اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فرودگاه امام: شیشه برج مراقبت فرودگاه را به زودی تعویض می کنیم

روابط عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) در واکنش به خبر فارس مبنی بر ترک خوردگی شیشه برج مراقبت فرودگاه و تعویض نشدن آن در 80 روز اخیر، اعلام کرد: شیشه مذکور بعد از طی مدت زمان لازم برای ساخت، آماده انتقال جهت نصب است و به زودی نصب طبق برنامه انجام خواهد شد.

فرودگاه امام: شیشه برج مراقبت فرودگاه را به زودی تعویض می کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت مبنی بر اینکه شیشه برج مراقبت فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین فرودگاه کشور حدود 80 روز است که شکسته است و با وجود گذشت این مدت  زمان طولانی، هنوز هیچ تمهیداتی در این باره اندیشیده نشده است.

در این خبر قید شده بود که این موضوع در کنار اینکه برای سلامت پرسنل برج مراقبت و متصدیان مراقبت پرواز به عنوان حساس ترین پست فرودگاه، مشکل ایجاد می کند، تهدیدی در به خطر انداختن ایمنی پروازها است.

خبر مذکور با عنوان «تخریب شیشه برج مراقبت فرودگاه امام‌ (ره) و هشدار نقص ‌ایمنی در پروازها» منتشر شد.

امروز روابط عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) در این باره توضیحاتی برای خبرگزاری فارس ارسال کرده است که عینا در پایین آورده شده است.

در ابتدای این توضیحات روابط عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) در واکنش به خبر فارس، گفته شده است: بهتر است خبرنگار در اینگونه موارد به جای استناد به گفته هایی از منابع نامعلوم، مغرضانه، قبل از انتشار خبر، در این مورد تحقیق بی‌طرفانه انجام دهد مطمئنا برای ایشان مشخص می شود ترک برداشتن یک لایه یک شیشه دوجداره ایمنی را به خطر نمی اندازد  و فقط یک تعمیر ساده از  جمله تعمیراتی است که به منظور حفظ ابنیه در فرودگاه ها انجام می شود.

* فروشگاه های زنجیره ای اتکا  بخشی از فعالیت‌های سازمان اتکا است

در ادامه، روابط عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) درباره مشخصات سازمان اتکا توضیحاتی داده و عنوان کرده است: سازمان اتکا یکی از بزرگترین سازمان های صنعتی، تولیدی و اقتصادی کشور است که فروشگاه های زنجیره‌ای تنها بخشی از فعالیت‌های آن است؛ شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) یک مجموعه بزرگ لجستیکی و اقتصادی است که برابر قانون، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجموعه مذکور در حال شکل گیری و توسعه است و طبق برنامه توسعه کشور، به زودی به عنوان یک مرکز بزرگ لجستیک (شهر لجستیک) در کشور مطرح خواهد بود. 

* مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تحصیل کرده مهندسی مکانیک است 

در بخش دیگری از این توضیحات فرودگاه امام خمینی (ره) درباره مشکل برج مراقبت فرودگاه، به تحصیلات عالی و سوابق مدیریتی مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی اشاره و اعلام شده است: وی دارای مدارج عالی فنی مهندسی (مهندسی مکانیک) و مدیریت اجرایی و از مدیران با سابقه در عرصه های هوافضا، صنعت، تولید و خدمات می باشند.

* مدیران مالی و منابع انسانی فرودگاه امام از بخش های ستاد مرکزی بانک معتبر دولتی آمده‌اند

همچنین در بخشی دیگر از توضیحات روابط عمومی فرودگاه امام خمینی (ره) عنوان شده است که مدیران مطرح شده انتقالی از بانک، از بخش های ستاد مرکزی بانک معتبر دولتی (نه از پشت گیشه) و متخصص و مجرب در زمینه های مالی و  منابع انسانی هستند و در شهر فرودگاهی در واحد های مرتبط با تخصص خود به خدمت گمارده شده اند.

* فقط یک لایه از شیشه های برج مراقبت دچار ترک خوردگی شده است

در بخش دیگری از این توضیحات اعلام شده است: حفظ ایمنی پروازها، مسافران و کارکنان، اولویت نخست مجموعه مدیریتی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است و این امر مهم به صورت مستمر و دقیق توسط متخصصان مربوطه نظارت می شود؛ در خصوص شیشه کابین برج مراقبت پرواز  لازم به ذکر است که شیشه های به کار رفته در ساختمان برج مراقب پرواز از نوع دوجداره هستند که یک لایه از  یکی از شیشه های آن دچار ترک خوردگی  شده و استفاده از لفظ تخریب نادرست و نابجا است.

* نصب شیشه جدید به زودی انجام می شود

ساختمان برج مراقبت پرواز مهمترین بخش پهنه هوانوردی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) محسوب می شود و وضعیت ساختمان، تاسیسات و تجهیزات آن به صورت مستمر در حال پایش است، لذا بلافاصله پس از دریافت گزارش ترک خوردگی شیشه، اقدامات لازم جهت تعویض آن در دستور کار قرار گرفته است, با توجه به شرایط خاص شیشه مذکور، سفارش ساخت آن به تولید کننده داخلی داده شده و بر اساس پیگیری های به عمل آمده شیشه مذکور بعد از طی مدت زمان مورد نیاز برای ساخت، آماده انتقال جهت نصب می باشد و به زودی عملیات نصب طبق برنامه انجام خواهد شد.

در بخش پایانی توضیحات آمده است: در راستای ارتقاء ایمنی عملیات فرودگاهی، حفظ استانداردها و پیاده سازی سیستم ها، به روز رسانی دستور العمل ها و غیره اقدامات مؤثری طی دو سال اخیر در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) صورت گرفته است که در صورت نیاز و در جای خود مفصل به آنها پرداخته خواهد شد، حال باید دید هدف از  ساخت این خبر چه بوده است.

* توضیحات فارس

به گزارش فارس در توضیحات فرودگاه امام خمینی (ره) ضمن تایید مشکل شیشه برج مراقبت فرودگاه عنوان شده است که خبر از منابع نامعلوم و مغرضانه، اخذ شده است در حالی که وقتی اصل خبر صحیح است و از سوی روابط عمومی فرودگاه نیز این موضوع تایید شده است، استناد به استفاده از عنوان «منابع خبری نامعلوم»، جای تأمل دارد.

شیشهٔ مذکور و نمای مشرف به آسمان مجاور فرودگاه و‌ سطوح پروازی از اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ تاکنون به همین صورت رها‌ شده‌ است و اگر قصدی بر تعویض آن بود، در این مدت به تولیدکننده های داخلی سفارش تولید و نصب می شد و اگر ساخت آن زمان بر است، قطعا باید تمهیداتی در این باره اندیشیده شود که بلافاصله پس از بروز مشکلات اینچنینی، تجهیزات جایگزین آماده باشد.

در بخش دیگری از توضیحات فرودگاه امام قید شده است که «حال باید دید هدف از  ساخت این خبر چه بوده است»، که این موضوع نیازی به تأمل ندارد، قطعا درج چنین اخباری درواقع تلنگری برای رفع مشکل و جلوگیری از بروز مشکلات فاجعه بار بعدی دارد و اگر همین خبر موجب شود مسوولان مربوطه حتی یک روز زودتر برای رفع عیب اقدام کنند، قطعا برای رسانه موفقیت محسوب می شود.

بنابراین گزارش افراد مستقر در برج مراقبت فرودگاه‌ها در راستای پایش تحرک وسایل نقلیه در سطوح پروازی و ایمنی پروازها، باید دارای دید و اشراف ۳۶۰ درجه‌ای و بدون مانع نسبت به فرودگاه و مناطق و نواحی تحرک (Movement Area) باشند.

زوایهٔ نصب شیشه‌ها در برج‌های کنترل و مراقبت پرواز به‌ نحوی‌ است که حتی تابش و انعکاس نور، مانع از اشراف متصدی ِ مراقبت‌ پرواز در برج، نسبت به مواردی نظیر «تسلط بصری کامل نسبت به سطوح تحرک (باند، خزش‌راه، پارکینگ)»، «دید کامل، شفاف و روشن نسبت به آسمان اطراف فرودگاه جهت بررسی و تایید وضعیت هواپیما در هنگام نشست، برخاست، تقرب و همچنین در مواقع بروز شرایط اضطراری)» و «پایش بصری تردد وسایل نقلیهٔ زمینی و هوایی در مناطق تحرک (Movement Area)» نباشد.

در تصویر به روشنی مشهود است که اساساً امکان تشخیص و تسلط بصری بر ناحیه‌ای از فرودگاه که شیشهٔ برج دچار شکستگی و ترک شده‌، وجود ندارد.

از سوی دیگر استانداردهای مربوط به ساختار و‌ سازهٔ برج از جمله نما و شیشهٔ آن، مرتبط با استانداردهای ساختمانی و‌ اکتفاء به دو جداره‌بودن شیشه نیست و چنین تلقی و تفسیری نشانگر عمق ناآگاهی از تصریح قوانین و مقررات ملّی و بین‌المللی در این حوزه است.

آنچه واضح و روشن‌ است و در گزارش ِ مخاطره نیز بدان‌ اشاره‌ شده است، عدم‌ اولویت وجوه فنّی-تخصصی و ایمنی فرودگاه در مقایسه به سایر موضوعات از جمله تحرکات اقتصادی فرودگاه است.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که مشکل برج محدود به ترک‌خوردگی شیشهٔ برج و تضعیف اشراف متصدیان مراقبت‌ پروازی نیست و حتی پلکان اضطراری نیز از سقف رها و ساقط شده است (این موضوع در گزارش فارس آورده نشد) و تداوم چنین شرایطی در برج مهمترین فرودگاه کشور، نشانگر بی‌توجهی نسبت ایمنی فرودگاه و پروازها است.

از سوی دیگر حجم کثیر و‌ آمار فزایندهٔ برخورد پرندگان به هواپیما و به‌ویژه موتورهای هواپیما در ماه‌های اخیر منجر به آسیب به ناوگان هوایی کشور و به خط افتادن ایمنی پروازها شده است، هفتهٔ گذشته بود که پرواز شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور در مسیر تهران- استانبول پس از برخاست به‌دلیل برخورد پرنده به موتور هواپیما، مجدداً به فرودگاه بازگشت و آسیب‌ ناشی از ورود پرنده به محفظهٔ موتور تایید شد؛ پایش و کنترل پرندگان و جانوران به‌منظور تأمین بی خطری پروازها از وظائف بدیهی فرودگاه و دفتر مربوطه در سازمان هواپیمایی کشوری است.

در پایان قید می شود که خبرگزاری فارس تلاش می کند در راستای رشد و ارتقای صنعت هوانوردی در کشور به سهم خود گامی هر چند کوتاه بردارد و قطعا هیچ نگاه مغرضانه ای در درج اخبار و گزارش ها وجود ندارد و قصد، فقط شفاف سازی درباره برخی مشکلات موجود در صنعت و ضرورت رفع آن است.

فرودگاه امام خمینی (ره) نیز به عنوان بزرگ ترین فرودگاه کشور، در محوریت توسعه و رشد، قطعا مورد حمایت همه رسانه های این مرز و بوم و خبرگزاری فارس است و امیدواریم با مدیریت صحیح، اهداف سند چشم انداز 1404 درباره این فرودگاه که تبدیل آن به هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه است، محقق شود.

به هر حال جذب درآمدهای ترانزیت هوایی و پروازهای عبوری دو مسأله مهم و حیاتی در صنعت هوایی کشورمان است که نماد کامل «اقتصاد مقاومتی» محسوب می شود و مدیران صنعت باید در راستای تحقق این دو هدف مهم گام های اساسی و تخصصی بردارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول