اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تلاش برای ثبت سنگ‌نگاره‌های طرقبه ‌شاندیز در فهرست آثار جهانی یونسکو

فرماندار بینالود گفت: مجموعه ذی‌قیمتی از سنگ‌نگاره‌ها در این شهرستان وجود که با توجه به تعداد زیاد این آثار تاریخی انتظار داریم شناسنامه این آثار تکمیل و برای ثبت جهانی آن اقدام شود.

تلاش برای  ثبت سنگ‌نگاره‌های طرقبه ‌شاندیز در فهرست آثار جهانی یونسکو

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، سیدحسن حسینی در مراسم تکریم و معارفه مسئول نمایندگی این شهرستان که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: طرقبه و شاندیز نگین گردشگری خراسان رضوی و ایران است که سالانه حدود ۶۰ میلیون زائر و مسافر به این شهرستان سفر می‌کنند.

فرماندار بینالود (طرقبه و شاندیز) افزود: بیش از ۴۰۰ مجموعه گردشگری در این شهرستان فعال است که به زائران و مسافران خدمات ارائه می‌کنند و در طول ۷ سال گذشته که در این شهرستان بوده‌ام یک مورد هم مسمومیت غذایی در این شهرستان نداشته‌ایم و این نشان‌دهنده مدیریت و تلاش مدیران و تاسیسات گردشگری شهرستان است.

وی ادامه داد: افرادی که به طرقبه و شاندیز آمده‌اند از مهمان‌نوازی و خدمات ارائه‌شده رضایت داشته‌اند.

حسینی تصریح کرد: با توجه به خدمات انجام شده طی چند سال اخیر، تشکر ویژه‌ام از آقای احمدزاده مسئول سابق نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان و مجموعه‌های گردشگری این شهرستان را اعلام می‌کنم.

فرماندار بینالود با اشاره به انتصاب مسئول جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بینالود اظهار کرد: مجموعه ذی‌قیمتی از سنگ‌نگاره‌ها در این شهرستان وجود که با توجه به تعداد زیاد این آثار تاریخی انتظار داریم شناسنامه این آثار تکمیل و برای ثبت جهانی آن اقدام شود.

مدیر امور شهرستان‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: شهرستان بینالود در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاخص است و ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد.

مسعود رحمانی با قدردانی از زحمات علی اکبر احمدزاده مسئول سابق نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بینالود اظهار کرد: تلاش‌های صورت گرفته طی این چند سال باعث شده تا هر پروژه‌ای که در این شهرستان به بهره‌برداری برسد از خدمات و تلاش‌های مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نیکی یاد می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط بحران شیوع کرونا و تاثیر آن بر تاسیسات گردشگری خراسان رضوی گفت: رعایت شیوه‌نامه بهداشتی ستاد ملی کرونا باید تشدید شود تا در کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع‌دستی خللی ایجاد نشود.

مسئول سابق نمایندگی‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بینالود نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد خود طی چند سال مسئولیت در این شهرستان ارائه کرد و گفت: این شهرستان در حال حاضر بیش از ۵۰ مجتمع گردشگری، ۱۷ اقامتگاه بوم‌گردی و ۱۶ خانه مسافر فعال دارد.

علی اکبر احمدزاده ادامه داد: با توجه به پرونده‌های در دست اقدام، تاسیسات گردشگری بینالود تا نوروز ۱۴۰۱ به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

وی به ظرفیت‌های صنایع‌دستی بینالود اشاره و تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ هنرمند در زمینه‌های پوستین‌دوزی، ارغوان‌بافی و سبدبافی در این شهرستان فعال‌اند و برخی هنرمندانی در این شهرستان مهر اصالت دریافت کرده‌اند و جایگاه ویژه‌ای در تولید ملی دارند.

احمدزاده تصریح کرد: تاکنون ۱۳ کلونی از سنگ‌نگاره این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و آثار تاریخی و فرهنگی ثبت شده از این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران به ۴۰ مورد رسیده است.

مسئول سابق نمایندگی‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بینالود با بیان اینکه سنگ‌نگاره‌های این منطقه می‌تواند جایگاه جهانی را به خود اختصاص دهد، افزود: وسعت و تنوع سنگ‌نگاره‌ها در طرقبه شاندیز باعث شده علاوه بر قرار گرفتن در فهرست آثار ملی، قابلیت ثبت در فهرست آثار تاریخی جهان را نیز دارا باشد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون پیشنهاد ایجاد پایگاه میراث فرهنگی کشوری سنگ‌نگاره‌ها در این شهرستان به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شده و انتظار می‌رود با موافقت این وزارتخانه و تشکیل این پایگاه در این شهرستان، خیلی زودتر مجموعه سنگ‌نگاره‌های تاریخی منطقه طرقبه شاندیز به فهرست آثار جهانی یونسکو در آید.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از زحمات علی‌اکبر احمدزاده تقدیر و حکم انتصاب فرهاد قادرپناه به وی اعطا شد.

انتهای ‌پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول