اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

صرفه‌جویی بیش از یک میلیون لیتر آب مورد نیاز نیروگاه نکا با اجرای یک پیشنهاد ابتکاری

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا گفت: با اجرای یک پیشنهاد ابتکاری در نیروگاه نکا، بیش از یک میلیون لیتر در شبانه‌روز در آب دمین مورد نیاز واحدهای بخار صرفه‌جویی می‌شود.

صرفه‌جویی بیش از یک میلیون لیتر آب مورد نیاز نیروگاه نکا با اجرای یک پیشنهاد ابتکاری

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محسن نعمتی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا طی گفت‌وگویی اظهار کرد: اجرای پیشنهاد "بازیابی بخار فلاش و انرژی کندانسیت خروجی استیم ایرهیترها در آب دمین مصرفی واحدهای بخار نیروگاه شهید سلیمز نکا" ، در هر شبانه‌روز بیش از یک میلیون لیتر صرفه‌جویی در پی دارد.

وی افزود: آب به منزله مایه حیات در شریان سیستم‌های مختلف تولید انرژی و یکس از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تولید انررژی در نیروگاه‌هاط بخار است که چگونگی تأمین آن همواره و به‌ویژه در سال‌های کم بارش و کم‌آبی اخیر، یکی از چالش‌های جدس نیروگاه‌ها به‌شمار می‌رود، بنابراین یافتن راهکاری برای صرفه‌جویی در مصارف، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش راندمان واحدها از مسائل و مباحث راهبردی صنعت تولید برق است.

نعمتی ادامه داد: به‌منظور کاهش تلفات آب و مصرف سوخت مازوت واحدها، پیشنهادی به‌منظور بازیابی بخار فلاش کندانس استیم ایرهیترهای واحدهای بخار " توسط بهزاد فلاح کارشناس برنامه‌ریزی و راندمان شرکت به کمیته نظام پیشنهادها ارائه شد که بر مبنای آن پروژه بازیابی بخار فلاش تعریف و تاکنون با اجرا و بهره‌برداری آن در ۳ واحد بخاری، در هر شبانه‌روز بیش از ۷۵۰ هزار لیتر آب مصرفی (دمین) واحدها بازیافت می‌شود. 

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا  گفت: بازگشت سرمایه این پروژه کمتر از ۱۰ روز است، براساس نتایج به‌دست آمده در این پروژه که با هزینه‌ای حدود ۲ میلیارد ریال توسط کارکنان نیروگاه در واحد یک اجرا شده بود.

این مسوول اعلام کرد: در این پروژه در طول شبانه‌روز از هدررفت بیش از ۲۴۵ هزار لیتر آب دمین جلوگیری به‌عمل آمد و اما در فاز دوم که با مقداری افزایش در حجم مبدل و با صرف هزینه‌ای حدود ۵ میلیارد ریال، در واحد دو بخار اجرایی و به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: در طول شبانه‌روز و در حالت مازوت‌سوز بودن واحد، حدود ۲۸۵ هزار لیتر آب دمین ( ۱۱/۹ تن برساعت ) بازیافت شد و با اجرای پروژه به‌طور مشابه در واحد سه بخار نیز  ۲۸۵ هزار لیتر آب دمین بازیافت شد. 

نعمتی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه در واحد چهار بخار نیز درحال انجام است که  با اجرای آن در مجموع میزان آب بازیافتی به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر در شبانه‌روز درحالت مازوت‌سوز بودن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا از کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی، کاهش میزان محدودیت تولید به‌علت کمبود آب مقطر، صرفه‌جویی اقتصادی در نتیجه کاهش هزینه مصرف مواد شیمیایی جهت تأمین آب دمین، افزایش راندمان مجموع سیکل واحدهای نیروگاه بخار به میزان حداقل یک درصد، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، جلوگیری از اعمال جریمه‌ها به نیروگاه در نتیجه عدم تولید ناشی از کمبود آب دمین، کاهش هزینه‌هاس تعمیراتی در نتیجه کاهش خوردگی بسکت‌های ایرپرس هیتر و بهبود شاخص‌های عملکردی نیروگاه از قبیل؛ شاخص‌های نرخ راندمان و شاخص میزان مصرف ویژه آب مقطر به عنوان دیگر مزایا و اهداف این پروژه نام برد و افزود با محاسبات انجام شده، این پروژه حداقل روزانه ۷ میلیارد ریال صرفه جویی در برخواهد داشت. 

این مسوول ادامه داد: با اجرای این پروژه در چهار واحد بخار حداقل ۴۰ تن بر ساعت امکان بازیابی بخار فلاش شده در حالت بهره‌برداری با سوخت مازوت وجود خواهد داشت که این میزان کاهش تلفات آب، معادل حدود ۲۳ درصد ظرفیت تولید تصفیه خانه نیروگاه بخار است.

وی همچنین اضافه کرد: با فرض در نظر گرفتن سالانه ۵۰ درصد سهم سوخت مازوت در تولید نیروگاه و سایر پارامترهاس موثر از جمله دمای هوای محیط، ضریب بار (LF) و ضریب در مدار بودن واحدها (SF)، در مجموع از اتلاف حدود ۱۴۶ میلیون لیتر آب دمین و حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت مازوت در سال جلوگیری می‌شود و بدیهی است که با افزایش درصد مصرف سوخت مایع در تولید واحدهای بخار، این مقادیر نیز به همان نسبت افزایش خواهند یافت. 

نعمتی اظهار کرد: در واحدهای بخار نیروگاه به‌منظور جلوگیری از خوردگی سرد بسکت‌های ایرپری هیتر ، کانال دود و دودکش بر اثر گوگرد موجود در سوخت مازوت، قبل از هر ایرپری هیتر یک عدد استیم ایر هیتر قرار دارد، کندانس بخار عبوری از استیم ایر هیترها پس از گرم کردن هوای ورودی به ژونگستروم وارد فلاش تانک شده و بخش قابل توجهی از آن به‌صورت بخار فلاش وارد محیط شده و مابقی کندانس ورودی به فلاش تانک به‌وسیله پمپ‌های استارت آپ، به فیدواتر تانک باز می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول