اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف حیدر العبادی: جدول زمانبندی الزام‌آوری برای خروج نظامیان خارجی تدوین شود

ائتلاف «النصر» به رهبری نخست وزیر اسبق عراق، تأکید کرد که باید جدول زمانبندی الزام‌آوری برای خروج نیروهای جنگی خارجی تدوین شود.

ائتلاف حیدر العبادی: جدول زمانبندی الزام‌آوری برای خروج نظامیان خارجی تدوین شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق با انتشار بیانیه‌ای، خواستار زمانبندی برای خروج نظامیان آمریکا شد.

پایگاه خبری موازین نیوز ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، همزمان با نزدیک شدن دور پایانی گفت‌وگوهای آمریکا و عراق، ائتلاف النصر، تأکید دارد که هیدت مذاکره کننده «مواضع راهبردی حکیمانه و شجاعانه‌ای اتخاذ کند که به سود منافع عراق باشد».

این ائتلاف گفت که باید جدول زمانبندی الزام‌آوری برای خروج نیروهای جنگی خارجی تنظیم شود و در عین حال، «توافق واضحی برای آموزش، مشاوره و ارتقای توانمندیهای جنگی و همکاری اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم» صورت گیرد.

ائتلاف العبادی همچنین خواستار اجرای تمامی بندهای توافق آمریکا و عراق و در نتیجه «آغاز مرحله تازه‌ای از همکاری سازنده بین دو کشور در همه زمینه‌ها شد».

در همین ارتباط، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق که به آمریکا سفر کرده است، گفت که دور چهارم گفت‌و‌گوی راهبردی میان عراق و آمریکا دور پایانی خواهد بود.

حسین در ادامه با بیان اینکه «آمریکا در عراق پایگاه ندارد»، اضافه کرد: «این مرحله از گفت‌و‌گو، شامل توافق بر سر زمانبندی خروج آمریکا خواهد بود».

وی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها در چند پایگاه عراقی حضور دارند نه پایگاه آمریکایی. عراق و آمریکا ممکن است به توافق سال ۲۰۰۸ پس از پایان مراحل گفت‌و‌گو بازگردند».

وزیر خارجه عراق روز سه شنبه هفته جاری در رأس هیات مذاکره‌کننده کشورش برای حضور در دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا وارد واشنگتن شد.

برگزاری دور جدید گفت‌‌وگوهای راهبردی میان  هیأت‌ عراقی و آمریکایی در جمعه پیش‌رو (۲۳ جولای) قرار است مقدمه گفت‌وگوی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سفر آتی وی به واشنگتن باشد.

«حسین علاوی» مشاور نخست وزیر عراق درباره اهداف سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا در بیست و ششم ژوئیه (چهارم مردادماه) گفته است که  نخست وزیر عراق در سفر به واشنگتن جدول زمانی برای کاهش نیروهای آمریکا در عراق را بررسی می‌کند، چرا که عراق می‌خواهد روابطش با آمریکا به مرحله قبل از سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ بازگردد.

دور نخست این گفت‌و‌گوها سال گذشته میلادی به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد و به مدت چند ساعت به طول انجامید؛ گفت‌و‌گوهایی که برخی از مقامات امنیتی و سیاسی بغداد و واشنگتن و همچنین مقاماتی از وزارت خارجه دو طرف در آن مشارکت داشتند.

دور دوم این مذاکرات در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن صورت گرفت؛ سفری که در ماه آگوست گذشته انجام شد و نخست‌وزیر عراق با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جریان آن دیدار و گفت‌‌و‌گو کرد.

انتای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول