اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نرم‌افزار آوای معرفت رونمایی شد/ تولید ترتیل قرآن کریم به شکل تندخوانی «آوای معرفت»

رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان از تولید و ضبط ترتیل قرآن کریم به شکل تندخوانی «آوای معرفت» به همت مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان و موسسه معرفت به عنوان نخستین گام خبر داد.

نرم‌افزار آوای معرفت رونمایی شد/ تولید ترتیل قرآن کریم به شکل تندخوانی «آوای معرفت»

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه اصفهان، حجت‌الاسلام احمد سجادی در آئین رونمایی «آوای معرفت» مشتمل بر ترتیل قرآن کریم به شکل تندخوانی اظهار کرد: جای مسرت است که همزمان با دهه ولایت و امامت افتخار داریم یک اثر فاخر قرآنی را از پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی رونمایی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: بعد از آنکه نرم‌افزار زیبای طنین وحی در مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان تولید شد و پس از آن  تولید نمایشی قرآن کریم را شاهد بودیم، بررسی کردیم که شایسته و بایسته است یک سری ترتیل کامل قرآنی مبتنی بر نمادهای ایرانی و فارسی در اصفهان تولید شود.

وی تأکید کرد: بنابراین در مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه تصمیم گرفتیم که به سمت تولید یک ترتیل قرآن کریم برخلاف شیوه‌ها و سبک‌های گذشته خاص الحان عربی اقدام کنیم.

سجادی افزود: این ترتیل قرآن کریم همراه با ملودی‌ها و نماهای ایرانی و فارسی است و کاملاً در گام بالا خوانده شده است، توجه به معنی در هنگام خوانده شدن آیات قرن کریم از دیگر شاخصه‌های این اثر فاخر است، توجه به معنی از مطالبات رهبری در جمع قاریان ایرانی بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: نفس خاص استاد و قاری برجسته کشوری محمدرضا حق‌شناس، دیگر امتیاز این اثر فاخر تولید شده است، تمرکز بر آواهای ابتکاری ایران و در بستر دستگاه‌ها و الحان فارسی از دیگر شاخصه‌های این اثر قرآنی است.

وی افزود: اتفاقی که اکنون در حال رقم خوردن در جهان است، قرائت‌های قرآن توسط قاریان سعودی با الحان عربی به سبک گام بالا است، بنابراین این آثار مورد نظر و توجه قاریان جهان برای استماع  تمرین قرار می‌گیرد.

سجادی اذعان داشت: توجه به وقف‌ها و مسائل تجویدی کامل مبتنی بر نظر مکتب شیعه که تفاوت‌هایی با اهل سنت دارد، از شاخصه‌های دیگر این اثر فاخر است.

رئیس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: شهر اصفهان امروز مفتخر است که چنین ترتیلی در ایران اسلامی و شهر شهیدان اصفهان رونمایی می‌شود و به بهانه عیدالله اکبر عید غدیر خم به صورت رایگان و از باب هدیه در اختیار عامه مردم قرار خواهد گرفت.

وی در پایان درخواست کرد: این نخستین گام برای تولید آثار فاخر قرآنی بود، ولی از قرآن دوستان و خادمان قرآن استدعا دارم که با همت و تلاش خود نگذارند آخرین گام باشد.

تولید ترتیل خوانی کل قرآن به شکل تند خوانی یکی ازده ها خدمت قرآنی موسسه معرفت است

در بخشی دیگری از مراسم سید محسن روضاتی، دبیر آئین رونمایی از «آوای معرفت» گفت: در آینده نزدیک نیز تلاوت «آوای معرفت» به عنوان یکی از آیتم‌ها، به اپلیکیشن قرآنی مؤسسه معرفت اضافه می‌شود و علاوه بر آن داستان‌ها و قصه‌های قرآنی، تفسیرهای کوچک قرآنی، ادعیه قرآنی و زیارات نیز در به روزرسانی‌های این برنامه کاربردی به صورت رایگان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برگزاری آیین رونمایی از پروژه بزرگ قرآنی «آوای معرفت» در ایام دهه ولایت اظهار کرد: پروژه بزرگ قرآنی «آوای معرف» که به صورت ترتیل‌خوانی کل قرآن کریم به شکل تندخوانی البته با سبک و شیوه جدید است، با ایده حجت‌الاسلام خراسانی و در حرم مطهر رضوی شکل گرفت و در همان زمان، محمدرضا حق‌شناس از اساتید مؤسسه معرفت و از قاریان برجسته اصفهان برای قرائت آن پیشنهاد شد.

روضاتی افزود: شروع تولید این اثر با ایام فاطمیه ۹۹ و پایان آن با سالروز شهادت امیرمومنان(ع) همزمان بود که در نوع خود قابل توجه است.

دبیر این آئین رونمایی بیان کرد: پیش از این نیز مؤسسه معرفت در حوزه قرآنی اثر حائز اهمیتی تحت عنوان یک دوره ۴ جلدی قرآن در شعر پارسی به قلم اسماعیل آذر را چاپ کرده است که در محضر رهبر انقلاب رونمایی شد.

وی با تأکید بر گستردگی همکاری‌های مؤسسه معرفت با جامعه‌های قرآنی، دارالقرآن‌ها و حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در موسسه معرفت ارتباط تنگاتنگی با علما به ویژه با منبریان برجسته کشوری به لحاظ بهره‌مندی از ارشادها و مواعظ آنها وجود دارد؛ بنابراین براساس ارتباط با مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، پروژه ضبط و تولید بزرگ قرآنی آوای معرفت شروع شد.

روضاتی اضافه کرد: علی‌رغم پیچیدگی و سختی‌های تولید این اثر فاخر که برای اولین بار به این سبک و شیوه تهیه می‌شد، این کار با همت دسته جمعی خادمان قرآن در مدت ۳ ماه تولید، تنظیم و آماده رونمایی شد تا با توجه به ایام دهه امامت و ولایت و عیدالله اکبر غدیرخم، پس از رونمایی این اثر، جهت بهره‌مندی عموم مردم به صورت کاملاً رایگان روی درگاه‌های وب سایت مؤسسه معرفت قرار گیرد.
دبیر مراسم رونمایی به آدرس وبگاه و شبکه های اجتماعی مرتبط با مؤسسه معرفت اشاره کرد و گفت: درگاه‌های وب‌سایت به نشانی اینترنتی avayemarefat.ir و شبکه‌های اجتماعی آوای معرفت و مؤسسه معرفت به نشانی Khm14.ir در دسترس علاقمندان به قرآن کریم برای استفاده از تولیدات مؤسسه معرفت خاصه ترتیل‌خوانی کل قرآن کریم به شکل تندخوانی همراه با آواهای ایرانی- فارسی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک نیز تلاوت آوای معرفت به عنوان یکی از آیتم‌ها، به اپلیکیشن قرآنی مؤسسه معرفت اضافه می‌شود و علاوه بر آن، داستان‌ها و قصه‌های قرآنی، تفسیرهای کوچک قرآنی، ادعیه قرآنی و زیارات نیز در به روز رسانی‌های این اَپ کاربردی به صورت رایگان در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

روضاتی یکی از دغدغه‌های مؤسسه معرفت اصفهان را دسترسی سهل این تلاوت برای عموم و نوجوانان و جوانان بیان کرد و ادامه داد: پس از رونمایی از این اثر فاخر، امیدوار هستیم با همکاری کارشناسان قرآنی، مذهبی و جامعه قرآنی، دارالقرآن‌ها و مرکز خدمات رایانه‌ای حوزه‌های علمیه اصفهان به کامل شدن این اَپ کاربردی کمک شود تا برای مسلمانان و شیعیان داخل و خارج  مثمر ثمر واقع شود.

دبیر آئین رونمایی از «آوای معرفت» در پایان تأکید کرد: مراحل تولید این کار نزدیک به ۴۴۰ ساعت ضبط استودیویی با میانگین ۲ تا ۴ ساعت در روز بدون وقفه انجام شده و با احتساب زمان ویرایش، کارشناسی و تنظیم، حدود ۱۱۰۰ ساعت زمان صرف شده است تا این کار جمع شود.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول