اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ورود «عنصر خانواده» به عناصر برنامه درسی نوین

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در طراحی برنامه درسی نوین، برای اولین بار به عناصر برنامه درسی، «عنصر خانواده» را اضافه کردیم.

ورود «عنصر خانواده» به عناصر برنامه درسی نوین

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، حسن ملکی در سی‌وپنجمین  اجلاس سراسری  مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی ـ تربیتی شهید باهنر تهران با حضور وزیر، معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و رؤسای بیش از 726 منطقه آموزش و پرورش و شورای معاون ادارات کل استان‌ها به صورت مجازی و در بستر شاد برگزار شد، درباره موضوع تحول در برنامه درسی، کتاب و مواد آموزشی با بیان اینکه برنامه درسی «نقشه تربیت» است، اظهار کرد: بر اساس اسناد بالادستی، کانون توجه برنامه درسی باید فطرت الهی انسان باشد.

وی افزود: برنامه درسی موردنظر ما علمی است و برنامه درسی باید متعادل باشد، زیرا در اندیشه اسلامی، افراط و تفریط نشانه کم خِردی است.

ملکی با اشاره به اینکه برنامه درسی باید به نقش خانواده به عنوان یک عنصر مهم توجه کند، ادامه داد: در طراحی برنامه درسی نوین، برای اولین بار به عناصر برنامه درسی، «عنصر خانواده» را اضافه کردیم یعنی این واژه را پردازش و تحلیل کردیم و این یک نوآوری در برنامه درسی است.

وی افزود: معتقدیم محتوای برنامه درسی باید «علم نافع» باشد و برنامه درسی باید متفکرانه طراحی شود و متفکرپرور باشد؛ الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی را مدنظر داریم، چرا که باید الگوی ما اسلامی-ایرانی باشد که حاصل این کار، راهنمای برنامه درسی در 11 حوزه یادگیری شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اهم اقدامات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شامل موضوعات تحول در روش‌های برنامه‌ریزی درسی، تحول در به‌کارگیری فناوری، تحول در کتاب‌های درسی و تحول در نشریات است.

وی افزود: در خصوص تحول در روش‌های برنامه‌ریزی، تدین الگوی فطرت گرایی توحیدی در برنامه درسی، تولید راهنماهای برنامه درسی در بازه حوزه تربیت و یادگیری و برنامه جدید در دوره پیش دبستانی مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های تحول در به کارگیری فناوری تا سال 1401 اشاره کرد و گفت: تجهیز و آماده‌سازی شبکه ملی رشد، تولید محتوای الکترونیکی تعاملی، برگزاری جشنواره تولید محتوای الکترونیکی و برگزاری جشنواره بین المللی فیلم رشد از امور انجام شده در این زمینه است.

ملکی تصریح کرد: تحولات مهمی در نشریات دانش‌آموزی نیز صورت گرفته است که «تولید سند راهبردی مجلات رشد»، «تولید مجلات رشد به صورت چند رسانه‌ای» و «برگزاری جلسات نقد و کارشناسی مجلات رشد» با شرکت کارشناسان و سرگروه‌های آموزشی استان‌های سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: «نصب رمزینه‌های دسترسی سریع پاسخ در کتاب‌های درسی»، «کاربردی کردن محتوای تعدادی از کتاب‌های درسی»، «درج معارف انقلاب اسلامی در کتاب‌های درسی و تولید محتوای آموزش های غیر حضوری» از جمله اقدامات صورت گرفته در تحول کتاب‌های درسی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اقدامات پیش بینی برای سال تحصیلی آینده اظهار داشت: آماده سازی کتب درسی با رمزینه دسترسی سریع پاسخ  (Q.R code) در این زمینه مورد تأکید قرار گرفت که در این خصوص، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، آموزش و اشاعه و تأمین و تولید محتوا از نتایج حاصل شده است.

ملکی ادامه داد: برنامه ریزی و هدف گذاری درباره تعیین تعداد و عناوین کتاب‌های مورد نظر صورت گرفته که 252 عنوان کتاب درسی دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و 125 عنوان کتاب فنی و حرفه ای کاردانش تألیف می‌شود.

وی افزود: تعیین تعداد رمزینه‌های هر عنوان کتاب برای کتاب‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به تعداد دروس و برای کتاب‌های فنی‌وحرفه‌ای به تعداد پودمان‌ها صورت گرفته است.

ملکی درباره تأمین و تولید محتوای الکترونیکی گفت: تدوین استانداردهای فنی هنری، محتوایی و فرهنگی رمزینه‌ها و تعیین نوع محتوای متصل به هر رمزینه مانند فیلم، صوت، موشن گرافی، پادکست، انیمیشن، واقعیت افزوده و تشکیل کمیته‌های ارزیابی، ممیزی و اعتبار بخشی از جمله این اقدامات است.

وی به تأمین و تولید محتوای مورد نیاز هر رمزینه اشاره کرد و یادآور شد: محتوای موجود در شبکه رشد، محتوای تولید شده در بازار، تولیدات مؤسسات و نهادها، برگزاری جشنواره تولید محتوای جدید در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، همچنین تدوین دستور‌العمل استفاده از رمزینه، تولید فیلم‌های آموزشی ویژه معلمان و دانش‌آموزان و والدین و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی در راستای آموزش و اشاعه صورت گرفت.

ملکی خطاب به مدیران کل استان‌ها خاطرنشان کرد: همکاری در اشاعه، اطلاع‌رسانی و ارتقای توانمندی معلمان و والدین و همچنین تشویق معلمان و دانش‌آموزان برای استفاده بهتر از محتواهای تولید شده به واسطه برگزاری مسابقه و جشنواره در سطح مدرسه تا استان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: شناسایی مناطق و دانش‌آموزان محروم از فضای مجازی و اقدام برای جبران به واسطه ارائه محتوا در شبکه‌های استانی و ارائه توسط معلم در کلاس، از طریق  DVD اهمیت بسیاری دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول