اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

افراد خرابکار از اعتراضات بحق مردم خوزستان سوء استفاده کردند/تصمیم رئیسی دقیق و راهگشاست

نماینده مردم ماهشهر در مجلس دهم گفت: تصمیم رئیس جمهور منتخب در رابطه با مدیریت کلان استان خوزستان، دقیق و درست و راه گشا خواهد بود؛ کاری که باید از اول انقلاب انجام می‌شد.

افراد خرابکار از اعتراضات بحق مردم خوزستان سوء استفاده کردند/تصمیم رئیسی دقیق و راهگشاست

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس- سیده زهرا عبداللهی: «آب»؛ همه اعتراض و حرفشان در همین دو حرف خلاصه می‌شد. بیرون‌ آمده بودند تا صدایشان شنیده شود و به حق خود برسند. علت آنهم تشدید شرایط خشکسالی و تنش آبی بود که نهایتا در شهرهای استان خوزستان، سبب بروز اعتراضاتی در این استان شده بود.

عمده محور این اعتراضات «سوءمدیریت» در این استان بود؛ اما موضوع و اعتراضات به همینجا ختم نشد و نفوذ اشرار مسلح به وضوح در راستای سوء استفاده از این اعتراضات بحق، دیده می‌شد و نهایتا این نفوذ و شرارت‌ها به آشوب و درگیری مسلحانه رسید. فرصت‌طلبان قصد داشتند با سوار‌شدن بر بستر  مطالبات به‌حقِ مردم، گلایه‌ها و نارضایتی‌ها را به سمت اغتشاش و هرج و مرج سوق دهند.

هر چند بخشی از مردم خوزستان به تنش آبی موجود اعتراض به حقی داشتند که دشمنان از اعتراض مردم سوءاستفاده و شروع به موج‌سواری کردند اما دشمنان خارجی و ایادی داخلی آن‌ها، به خیال خام خود برای براندازی نظام تلاش و از بعضی موضوعات و موقعیت‌ها سوءاستفاده می‌کنند . با این حال نهایتا مردم آگاه و هوشیار ایران اسلامی با بصیرت ستودنی، صف و خط خود را از دشمنان اسلام جدا کردند و مشت محکمی به دهان دشمنان داخلی و خارجی نظام زدند.

اما در این میان و در بحبوحه سوء استفاده دشمنان، شهید ضرغام‌ پرست از مدافعان امنیت به دست اغتشاشگران در شهرک طالقانی بندر ماهشهر به شهادت رسید، مناطقی مثل ماهشهر بر اساس جغرافیای خوزستان به دور از مناطق با تنش آبی قرار دارند.

به سراغ علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس دهم رفتیم و با وی در این رابطه به گفت‌وگو نشستیم.

گلمرادی معتقد است که «مردم حق دارند گله‌های خود را ابراز کنند، حقیقتاً گله‌های به حقی هم بود این همه ظرفیت و استعداد در استان خوزستان وجود دارد اما متاسفانه به علت ضعف مدیریت استان بسیاری از این ظرفیت‌ها به نفع کشور احصا  نمی‌شود».

او در عین حال بر این باور است که «نگاه به استان خوزستان نباید نگاهی مشابه سایر مناطق کشور باشد و  فقط با نگاه ملی می‌توان ظرفیت‌های استان را در تراز ملی احصا کرد اما متاسفانه این نگاه وجود ندارد».

نماینده مردم ماهشهر در مجلس دهم البته علت عدم احصای ظرفیت‌های خوزستان را این می‌داند که «سواد کابینه دولتها تاکنون در تراز ظرفیت های کشور نبوده است».

بخش زیر مشروح گفت‌وگو ما با علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر در مجلس دهم است که از نگاهتان می‌گذرد:

فارس: آقای دکتر از علل و عوامل بروز و پیداش این مشکلات و نگرانی‌ها در استان خوزستان بفرمایید.

گلمرادی: با توجه به نگرانی‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور به نظر می‌رسد برای حل مسائل عدیده کشور قبل از تبدیل شدن به مشکل و سپس بحران و ابر بحران، ابتدا باید به علل و عوامل این مسائل دست پیدا کنیم.

*بیان «حرف حقیقت» برای عده‌ای ذی نفع، همواره تلخ است

اگر چه بیان «حرف حقیقت» برای عده‌ای ذی نفع، همواره تلخ هست،  اما آنچه امروزه و به حقیقت علل و عوامل مسائل کشور محسوب می‌شود، چیزی جز پایین بودن سطح دانش، فهم و درک برخی مسئولین ذیربط نسبت به مولفه‌های اساسی حکمرانی و زندگی اجتماعی مرتبط  با مسائل پیش آمده نیست.

فارس: راه حل شما برای حل ریشه‌ای چنین مسائلی چیست؟

گلمرادی: همانطور که در ابتدا عرض کردم، برای حل ریشه‌ای هر مسئله‌ای و درمان هر دردی باید قبلا ریشه و علت آن مسئله و درد را تشخیص داد که بتوان نسخه درمانگر موثری برای آن پیچید،  با این وصف باید به فکر درمانی برای اصلاح فهم و شعور مسئولین سیاسی و اجرایی کشور به منظور جلوگیری از بروز مسائل و همچنین حل بموقع مسائل احتمالی غیر مترقبه بود که البته کار بسیار سختی هست چرا که معمولا نادان خیلی محکم خود را علامه دهر می پندارد و تن به درمان نداده و در مقابل تغییر نیز مقاومت می‌کند و همین امر باعث سختی کار می‌شود.

* برای برون رفت از وضعیت موجود راهی جز انقلاب اداری نداریم

به هر حال برای برون رفت از وضعیت نابسامان موجود راهی جز انقلاب اداری با تاکید بر اصلاح نظام مدیریت منابع انسانی کشور نداریم. 

 

وضعیت موجود استان خوزستان بیانگر این نکته ظریف و بسیار مهم هست که به احتمال خیلی زیاد هم مجلس و هم دولت نسبت به ظرفیت های استان خوزستان آگاه نبوده و علاوه بر عدم بهره گیری درست از این ظرفیت ها در راستای منافع ملی و توسعه کشور عملاً خوزستان را به عنوان یک تهدید جدی برای نظام تبدیل کرده است.

*افراد غیرکارشناس با تعصبات محلی برای منابع آب استان خوزستان سیاستگذاری کردند

علل و عوامل مسائل امروزه استان خوزستان را باید ساختاری و مرتبط با افراد غیر کارشناس در پیکره دولت در سنوات نسبتاً دور بعد از انقلاب جستجو کرد افرادی که به دلیل تعصبات محلی از جایگاه و قدرت اداری و سیاسی خود در پیکره دولت با تصمیمات غیرکارشناسی و غلط در رابطه با منابع آب استان خوزستان سیاست گذاری کردند.

یقیناً اگر خوزستان و منابع مادی و انسانی خوزستان متعلق به مدیرانی با فرهنگ سازمانی و مدیریتی ژاپنی یا چینی و یا هر کدام از این کشورهای موفق در عرصه مدیریت  اقتصادی و صنعتی بود، به تنهایی می توانست جمعیت و نیازهای کل کشور را با آن اداره کنند.

فارس: علل این عدم توفیق را در چه می‌بینید؟

گلمرادی: عدم برنامه ریزی مناسب و عدم مدیریت استراتژیک مرتبط با استان خوزستان باعث شده تا نعمت‌های طبیعی و خدادادی وافر این استان نتواند کمک حال اقتصاد کشور باشد. از طرفی سوء مدیریت در همین حد پایین کارایی و بهره گیری بدلیل عدم رعایت انصاف و بی توجهی به ساکنین ابن استان باعث شکافی بین مردم و دولت ایجاد نموده که باعث تشدید مباحث امنیتی شده است. 

ایجاد کارخانجات و تاسیسات نفتی و صنایع پتروشیمی در سطح استان منشا آلایندگی های زیست محیطی شده اما مسئولین با بی تدبیری حاضر نبوده از منابع درآمدی این صنایع در جهت سالم سازی محیط زیست و پاسخگویی به مسئولیتهای اجتماعی صنعت بخشی از دغدغه مردم را مورد توجه قرار دهند و مردم به شکل ملموسی این بی تفاوتی ها را از جانب دولتمردان مشاهده و جریحه دار می شوند.

توسعه صنعتی کشور بدون توجه به آمایش سرزمین و از طرفی بی توجهی به پیوست های زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی، عامل اساسی مسائل و مشکلات امروزی برخی نقاط کشور و مخصوصا استان خوزستان است. 

تصمیم رئیس جمهور منتخب در رابطه با مدیریت کلان استان یعنی استانداری به عنوان استاندار ویژه و عضویت آن در جلسات هیات دولت تصمیمی، دقیق و درست و راه گشا خواهد بود؛کاری که باید از اول انقلاب  انجام می‌شد.

احداث «صنایع آب بر» در سرزمین بی آب کویر، جز تعصبات محلی روسای جمهور و وزرای کویر نشین در ادوار گذشته و حال، از چه منطق و پشتوانه کارشناسی  برخوردار است؛ شور کردن آب شیرین خوزستان با ساخت سد گتوند چه معنایی دارد؟  توسعه مزارع نیشکر بعنوان یک صنعت آب بر  از چه منطقی تبعیت می‌کند؟ 

احداث سدهای متعدد مختل کننده صنعت کشاورزی استان اثبات کننده چه چیزی است؟ خشک کردن تالاب ها بعنوان زیستگاه جانوران و پرندگان و دام و علوفه دام روستاییان و عشایر خوزستان بعنوان تامین کننده معیشت این قشر زحمتکش،  به خاطر احداث چند حلقه چاه نفت برای مفتخوری عده ای بی تعهد نسبت به نظام و انقلاب چه توجیهی دارد؟

یقیناً در موارد قابل توجهی برخی طرح و پروژه‌های اجرا شده در استان خوزستان از قبیل صنعت نیشکر، سد سازی های متعدد، صنایع  پتروشیمی و...... شاید در ظاهر اقداماتی برجسته باشد اما پیامدهای حاصله از وجود و فعالیت آنها به دلیل مدیریت غیر اسلامی و عدم توجه به پیوست‌های مسئولیت اجتماعی آنها،  شدت باعث هدر رفت سرمایه‌های اجتماعی در استان گردیده و جبران آن با هزینه های گزاف هم امکان پذیر نیست.

* شعارها و تصمیمات اتخاذ شده درجلسات و بازدیدها درحد ادعا باقی ماندند

فارس: راهکار شما برای برون رفت از این وضعیت چیست؟

گلمرادی: در رابطه با چاره اندیشی و حل مسائل استان خوزستان شعارها و تصمیمات اتخاذ شده درجلسات و بازدیدهای مسئولین عالی رتبه کشوری از استان، صرفاً در حد ادعا و همان شعارها باقی مانده و عملاً اقدامی عملی، فوری و قطعی برای حل این مسائل به صورت ملموس صورت نپذیرفته و این موضوع علاوه بر محروم شدن کشور از ظرفیت های استان به شدت باعث بدبینی و تنفر مردم نسبت به مسئولین و دولتمردان شده است. همچنین عدم شفافیت در تصمیم گیری ها باعث بدبینی و استنباط هایی میشود که به تبع آن بدبینی های اجتماعی گسترش پیدا می‌کند.

* «خوزستان» باشگاه بازی جریان‌های سیاسی و قوم و قبیله پروری نیست

استاندار و تیم مدیریت اجرایی استان خوزستان اگر متخصص و کاردان باشند حتما عمده مسائل استان قابل حل خواهد بود. خوزستان کارگاه تولید و اقتصاد کشور است و باشگاه بازی جریانهای سیاسی و قوم و قبیله پروری نیست.

تصمیم ریاست جمهور منتخب در رابطه با مدیریت کلان استان یعنی استانداری به عنوان استاندار ویژه و عضویت آن در جلسات هیات دولت تصمیمی، دقیق و درست و راه گشا خواهد بود؛ کاری که باید از اول انقلاب انجام می‌شد.

نگاه به استان خوزستان نباید نگاهی مشابه سایر مناطق کشور باشد.  فقط با نگاه ملی می‌توان ظریفت‌های استان را در تراز ملی احصا کرد اما متاسفانه این نگاه وجود ندارد. شاید علت این است که سواد کابینه دولتها تاکنون در تراز ظرفیت های کشور نبوده است.

فارس: طبیعتا شاهد اعتراضات مردم در این خصوص بودید اما به هر حال عده‌ای سودجو در قالب گروه‌ها مختلف از این اعتراضات سوءاستفاده کرده و با پروژه کشته‌سازی مردم سعی در بر هم زدن امنیت و سوء استفاده از این فضا را داشتند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

گلمرادی: در رابطه با اعتراضات اخیر، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم حق دارند گله‌های خود را ابراز کنند؛ حقیقتاً گله‌های به حقی هم بود این همه ظرفیت و استعداد در استان خوزستان وجود دارد اما متاسفانه به علت ضعف مدیریت استان بسیاری از این ظرفیت‌ها به نفع کشور احصا  نمی‌شود.

 فقط با نگاه ملی می‌توان ظریفت‌های استان را در تراز ملی احصا کرد اما متاسفانه این نگاه وجود ندارد؛ شاید علت این است که سواد کابینه دولتها تاکنون در تراز ظرفیت های کشور نبوده است

 

* افراد خرابکار از اعتراضات بحق مردم خوزستان سوء استفاده کردند 

ضمن اینکه فعالیت‌های امروزه استان خوزستان هم به صورت ناعادلانه منابع و درآمدهای آن توزیع می‌شود و آن مسئولیت اجتماعی که به عهده سازمان‌ها و شرکت‌ها و تاسیسات نفتی و پتروشیمی وجود دارد در حق مردمان آنجا مورد توجه واقع نمی‌شود. البته بدیهی است وقتی این اعتراضات و نارضایتی‌ها در کف خیابان و سطح جامع بروز پیدا می‌کند حتماً افراد خرابکار و مانند اینها هم سوء استفاده می‌کنند.

ما در این موضوع نباید مردم را مقصر قلمداد کنیم چرا که کسانی هستند که عامل و اساس این نارضایتی‌ها هستند.

مدیرانی باید پاسخگو باشند که در استان بی‌توجهی کردند، ناعدلاتی کردند و نسبت به مسئولیتهای اجتماعی بی‌تفاوت بودند؛ن آنها باید شناسایی و به درستی محاکمه شوند چرا که هزینه‌های گزافی را بر نظام تحمیل می‌کنند.

اگر به جای این همه توسعه صنعتی در حوزه های نفت گاز و پتروشیمی که به شدت باعث آلایندگی در سطح استان خوزستان شده همان طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی استان خوزستان که از دستورات ویژه مقام معظم رهبری در دو دهه اخیر بود انجام می شد، امروز هم محیط زیست استان خوزستان محیط زیست سالم و مطلوبی بود و هم اینکه از قبل آن اشتغال و اقتصادی کشاورزی باعث جلوگیری از این نارضایتی های اجتماعی می‌شد.

*مسئولان اگر به بیانات رهبری عمل می‌کردند، امروز هیچ اعتراضی وجود نداشت

در نهایت اگر این مسئولان پر ادعا حداقل به بیانات مقام معظم رهبری را در رابطه با استان خوزستان و مردمان استان خوزستان در برنامه‌ها و اقدامات خود عمل می‌کردند، یقیناً امروز شاهد هیچ گونه اعتراض و نگرانی در رابطه با استان خوزستان نبودیم.

فارس: از توضیحات شما ممنونیم.

گلمرادی: من هم از شما تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول