اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سفر ضد چینی وزیر دفاع آمریکا به جنوب شرق آسیا

ژنرال «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در نظر دارد طی هفته جاری برای تاکید دوباره بر مواضع ضد چینی این کشور از سنگاپور، ویتنام و فیلیپین دیدن کند.

سفر ضد چینی وزیر دفاع آمریکا به جنوب شرق آسیا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع دولت جو بایدن طی هفته جاری برای جلب حمایت کشورهای جنوب شرق آسیا از مواضع ضد چینی واشنگتن، به این منطقه سفر و با مقام‌های آنها دیدار می‌کند.

وبگاه انگلیسی‌زبان «صدای آمریکا» گزارش داد، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) برای اطمینان بخشی به متحدان نگران این کشور درباره افزایش توانمندی‌های فزاینده چین، راهی جنوب شرق آسیا شده است.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، لوید آستین در جمع خبرنگاران حامل آنها در سفر به جنوب شرق آسیا گفت: «این واقعا یک سفر خوب خواهد بود».

وزیر دفاع آمریکا افزود: «ما برای ثبات در این منطقه ارزش می‌دهیم در نتیجه هدف من تقویت روابط‌ (میان واشنگتن با متحدانش در جنوب شرق آسیا) است».

قرار است رئیس پنتاگون در این سفر دوره‌ای از سه کشور سنگاپور، ویتنام و فیلیپین دیدن کند. این اولین سفر یک عضو ارشد دولت جو بایدن به جنوب شرق آسیا و دومین سفر آستین در مقام وزیر دفاع آمریکا منطقه ایندوپاسیفیک (آسیا-اقیانوسیه) است».

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، تمرکز اصلی آستین در سفر به این منطقه تاکید بر تعهد واشنگتن در قبال ایستادگی در برابر «ادعاهای غیرقانونی چین در دریای چین جنوبی» و متحد کردن کشورهای این منطقه با مواضع آمریکا است.

به ادعای این رسانه‌ها، «گارد ساحلی چین کشتی‌های شبه نظامی این کشور به طور مرتب برای ماهیگیران در داخل منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین مزاحمت ایجاد کرده‌ و کشتی‌های چینی همچنین در سواحل مالزی و ویتنام تلاش شرکت‌ها و افراد برای استخراج نفت و گاز را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند».

وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در ساختمان پنتاگون در واشنگتن درباره سفر به جنوب شرق آسیا گفته بود، قصد دارد در این سفر یک بار دیگر بر تعهد آمریکا به آزادی دریانوردی تاکید کند.

لوید آستین مواضع چین در مناقشات سرزمینی در دریای چین جنوبی و تاکیدش بر حق حاکمیت بر این منطقه را «ادعاهای بی پایه و اساس» خواند و گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که هیچ کشوری باید بتواند قواعد و مقررات را (به دیگر کشورها) دیکته کند».

سفر وزیر دفاع دولت جو بایدن به منطقه در شرایطی انجام می‌شود که همزمان با ادامه تنش‌ها در روابط آمریکا و چین، وندی شرمن نفر دوم وزارت خارجه این کشور قرار است سوم و چهارم مرداد به چین سفر و با مقام‌های پکن درباره موضوعات دو و چند جانبه رایزنی کند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول