اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: طالبان، اقدامات نظامی در افغانستان را متوقف کند

رئیس‌جمهور ترکیه با هشدار به کشورهای خارجی درباره هرگونه اقدام علیه ترکیه در دریای اژه، از گروه طالبان در افغانستان نیز خواست فعالیت‌های نظامی را متوقف کرده و مذاکره کند.

اردوغان: طالبان، اقدامات نظامی در افغانستان را متوقف کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) درباره هرگونه اقدام تحریک‌آمیز کشورهای خارجی در دریای اژه هشدار داد.

اردوغان طی سخنرانی پیش از عزیمت به منطقه خودمختار قبرس شمالی، گفت: «در طول سفرم [به قبرس شمالی] با رئیس‌جمهور آرسن تاتار دیدار خواهم کرد و وضعیت را با توجه به مسئله ملی و تحولات در شرق مدیترانه ارزیابی می‌کنم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه ترکیه به حمایت از ترک‌های قبرس ادامه می‌دهد، افزود: «بیش از نیم قرن است که ترک‌های قبرسی در حال مبارزه برای برابری و عدالت هستند. ما به هر تلاشی برای تحریک نیروهای خود در دریای اژه پاسخ خواهیم داد».

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تحولات و ناآرامی‌های اخیر در افغانستان نیز گفت: «من از طالبان می‌خواهم که اقدامات نظامی در افغانستان را متوقف کنند. طالبان به خوبی از موضع ما در مورد تأمین امنیت فرودگاه کابل اطلاع دارد».

بر اساس این گزارش، اردوغان در این‌باره اظهار داشت: «ترکیه از طالبان می‌خواهد که ارتش این کشور را در افغانستان، اشغالگر نداند، بلکه قصد دارد با این جنبش مذاکره کند».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، وی درباره تداوم پیشروی نظامیان طالبان و تصرف شهرهای مختلف تصریح کرد: «افغانستان کشوری است که جمعیت آن اکثراً مسلمان هستند. ادامه‌دادن جنبش اشغالگری در آنجا، رویکرد درستی توسط طالبان نیست».

دولت ترکیه پیشنهاد داده که بعد از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، مدیریت و حفاظت از فرودگاه بین‌المللی کابل را به شرط حمایت‌های مالی، سیاسی و لجستیک متحدانش مخصوصا واشنگتن، برعهده بگیرد.

بعد از آن، «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، تایید کرد که این کشور و ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای خارجی، در حال مذاکره هستند و تنها برخی مسائل باقی مانده است.

پیش از این، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم ایمن بودن فرودگاه بین‌المللی کابل جهت تداوم فعالیت دیپلمات‌های خارجی در این کشور، گفت اگر این فرودگاه بسته شود افغانستان نیز در روابط بین‌المللی منزوی می‌گردد. (جزئیات بیشتر)

با این حال گروه طالبان روز سه‌شنبه با هشدار به ترکیه درخصوص نگاه داشتن نظامیان خود در کابل، گفت: «ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان، گامی تحریک آمیز و ادامه اشغالگری خارجی است. حضور نیروهای خارجی در افغانستان به هر نام و بهانه‌ای، اقدامی است که با آن مقابله خواهیم کرد».

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول