اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

شکایت روسیه از اوکراین در دادگاه حقوق بشر اروپا

دولت روسیه از اوکراین بابت موارد متعددی از نقض حقوق بشر از گرفتن جان غیرنظامیان تا بستن آب بر روی منطقه کریمه، به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرد.

شکایت روسیه از اوکراین در دادگاه حقوق بشر اروپا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت روسیه روز پنجشنبه از اوکراین بابت طیفی از مسائل مختلف به دادگاه حقوق بشری اروپا شکایت کرد.

به نوشته روزنامه «مسکو تایمز»، به گفته دفتر دادستانی کل روسیه، این پرونده شکایت، خشونت‌های انجام شده در خلال اعتراضات ضد دولتی در اوکراین تا ساقط کردن هواپیمای «MH17» در سال ۲۰۱۴ را شامل می‌شود.

در این پرونده به ده مورد از جرائم حقوق بشری اوکراین اشاره شده است. یکی از این موارد، کشته شدن شهروندان در خلال شورش شهری است که به سرنگونی دولت متحد روسیه در این کشور در سال ۲۰۱۴ منجر شد و همچنین هفت سال جنگ علیه جدایی طلبان حامی روسیه که طی آن شماری از غیرنظامیان جان خود را از دست دادند.

مورد دوم مرگ ۲۹۸ مسافر و سرنشین هواپیمای خطوط مالزی به دلیل کوتاهی اوکراین در بستن حریم هوایی در منطقه جنگی عنوان شده است.

همچنین در این پرونده به مواردی از جمله اقدام اوکراین به بستن آب بر روی شبه جزیره کریمه پس از الحاق این منطقه به روسیه از طریق همه‌پرسی است.

از دیگر موارد شکایت مسکو از کی‌یف می‌توان به کشته شدن غیرنظامیان در پی حملات خمپاره‌ای اوکراین به مرزهای روسیه، حمله به مأموریت دیپلماتی روسیه در اوکراین، تبعیض علیه شرکت‌های روسی و شهروندان روسی زبان در اوکراین و مانع‌تراشی بر سر تحقیق درباره این جرایم، اشاره کرد.

دفتر دادستانی روسیه گفت: «قصد تنظیم این پرونده این است که توجه دادگاه اروپا و تمام جامعه جهانی را به نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر توسط مقامات اوکراینی جلب کند».

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز (پنجشنبه) در نشستی خبری درباره طرح این شکایت گفت: «ما این مسئله را در برابر رهبران و کشورها و گروه‌های منطقه‌ای که در آن‌ها عضو هستیم و تأثیر مشخصی بر امور اوکراین دارند، مطرح کردیم. ما آنچه در توان داشتیم انجام دادیم تا توجهات را به این وضعیت نگران‌کننده منعطف کنیم. همانطور که می‌دانید، مقامات اجرایی و قانون‌گذاران کشور ما سال‌ها است که در این مورد هشدار می‌دهند».

او در ادامه گفت: «کشورهای غربی در پاسخ، بی‌اعتنایی کامل و مطلقی نسبت به این اصول اولیه حقوق بشر نشان دادند که خود غرب از آن به عنوان ایدئولوژی اصلی استفاده می‌کند».

زاخاروا افزود:‌ «سال‌های متمادی، غرب نه‌تنها حامی اوکراین بوده بلکه بر این کشور حکومت می‌کند. آن‌ها به‌جز موارد استثنای نادر، مایل نبودند در این‌باره گفت‌وگو کنند، نخواسته‌اند این حقایق را تصدیق کنند و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، شکایت روسیه از اوکراین نباید نادیده گرفته شود و کشورهای غربی باید در برابر وعده‌های خود پاسخگو باشند و اگر غربی‌ها ادعای محافظت از حقوق بشر را دارد باید در عمل آن را نشان دهند.

زاخاروا در ادامه گفت: «اینطور به نظر می رسد که اطلاعاتی که از سوی روسیه و نمایندگان روسیه منتشر می‌شود به جامعه غربی نمی رسد اما آنچه به دادگاه حقوق بشر اروپا ارسال شده نباید نادیده گرفته شود».

«دنیس مالیوسکا» وزیر دادگستری اوکراین در واکنش به طرح این شکایت آن را در راستای «پروپاگاندای روسی» توصیف کرد و مدعی شد: «از نظر حقوقی یک شکست اجتناب‌ناپذیر در انتظار آن‌ها خواهد بود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول