اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

توسعه نفوذ اقتصادی ترکیه در مناطق تحت اشغال در سوریه

ترکیه در حال توسعه نفوذ اقتصادی در مناطق تحت اشغال تروریست‌های وابسته به خود است. این کشور با فعالیت‌هایی از جمله ترویج پول ملی خود، اتصال شبکه انرژی این بخش‌ها به ترکیه و کمک‌های بشردوستانه به دنبال افزایش نفوذ با استفاده از الگوی ملت‌سازی آمریکایی است.

توسعه نفوذ اقتصادی ترکیه در مناطق تحت اشغال در سوریه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با به قدرت رسیدن بشار اسد در سال 2000 و حزب عدالت و توسعه در ترکیه در سال 2002، سرعت توسعه روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی دو کشور افزایش بسیاری یافت تاجایی که توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور امضا گردید. این اتفاقات دو کشور را به شرکای تجاری مهم برای یکدیگر تبدیل کرد و روابط تجاری و اقتصادی بین بخش دولتی و خصوصی دو کشور گسترش یافت.

*روابط ترکیه و سوریه پس از بحران سوریه

با شروع بحران سوریه در سال 2011 ترکیه با تغییر رویکرد، شروع به حمایت از مخالفان و تروریست‌های سوریه کرد. این رویکرد باعث تیره شدن روابط دو کشور و لغو توافقنامه تجارت آزاد از طرف سوریه شد. اما به علت وجود روابط بین تجار و بخش خصوصی دو کشور، تحت اشغال درآوردن مناطق شمال سوریه توسط گروه‌های وابسته به ترکیه و اقدامات ترکیه برای توسعه نفوذ اقتصادی خود در این مناطق نه تنها تجارت ترکیه به سوریه کم نشد بلکه افزایش پیدا کرد.

کشور ترکیه به دنبال توسعه نفوذ اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی خود در سوریه به خصوص مناطق شمال سوریه ازجمله ادلب بوده است. اقدام اول دولت ترکیه در وابسته کردن این مناطق به خود، ایجاد ثبات اقتصادی در این مناطق با ترویج پول ملی ترکیه (لیر) بود. در زمانی که کاهش ارزش لیر سوریه در مقابل دلار باعث بی‌ثباتی در اقتصاد سوریه شده بود ترکیه با این کار علاوه بر افزایش نفوذ اقتصادی ترکیه در این مناطق منجربه افزایش صادرات کالاهای ترک به این مناطق شد. این کشور اقداماتی ازجمله راه‌اندازی مدارس و مراکز آموزشی به زبان ترکی، بیمارستان و کمک‌های بشردوستانه را نیز در راستای افزایش نفوذ فرهنگی– اجتماعی در این مناطق انجام داده است.

یکی از نقاط کلیدی در ایجاد نفوذ، وابسته کردن کشور هدف در حوزه انرژی است. علاوه بر اهمیت انرژی برای تامین حداقل‌های زندگی مردم، تامین انرژی در مرحله توسعه اقتصادی نیز یکی از گلوگاه‌های اصلی است که در این حوزه نیز ترکیه در منطقه ادلب در حال انجام فعالیت است. در حال حاضر یک شرکت خصوصی ترکیه‌ای با همکاری گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه در ادلب در حال راه‌اندازی پروژه‌های تأمین برق در مناطق پیرامون این شهر است. شرکت ترکیه‌ای Green Energy اعلام کرد که پست‌های برق لازم برای اتصال شبکه برق این منطقه با ترکیه ایجاد و شبکه‌های فشارقوی منطقه تعمیر شده و شهرهای ادلب، حارم، سلقیم، دانا، سرمدا هم‌اکنون از خدمات برق «باکیفیت» برخوردارند.

*اجرای ملت‌سازی آمریکایی توسط ترکیه

فعالیت‌های ترکیه در مناطق تحت نفوذ این کشور در سوریه نشان از برنامه‌ریزی بلندمدت ترکیه برای ایجاد نفوذ در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی دارد. این کشور به دنبال الگوگیری از ملت‌سازی ایالات‌متحده برای ایجاد وابستگی به خود در این مناطق است. ایالات‌متحده برای توسعه نفوذ اقتصادی در کشورهای هدف فعالیت‌هایی در راستای ثبات اقتصاد کلان، افزایش دسترسی به انرژی، تقویت بازارهای مالی، تقویت کشاورزی، بهبود محیط کسب‌وکار برای مشاغل خصوصی را به ترتیب انجام می‌دهد. یکی از نقاط گلوگاهی در این الگو وابستگی در حوزه انرژی است که اخیراً ترکیه در حال فعالیت در این زمینه نیز هست. ترکیه با افزایش نفوذ خود در این مناطق حتی در صورت آزادسازی آن توسط دولت سوریه باز هم یک اهرم فشار علیه این کشور در دست دارد.

در شرایط موجود گذشت زمان به زیان دولت سوریه و به نفع تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن‌هاست و در نتیجه، ضروری است سوریه و متحدان این کشور علاوه بر پرداختن به مسائل دوران بازسازی، توجه ویژه‌ای به آزادسازی مناطق باقی‌مانده داشته باشند.‌

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول