اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

رهبر شیعیان ایتالیا: اسلام فقط نظریه نیست، بلکه برای دنیا راه حل اجرایی دارد

همایش تخصصی و علمی حکمرانی علوی امروز دوشنبه 4 مرداد‌ماه با سخنرانی عباس دی پالما رهبر شیعیان ایتالیا بصورت وبینار برگزار شد.

رهبر شیعیان ایتالیا: اسلام فقط نظریه نیست، بلکه برای دنیا راه حل اجرایی دارد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس همایش تخصصی و علمی حکمرانی علوی امروز دوشنبه 4 مرداد‌ماه با سخنرانی عباس دی پالما رهبر شیعیان ایتالیا بصورت وبینار برگزار شد

در این همایش تخصصی آقایان محمد حسینرجبی دوانی ، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، آیت‌الله کاظم صدیقی دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر، محسن اسماعیلی و حسین ظریف‌منش استاد دانشگاه امام حسین علیه‌السلام به ارائه مطلب پرداختند.

در همایش ابتدا غضنفری مدیریت مدرسه حکمرانی علوی به خوشامدگویی و بیان ضرورت برگزاری این همایش بین‌المللی پرداختند و پس از آن عباس دی پالما رهبر شیعیان کشور ایتالیا طی سخنانی با تأکید بر نماز گفت: برگزاری چنین وبیناری در ایام جشن غدیر جهت تبادل نظرات بین مسائل اقصی نقاط جهان را بسیار خوب توصیف کردند.

وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین علیه السلام کمتر از ۵ سال حکمرانی کردند ولی نمونه‌ای از کاربردی کردن نظریه حکومتی در اسلام را ارایه کردند. اکنون هم بیش از ۴۰ سال از انقلاب ایران که نمونه‌ای از حکمرانی علوی را ارایه داده است می‌گذرد، البته این انقلاب برای چالش‌های نوین هم دارای برنامه است و این را حضرت امام خمینی رحمت الله علیه بلد بودند.

دی پالما گفت: امام خمینی (ره) جایگزینی در دنیای مدرن برای حکومت ارایه کرده است. سندش تاکید بر توحیدی بودن حکومت در ایران است در حالیکه در ایتالیا با تاکید بر کار شروع می‌شود و این یعنی اسلام فقط نظریه نیست بلکه برای دنیا و اجرا هم راه حل دارد و این تفاوت اسلام با سایر مذاهب هم هست.

رهبر شیعیان ایتالیا ادامه داد: حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام با تشکیل حکومت نشان دادند که دنبال سعادت کل جامعه  هستند و فقط دنبال سعادت فردی نیستند. مثلاً همواره در قرآن زکات با نماز آمده است.

وی در ادامه سخنانش به بررسی معنویت در حکومت با توجه به فرازهایی از نامه ۵۳ نهج‌البلاغه پرداخت که به فرازهایی از آن اشاره می‌شود.

۱. نامه با خطاب حضرت امیر به اینکه عبدالله هستند شروع می‌شود یعنی به عنوان بنده خدا من خادم بندگان خدا هستم نه مردم خادم من! هرچند امیرالمومنین هم هستم.

۲. مسأله ورود خداوند در حکمرانی تفاوت اصلی اسلام با حکومت‌های غربی است.

۳. حکمران اسلامی تقوای الهی  و پرهیزکاری را مدنظر داشته و باید رعایت کند. یعنی ترجیح خواست و اراده الهی بر خود و این عدم توجه به خداوند در حکمرانی غربی ریشه اصلی بحران‌های بزرگ است که اطاعت از خداوند را محدود به کلیسا و مسجد کرده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: حکمران در حکومت علوی نباید غرور داشته و تکبر بورزد چرا که با توجه به خداوند که بزرگ و بزرگتر است باید حکومت کند. همچنین در کنار دستورالعمل‌های عمومی حضرت به دستورالعمل‌های جزئی هم توجه دارد و حکمران، نماز چون ستون دین است را نباید فراموش کند بلکه روزانه و ۵ بار با وجود مشکلات و سختی‌ها باید آنرا بجا آورد چون آرام می‌گیرد.

دی پالما ادامه داد: حضرت علاوه بر جنبه فردی نماز، توصیه به نماز جماعت نیز می‌کنند. چون ابزار آشنایی و اطلاع حکمران از مشکلات مردم و ارتباط با آنهاست. حتی در چگونگی بجا آوردن آن نیز توصیه دارند. نماز فرادا را کامل بجا آور و در نماز جماعت رعایت حال مامومین را باید بکنی.

عباس دی پالما رهبر شیعیان ایتالیا در پایان مطالب خود را اینطور جمع بندی کرد: اضطراب و سختی کار روزانه را نسیم نماز می‌تواند حل کند. توجه به معنویّت صوفی‌گری نیست و زندگی خدایی و سیاست پایه‌های هم هستند و دست در دست هم دارند و ارتباط با خدا و الهی بودن، ترک دنیا نیست. یقیناً بدون تزکیه نفس سیاست مضّر و خطر ناک است و نهایتاً اینکه عزت با خداوند است و بس.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول