اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

لزوم تغییر شهرداری منطقه ۵ همدان به «شهرداری بافت تاریخی»

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان بر لزوم تغییر شهرداری منطقه ۵ همدان به «شهرداری بافت تاریخی» تأکید کرد.

لزوم تغییر شهرداری منطقه ۵ همدان به «شهرداری بافت تاریخی»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، نرگس نوراله‌زاده صبح امروز در جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان، هدف از برگزاری این جلسه را پیگیری و تعیین‌تکلیف محدوده شهرداری بافت مرکزی اعلام و تأکید کرد: با توجه به نامه استانداری همدان، ضروری است که نام این شهرداری به «شهرداری بافت تاریخی» تغییر یابد.

وی گفت: هدف از تشکیل شهرداری بافت تاریخی با اعلام محدوده سال ۱۳۳۵ به‌منظور ساماندهی بافت‌هایی بوده که مورد تصویب میراث فرهنگی قرار گرفته است؛ از این‌رو با توجه به اینکه غالب بافت‌های واجد ارزش از بین رفته است، شهرداری باید به دنبال احیا و باززنده‌سازی بناهای باقی‌مانده و احیاناً بافت‌های تاریخی هرچند محدود باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان افزود: برای سایر بخش‌های بافت تاریخی که در گذشته زمان از بین رفته است، می توان با استفاده از راهکارهای معماری و شهرسازی، خاطرات و تداعی این آثار در بافت‌ها را ایجاد کرد تا ردپای آنها در بافت‌ها به صورت نمادین یا کف‌سازی یا نقاشی‌های دیواری و یا هر نوع ترفند خلاقانه یادآوری مورد اشاره قرار گرفته و برای بدنه‌سازی و نماسازی این محدوده تدابیری اتخاذ شود.

تعیین تکلیف محدوده پیشنهادی شهرداری منطقه ۵ همدان

مسئول پیگیری و راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی همدان در این جلسه از تعیین‌تکلیف محدوده پیشنهادی شهرداری منطقه ۵ همدان خبر داد.

حمیدرضا طبی‌مسرور به ارائه گزارش جامعی از روند پیگیری شهرداری بافت مرکزی پرداخت و گفت: برنامه راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی شهر همدان، مصوبه شورای دوم است که در شورای چهارم هم پیگیری اجرای این مصوبه صورت گرفت؛ اما متأسفانه به نتیجه نرسید.

به گفته وی با اهتمام و حمایت شورای پنجم و شهردار همدان مبنی بر راه‌اندازی این منطقه و مراجعات مکرر به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور موفق به اخذ موافقت با کلیات تشکیل شهرداری منطقه جدید در شهر همدان منطبق بر بافت تاریخی شدیم و مصوبات و ابلاغ نهایی منوط به ارائه اطلس محدوده این منطقه جدید شد.

مسئول پیگیری و راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی همدان با اشاره به مصوبات شورای شهر همدان مبنی بر تصویب محدوده شهرداری منطقه پنج که با ارائه پیشنهاد گزینه‌های ۶گانه از طرف مشاور طرح انجام شد، گفت: در این زمینه گزینه نخست همان محدوده رینگ نخست شهر بود که به تصویب شورا رسید و در ادامه برای تهیه اطلس محدوده، به عقد قرارداد با مشاور طرح اقدام کردیم.

وی یادآور شد: پس از بررسی‌های انجام شده در حوزه‌های امور شهری و فنی استانداری طی نامه‌ای به شهرداری همدان اعلام شد که ملاک عمل منطقه‌بندی شهر همدان باید بر اساس محدوده تعیین شده در طرح جامع جدید شهر که همان محدوده شهر همدان در سال ۱۳۳۵ است، تهیه و برای تصویب نهایی به استانداری همدان و وزارت کشور ارسال شود.

مسئول پیگیری و راه‌اندازی شهرداری بافت مرکزی همدان با بیان اینکه در مدت زمان پیگیری‌ها، شناسایی بناهای با ارزش این محدوده با هدف تشکیل شهرداری بافت در یک ساختمان تاریخی و با ارزش و اقدامات بازآفرینی سایر بناهای این منطقه اقدام شد، گفت: در این راستا ۱۶ اثر، شناسایی و طی مذاکرات صورت گرفته با مالکان همراه با اولویت‌بندی برای تملک به واحد املاک شهرداری معرفی شد و در ادامه نیز ساختمانی در اختیار این واحد قرار گرفت و عملیات بازآفرینی و احیای آن نیز به پایان رسیده است.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، برداشت و بازبینی بازار در راستای اقدامات بازآفرینی مشاور بافت بازار صورت گرفت و مقرر شد در راستای حفظ حقوق عمومی شهروندان و تدوین ضوابطی کارآمد برای احیا و بازآفرینی بافت دفتر مشترکی بین شهرداری و میراث فرهنگی راه اندازی شود.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول