اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

گردوغبار بر فراز آسمان خراسان‌جنوبی/ وزش باد با سرعت ۱۰۱ کیلومتر در «درح»

از دو روز گذشته بادهای ۱۲۰ روزه در جای جای خراسان‌جنوبی جولان می‌دهد و بار دگیر مردمان این دیار را اسیر گرد و غبار‌های گاه و بیگاه می‌کند به گونه‌ای که سرعت آن به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم رسیده است.

گردوغبار بر فراز آسمان خراسان‌جنوبی/ وزش باد با سرعت ۱۰۱ کیلومتر در «درح»

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چند روزی است که بادهای ۱۲۰ روزه سیستان مهمان آسمان خراسان‌جنوبی شده و گرد و غبار زیادی را مهمان طاقچه‌ها و سفره‌های مردم می‌کند و مانند سمباده‌ای روح و روان آن‌ها را می‌خراشد.

از دو روز گذشته بادهای ۱۲۰ روزه در جای جای خراسان‌جنوبی جولان می‌دهد و بار دگیر مردمان این دیار را اسیر گرد و غبار‌های گاه و بیگاه می‌کند به گونه‌ای که سرعت آن به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم رسیده است.

وزش باد در «درح» به ۱۰۱ کیلومتر رسید

«جواد نخعی» کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناسی با تشدید فعالیت باد‌های ۱۲٠ روزه تا پایان هفته شاهد وزش باد شدید تا خیلی شدید در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه امروز و فردا وزش باد و گرد و خاک در استان سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا به ویژه در مرز شرقی خواهد شد، بیان داشت: سرعت وزش باد در ایستگاه درح به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رسید و دید هم در ایستگاه سربیشه کمتر از ۸۰۰ متر گزارش شده است.

توفان و گرد و خاک در محورهای استان

سرهنگ «علیرضا رضایی» رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی هم گفت: با توجه به وضعیت جوی هوا در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های شرقی استان باد شدید به همراه توفان و گرد و خاک در حال وزیدن است که کاهش شدید دید را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در همین رابطه برخی نقاط محورهای مواصلاتی شهرستان‌های نهبندان، بیرجند و سربیشه  بیشترین کاهش دید را خواهد داشت، مطرح کرد: توفان گرد و خاک در محورهای شرقی خراسان‌جنوبی کاهش دید را به همراه داشته است که لازم است رانندگان احتیاط کند.

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با توجه به شرایط جوی فوق و کاهش دید افقی از رانندگان خواست تا با رعایت سرعت مطمئنه در این محورها سفری ایمن برای خود و دیگران فراهم کنند تا شاهد حوادث تلخ جاده‌ای نباشیم.

خسارت توفان در استان تا این لحظه

«ابوالحسن میرجلیلی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی هم از خسارت توفان در استان خبر داد و افزود: تاکنون خسارت‌هایی مبنی بر کاهش دید افقی در برخی از محورها، اختلال در تردد جاده‌ها، شکستن درختان در برخی از مناطق از جمله فردوس، سرایان و سربیشه و تخریب سقف و دیواره‌ها در برخی از سازه‌های سبک گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه سرعت باد در استان ۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده، متذکر شد: وقوع توفان و وزش باد شدید از عصر امروز تا صبح فردا در تمامی شهرستان‌ها به ویژه نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه بیشتر خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان‌جنوبی از آمادگی تیم‌های عملیاتی برای رسیدگی به حوادث احتمالی خبر داد و گفت: پیرو اخطاریه هواشناسی شدت وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در شهرستان‌های مذکور علاوه بر اختلال در تردد‌های جاده‌ای خسارت به زیرساخت‌ها را هم به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول