اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تولید و انتشار مجموعه پادکست‌های « چرا جنگیدم» از سوی بسیج دانشگاه شریف

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، مجموعه پادکست‌های «چرا جنگیدم» تولید و منتشر شد، این پادکست‌ها روایتی داستانی است از جنگ مقابل داعش در سوریه.

تولید و انتشار مجموعه پادکست‌های « چرا جنگیدم» از سوی بسیج دانشگاه شریف

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، مجموعه پادکست‌های «چرا جنگیدم» تولید و منتشر شد.

این مجموعه روایت‌هایی داستانی از زبان طرف‌های درگیر در جنگ سوریه یعنی داعش، القاعده، اخوان المسلمین، دولت سوریه و مقاومت است که تا کنون سه قسمت از آن توسط واحد بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه شریف تولید و منتشر شده است.  

محمد حسین بهشتی جو مسئول واحد جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره این سوال که چرا به سراغ ساخت این روایت‌ها رفتید؟ گفت: دغدغه‌ ساخت این پادکست‌ها از آشفتگی فکری برادران و خواهران انقلابی، هنگام مواجهه با مسائل جدید جهان اسلام شکل گرفت. مقدار کمی در ماجرای سوریه این آشفتگی را دیدیم، اما در ماجرای جنگ قره باغ و همینطور ماجرای اخیر افغانستان، این آشفتگی در تحلیل و اطلاعات، بسیار شدیدتر ظاهر شد. 

وی افزود: دلیل این آشفتگی، ضعف بینشی در حوزه‌ جهان اسلام است. هنوز هم اسلامگرایان محوری جامعه‌ اهل سنت، یعنی اخوان‌المسلمین، بین جامعه‌ انقلابی ما ناشناخته‌اند. در دیدگاه بسیاری از ما، مهمترین گروه‌های اسلامگرای جهان اسلام، همین اعضای محور مقاومت هستند و دیگر گروه خاصی با دغدغه‌ اصیل اسلامی وجود ندارد. 

این فعال دانشجویی درباره اینکه چرا موضوع سوریه را انتخاب کردید؟ و مثلا چرا لیبی را انتخاب نکردید، افزود: جهت شناخت جهان اسلام و پیچیدگی‌های آن، شاید مطالعه درباره‌ هیچ موضوعی مانند جنگ سوریه، به ما اطلاعاتی جامع و فهمی گسترده ندهد. عصاره‌‌ حوادث گذشته از جنگ شوروی با افغانستان بگیرید تا جنگ رژیم بعثی عراق با جمهوری اسلامی ایران، و همینطور عصاره‌ مهمترین مکاتب اسلامگرا در این میدان جمع شده است. حتی حوادث آینده‌ جهان اسلام را نیز از همین میدان سوریه باید فهم کرد.

مسئول واحد جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: دولت سوریه، مقاومت، داعش، جبهة النصره، احرار الشام، اخوان‌المسلمین سوریه و ... اینها نماینده‌ی افکار مختلف موجود در جهان اسلام‌اند. 

بهشتی جو درباره این سوال که برای ساخت این روایت‌ها، از چه منابعی استفاده کرده‌اید؟ گفت: به منابع اصیل خود این گروه‌ها مراجعه کردیم. از اعضای این گروه‌ها بگیرید تا کتاب و سخنرانی و کانال‌هایشان. سعی کردیم تا سانسور و پنهانکاری‌های معمول در برخی رسانه‌ها نسبت به آراء و تفکرات این گروه‌ها را کنار بگذاریم؛ هرچند کلمات و استدلال‌هایشان آزرده‌مان کنند.

وی درباره این که در چه قالبی و با چه سیری، این محتوا را ارائه می‌کنید؟ اظهار داشت: ما در واحد بین‌الملل بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف تصمیم گرفتیم تا طی ۵ پادکست با عنوان «چرا جنگیدم»، روایت‌ها و گزارش‌هایی از جنگ سوریه را از زبان و فهم هرکدام از طرف‌های درگیر در این جنگ، مهیا کنیم. در این سلسله پادکست‌ها، یک بار به افغانستان می‌رویم و از دیدگاه یک عضو القاعده به داستان این منطقه و این جنگ نگاه می‌کنیم. بار دیگر عضو داعش می‌شویم و حوادث عراق و سوریه را بازگو می‌کنیم. بار دیگر به سراغ سه عضو زندانی اخوان المسلمین می‌رویم و سپس به میان سربازان محاصره‌ شده‌ی سوری می‌رویم و در نهایت نیز به دیدگاه مقاومت اسلامی از حوادث منطقه می‌رسیم. 

بهشتی جو درباره اینکه چرا قالب پادکست انتخاب شده، گفت: با توجه به اقبال به وجود آمده نسبت به پادکست فارسی و رشد پیوسته‌ آن، و همینطور تناسب آن برای ارائه‌ مطالب نسبتا عمیق‌تر، قالب پادکست را برای پیاده سازی این روایت‌ها انتخاب کردیم. إن‌شاءاللّٰه «چرا جنگیدم» بتواند دالانی برای ورود به پیچیدگی‌های جهان اسلام و روابط بین‌الملل باشد.

گفتنی است علاقمندان می توانند برای دریافت این پادکست ها به کانال  واحد جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به آیدی @OmatVahedeh مراجعه کنند.

 

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول