اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سازمان‌ملل: طالبان و سران افغانستان به تاثیرات مخرب درگیری‌ها بر غیرنظامیان توجه کنند

بر اساس گزارش سازمان ملل،‌ تلفات غیرنظامیان افغانستانی طی شش ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 47 درصد افزایش داشته و از طالبان و سران افغانستان خواسته به تاثیرات مخرب درگیری‌ها بر غیرنظامیان توجه کنند.

سازمان‌ملل: طالبان و سران افغانستان به تاثیرات مخرب درگیری‌ها بر غیرنظامیان توجه کنند

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ بر اساس گزارشی که سازمان ملل منتشر کرده، تعداد زنان و کودکانی که در شش ماه نخست سال 2021 کشته یا مجروح شده‌اند از تمام شش ماه نخستی که سازمان ملل از سال 2009 آمار آن را منتشر کرده،‌ بیشتر بوده است.

در این گزارش آمده است که در شش ماه نخست سال جاری تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 47 درصد افزایش داشته است.

«دبوراه لیونز» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: «من از طالبان و سران افغانستان می‌خواهم که به تاثیرات مخربی که درگیری‌ها بر غیرنظامیان دارند توجه کنند».

وی در این گزارش تاکید کرد: «این گزارش در صورتی که روند فزاینده خشونت‌ها در افغانستان کنترل نشود، هشدار واضحی درباره تعداد بی سابقه شهروندان عیرنظامیانی که کشته یا مجروح می‌شود، می‌دهد».

این گزارش افزایش قابل توجه تلفات غیرنظامیان افغانستانی را از ماه می و زمانی که نیروهای بین‌المللی تصمیم به خروج از افغانستان را گرفتند نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، طی شش ماه نخست سال 2021، دست کم هزار و 659 غیرنظامی افغانستانی کشته شده و سه هزار و 254 نفر نیز مجروح شده‌اند که 47 درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

زنان و کودکان تقریبا نیمی از تلفات غیرنظامیان را در نیمه نخست سال 2021 تشکیل می‌دهد. طی این مدت 468 کودک در خشونت‌های افغانستان کشته شده و 1214 نفر مجروح شدند که 32 درصد از تلفات شش ماه نخست را تشکیل می‌دهند. همچنین طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، 219 زن کشته شده و 508 نفر نیز مجروح شدند که 14 درصد از کل تلفات نیمه نخست سال جاری میلادی را تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که «فیلیپ جیرالدی» افسر اطلاعاتی سابق سازمان سیا و کارشناس مبارزه با تروریسم آمریکا معتقد است که آمریکا میلیاردها دلار را در جنگ افغانستان و عراق هدر داد در حالی که در این دو کشور به هیچ هدفی دست پیدا نکرد.

وی در مقاله‌ای در «بنیاد فرهنگ راهبردی» نوشت: «نه تنها جنگ در افغانستان و عراق، شرایط بد این کشورها را وخیم‌تر کرد بلکه واقعیت این است که هیچ کسی در واشنگتن قادر به اعلام پیروزی نیست».

این افسر سابق سیا اضافه کرد: «با وجود کشته شدن صدها هزار نفر و هزینه شدن میلیاردها دلار، "هیچ" حاصل شده است».

جیرالدی اضافه کرد: «هیچ شگفتی وجود ندارد که خروج از جنگی که 20 سال در افغانستان به طول انجامید، به همان راحتی که پنتاگون و کاخ سفید ظاهرا برنامه‌ریزی کرده‌اند به پیش نمی‌رود».

وی گفت:‌«نیروهای آمریکایی از پایگاه اصلی خود در افغانستان، پایگاه هوایی بگرام، در نیمه‌های شب بدون اطلاع دادن به فرمانده افغانستانی که باید کنترل این پایگاه را در دست بگیرد، خارج شدند که این نحوه خروج باعث بروز آشفتگی در این پایگاه به دلیل هجوم سارقان برای سرقت تجهیزات باقی مانده شد».

کارشناس مبارزه با تروریسم آمریکا اضافه کرد:‌«در کل،‌ جنبش طالبان در افغانستان در حال دستیابی به پیروزی پس از پیروزی در مقابل نیروهای دولتی افغانستان بوده که تحت آموزش آمریکا و ناتو بوده‌اند».

وی به این نکته نیز اشاره کرد که 18 هزار شهروند افغانستانی که با آمریکا همکاری می‌کرده‌اند درخواست خروج از این کشور را داده‌اند و این افراد قطعا خانواده‌های خود را نیز با خود خواهند آورد چون نگران هدف قرار گرفتن از سوی طالبان هستند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول