اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

مردمی که در کنار آب هستند اما سهمی از آن ندارند!

شهرستان ملکشاهی با وجود آنکه در کنار سد ایلام قرار دارد اما سال‌هاست که از کمبود آب رنج می‌برد و گویا با این حال گوش شنوا برای شنیدن و همتی راسخ برای حل این مشکل وجود ندارد.

مردمی که در کنار آب هستند اما سهمی از آن ندارند!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در سطح استان ایلام مناطقی وجود دارند که هنوز بعد از گذشت چند دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از نعمت آب شرب بهداشتی بی‌بهره هستند؛ از سوی دیگر حتی مناطقی که تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارند در فصول گرم سال با کمبود آب مواجه می‌شوند و تامین آب برای مردم تبدیل به یک دغدغه و معضل می‌شود به طوری که مردم این مناطق گاهی در طول روز تنها ۲ تا ۳ ساعت از آب شرب برخوردار هستند.

یکی از مناطقی که با مشکل کمبود و نبود آب در طول سال‌های گذشته مواجه بوده است شهرستان ملکشاهی در مرکز استان ایلام است، شهرستانی که تنها ۴۴ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد اما در نهایت با بی‌توجهی مسوولان، سایه سنگین بی‌آبی مدت‌هاست در این منطقه موج می‌زند و مردم را در گردابی از مشکلات فرو می‌برد.

چه احساسی پیدا می‌کنید وقتی بشنوید مردمی وجود دارند که در کنار سد آب زندگی می‌کنند، تنها ۴۴ کیلومتر با مرکز استانشان فاصله دارند، لوله کشی آب دارند، اما در طول روز ساعات کمی از آب شرب برخوردار هستند؟ 

مردمی که در طول روز تنها به مدت چند ساعت از آب شرب بهداشتی بهر‌ه‌مند می‌شوند و بقیه روز حتی قطره‌ای آب در لوله کشی منازلشان یافت نمی‌شود؛ با این حال در طول روزهای اخیر شرایط به نحوی تغییر یافته است که حتی برخی مناطق استان از وجود همان چند ساعت آب هم بی‌بهره شده‌اند، شرایط کرونایی حاکم بر استان و رعایت موازین بهداشتی با نبود آب کاملاً به حاشیه رفته است که این امر خود می‌تواند عاملی برای بروز سایر مشکلات اجتماعی و به یغما رفتن سلامتی مردم باشد.

اما چرا این منطقه با وجود اینکه تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب استان قرار دارد با مشکل تامین آب مواجه بوده و مورد توجه شرکت آب و فاضلاب قرار نگرفته است؟ چه عواملی سبب شده تا مردم در طول روز تنها چند ساعت کوتاه از آب بهره‌مند شوند و تا ساعت‌ها بدون مایه حیات بمانند؟

چندی پیش، محمد تاسمه، فرماندار ملکشاهی جهت حل مشکل بی آبی و نیز کیفی سازی آب شرب شهرستان وقتی همه راه‌ها را بسته دیده و مشکلات مردم این شهرستان از بابت کمبود آب را تاب نیاورد دست به دامان دستگاه قضایی شد و از مسوولان آبفا شکایت کرد.

همجوار با سد، اما تشنه‌ایم!

محمدی یکی از اهالی ملکشاهی می‌گوید: آب شرب چیزی نیست که بتوانیم نبودش را با وعده‌های مسوولین تحمل کنیم، اگر آب خانه‌ی مسوولین هم همین وضعیت را داشت آیا با همین آرامش به شنیدن وعده‌ها اکتفا می‌کردند؟ ما چه گناهی کرده‌ایم که باید از ابتدایی‌ترین امکانات هم محروم باشیم؟

او ادامه می‌دهد: این که ما تقریبا در مرکز استان هستیم و در کنار یک سد آب تشنه مانده‌ایم چیزی جز بی‌تدبیری مسوولین نمی‌تواند باشد.

ما فقط حل مشکلاتمان را می‌خواهیم!

یکی دیگر از ساکنین ملکشاهی به مشکلات بهداشتی اشاره می‌کند و می‌گوید: این روزها که تمام دنیا با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند ما باید برای آب شرب این در و آن در بزنیم تا شاید کسی به دادمان برسد؛ حتما باید فیلم گریه کردنمان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود تا کسی به اینجا بیاید؟

او در ادامه می‌گوید: ما وعده نمی‌خواهیم، ما دیدار با مسوول نمی‌خواهیم، ما فقط حل مشکلاتمان را می‌خواهیم؛ آن هم در حداقل زمان ممکن! این که چه کسی مسوول رسیدگی به مشکل آب است برای ما فرقی ندارد، بجای متهم کردن یکدیگر مشکل را حل کنید.

کاهش ۲۰ درصدی حجم آب پشت سد ایلام

علی پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت سطح آب در سد ایلام اظهار داشت: حجم فعلی آب پشت این سد ۴۸ میلیون متر مکعب بوده که این میزان به نسبت مدت زمان مشابه در سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

مسوولان از وعده‌های بی‌نتیجه دست بردارند

‌محمد تاسمه فرماندار ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به قضایی کردن قصور شکل گرفته در رفع مشکلات مردم در حوزه آب و فاضلاب گفت: یکی از مهمترین مشکلات شهرستان مشکل آب شرب بوده است و برای رفع مشکل به هر شکل ممکن، مطالبه گر مردم شریف این منطقه بوده‌ایم اما هر زمان با وعده‌های بی‌نتیجه مواجه شدیم؛ اکنون که کارد به استخوان رسیده در جهت احقاق حق مردم به دستگاه قضا متوسل شده‌ایم.

وی تامین امنیت شهرستان را مهمترین وظیفه یک فرماندار در کنار خدمتگزاری به مردم عنوان کرد و افزود: وقتی یک مشکل اجتماعی در آستانه امنیتی شدن باشد نشان بارزی از کوتاهی در آن زمینه است و بنده به عنوان فرماندار وظیفه دارم برابر قانون پیگیر مشکلات مردم باشم.

فرماندار شهرستان ملکشاهی با اشاره به وظایف مدیران برای جلوگیری از ایجاد بحران گفت: برابر ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران همه دستگاه‌ها در قبال مردم وظیفه پاسخگویی دارند و اگر در این فرآیند قصور و کوتاهی داشته باشند برابر ماده ۲۱ این قانون بایست با آنها برخورد شود.

وی در ادامه افزود: در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان ملکشاهی که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استان و رئیس دادگستری شهرستان برگزار شد یکی از موضوعات مهمی که مورد بررسی قرار گرفت مشکل آب شهرستان بود.

تاسمه با اشاره بر این موضوع که در نشست ستاد بحران شهرستان بر ورود دستگاه‌های نظارتی بر ترک فعل مدیران تاکید شد، افزود: همچنین با توجه به روزمرگی شدن مشکل آب شهرستان ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای رفع مشکل مردم تعیین و عنوان شد که در صورت عدم رسیدگی دستگاه متولی به مشکلات مردم موضوع از طریق دستگاه‌های نظارتی پیگیری شود!

مردم نجیب و ولایتمدار ملکشاهی از حداقل‌ها محروم مانده‌اند؛ ای کاش یک بار هم که شده برای رسیدگی به درد مردم منتظر شنیدن ناله‌ی آنها نمانیم و هر چه سریع‌تر نسبت به حل مشکلات آنان اقدام کنیم!

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول