های درمان و اسکان در کربلا هم خودم به صورت شخصی پرداختم. علاوه بر این، کاروان ما هوایی بود و کاروان باید هزینه بازگشت سفر را به من برمی‌گرداند، اما هیچ مبلغی را پس ندادند.

کاروان‌های غیرمجاز عتبات که با تبلیغات بسیار در نبود کاروان‌های حج و زیارت در حال اعزام به عتبات هستند، تعهد و مسؤولیتی در قبال زائران نداشته و همانطور که معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید فقط به فکر دلالی و سودجویی هستند. در حالی که سازمان حج و زیارت مهم‌ترین نکته در اعزام‌ها را حفظ سلامت زوار می‌داند و زائری را در چنین وضعیتی رها نمی‌کند.

راه‌اندازی کاروان غیرمجاز توسط افراد صاحب نفوذ و مشهور

با این وجود، اکنون کاروان‌های بسیاری زائران را به صورت آزاد به عتبات می‌برند و حتی برخی از افراد مشهور و صاحب‌نام با روابطی که با طرف عراقی دارند، خودسرانه کاروان غیرمجاز راه انداخته‌اند و از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کنند؛ تا جایی که به گفته یک منبع مطلع، این افراد به بهانه اجرای برنامه در کربلا و اماکن زیارتی در ایام خاص اقدام به جذب زائر می‌کنند و حتی در ایام عرفه، زائران را با سه پرواز چارتر با هزینه‌های بالا عازم عتبات کردند و کسی هم نمی‌تواند جلوی چنین افرادی را بگیرد و حتی مردم هم به آنها اطمینان می‌کنند. غافل از اینکه در صورت بروز مشکلی کاری از آنها برنمی‌آید.

حال سوال اینجاست که چه کسی باید پاسخگوی سلامت زائران باشد؟ چرا وقتی زائری دچار بیماری می‌شود مدیران کاروان‌های غیرمجاز تعهدی در قابل زواری که تا این اندازه از آنها پول سفر می‌گیرند، ندارند؟ چرا وقتی زائری دچار بیماری می‌شود اولین گزینه بازگشت زائر به کشور است و در مرزها هم سلامت افراد مورد سنجش قرار نمی‌گیرد؟ در حالی که همین افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند می‌توانند چند نفر دیگر را با ورود به کشور بیمار کنند و ادامه دهنده زنجیره کرونا باشند.

سازمان حج و زیارت خود را مکلف به  حفظ سلامت زوار می‌داند

حجت‌الاسلام رحمانی در این باره می‌گوید: کاروان‌های غیرمجاز با تبلیغات کاذب، زائران را جذب می‌کنند و با توجه به اینکه امکانات ایرانیان در عراق مستقر نیستند و حتی هلال احمر در عراق حضور ندارد، زوار برای درمان و مراجعه به پزشک باید خودشان هزینه کنند. این امر در حالی است که وقتی سازمان حج و زیارت زائری در قالب کاروان به عتبات اعزام می‌کند، ضامن سلامت اوست و در مراکز هلال احمر به صورت رایگان ویزیت و درمان می‌شود. حتی ما خود را مکلف به سلامت زائران می‌دانیم و آنها را با وضعیت بیماری رها نمی‌کنیم. برای همین است که همواره تأکید داریم زائران فریب کاروان غیرمجاز را نخورند و سلامت و امنیت خود را در معرض خطر قرار ندهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول