اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

ناگفته‌های سردار «تناکی» از طعم شیرین محرومیت‌زدایی/ از مهاجرت معکوس تا هدیه گران‌بهای «حاج قاسم»

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری گفت: محرومیت منطقه ما را خیلی رنج می‌داد و از آنجایی که با محرومیت‌زدایی درصد بالایی از امنیت را می‌شود ایجاد کرد لذا بیشتر وقت خود را صرف این موضوع کردیم در عین حالی که از امنیت غافل نبودیم در حوزه محرومیت‌زدایی ورود کردیم.

ناگفته‌های سردار «تناکی» از طعم شیرین محرومیت‌زدایی/ از مهاجرت معکوس تا  هدیه گران‌بهای «حاج قاسم»

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ وقتی که سپاه پاسداران این نیروی انقلابی تشکیل شد باید از انقلاب اسلامی و دستاوردهایش که همه کفر برای نابودی و سرنگونی آن بسیج شده بود حفاظت و پاسداری کند. پاسداران انقلاب اسلامی در این راه چنان از خود ایثار، فداکاری و رشادت به خرج دادند که امام خمینی(ره) پس از گذشت دو سال از تشکیل آن، فرمودند:« اگر سپاه نبود، کشور هم نبود».

پس از پایان جنگ تحمیلی سپاه وارد عرصه سازندگی و عمران و آبادانی کشور شد و امکانات مهندسی خود را به میدان آورد و بزرگترین طرح‌های عمرانی و سازندگی کشور را با دقت و مهارت طراحی و اجرا کرد.

از آنجایی که مأموریت اصلی و اساسی سپاه امنیت پایدار و دفاع از سرزمین ایران اسلامی بود اما در کنار این مأموریت محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مردم به ویژه اقشار محروم و مناطق مرزی را در دستور کار قرار داده و از سال‌ها قبل بنا به اقتضائات موجود در سراسر کشور جبهه‌ای به وسعت ایران اسلامی در خدمت‌رسانی به «محرومین» و «مستضعفین» گسترده است تا جلوه دیگری از مسئولیت‌پذیری را در عرصه «محرومیت‌زدایی» به نمایش بگذارد.

در همین خصوص خبرگزاری فارس در خراسان‌جنوبی گفت‌وگویی با سردار «غلامعلی تناکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری» انجام داده که مشروح گفت‌وگوی ما با سردار را در ادامه می‌خوانید.

فارس: خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید.

تناکی: «غلامعلی تناکی» هستم فرزند انقلاب و خدمت‌گزار مردم و نظام جمهوری اسلامی. بنده سرباز کوچکی برای مقام معظم رهبری هستم که در جبهه شرق کشور به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری مشغول به فعالیت هستم.

نبرد سپاه با محرومیت در ۴ شهرستان مرزی

فارس: قرارگاه شهید ناصری از چه سالی در خراسان‌جنوبی فعال شده و چه شهرستان‌هایی را تحت پوشش قرار داده است؟

تناکی: قرارگاه عملیاتی شهید ناصری از اسفند ماه سال ۹۵ به طور کامل از سیستان‌وبلوچستان جدا و در اول فروردین‌ماه ۹۶ در استان خراسان‌جنوبی مستقر شده‌ است.

قرارگاه عملیاتی شهید ناصری در ابتدا به عنوان قرارگاه «ثامن‌الائمه ۲» نامگذاری شده بود اما امروز به نام قرارگاه شهید «ناصری» مطرح می‌شود که ۴ شهرستان مرزی «زیرکوه»، «درمیان»،«سربیشه» و «نهبندان» حوزه مأموریت قرارگاه است.

فارس: قرارگاه شهید ناصری از بدو فعالیت در خراسان‌جنوبی چه حوزه‌هایی را پوشش داده و چه خدماتی به مردم این مناطق مرزی داده است؟

تناکی: جان برکفان و رزمندگان تیپ مردم پایه سپاه انصارالرضا(ع) در راستای ایجاد امنیت پایدار در مرز و شهرستان‌های مرزی استان خراسان‌جنوبی وارد عمل شدند. این قرارگاه ذاتا برای امنیت تشکیل شده و با همکاری مرزبانی و ارتش جمهوری اسلامی، نواحی مقاومت و نیروی انتظامی برنامه‌ریزی‌ و فعالیت‌های زیادی داریم تا مشکل ناامنی برای مردم پیش نیاید.

در راستای امنیت اقدامات مؤثر و وافری را در دستور کار قرار داده و بعضا برخی را انجام داده‌‌ایم که از جمله این اقدامات بحث‌های رصد اطلاعاتی، آمادگی نظامی و رزمی و تمرینات مختلف است که انجام شده و بعضا در دست اقدام است.

طرح‌های مختلفی را در دستور کار داریم و بحث‌های روانی و ارتباط با مردم، علما، فضلا و نخبگان شهرستان‌ها و مولوی‌های منطقه از جمله اقداماتی است که انجام می‌شود.

تشریح گوشه‌ای از اقدامات قرارگاه

فارس: چه شد که قرارگاه شهید ناصری به عرصه محرومیت‌زدایی ورود کرد؟

تناکی: در حالی که وضعیت معیشتی مردم به‌خصوص در مناطق مرزی استان خوب نبود و از سوی دیگر احتمال برخی ناامنی‌ها در منطقه مرزی متصور بود لذا تلاش کردیم در کنار سایر نهادهای خدمات‌رسان ما نیز خدمت‌رسانی کنیم که در ۲ بُعد برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت وارد عمل شدیم.

اقدامات کوتاه‌مدت(سریع و مُسکن) شامل توزیع بسته‌های معیشتی، بسته تحصیلی، اطعام و غیره بود. همچنین مردم محرومی بودند که هزینه‌های جزئی گازگشی منازل را نداشتند که در این خصوص هم وارد عمل شدیم.

از دیگر اقدامات کوتاه‌مدت قرارگاه ورود به مشکلات دامداران بود؛ از آنجایی که تأمین نهاده‌های دامی مشکلاتی را برای مردم این مناطق مرزی به‌وجود آورده بود و بعضا مردم مجبور به فروش دام‌های خود بودند در این بخش هم ورود کردیم و انتقال علوفه از استان‌های دیگر را برای مردم منطقه داشتم تا از فروش تنها دارایی‌شان که همان چند رأس دام بود خودداری کنند.

طرح ابتکاری مردم

بخش دوم اقدامات بلند مدت است؛ یکی از این اقدامات ساخت بندهای خاکی در مناطق مرزی که بازتاب خوبی داشته و مانع از مهاجرت مردم از روستاهای مناطق مرزی شده و گاها در برخی مناطق مهاجرت معکوس را هم رقم زده است.

وضعیت بارندگی در مناطق مرزی استان به شکلی بود با هر دفعه بارش باران رواناب جاری و این نزولات آسمانی بدون استفاده رها و از کشور خارج می‌شد. روستاییان نیازمند آب بودند اما آب‌ها سرگردان و رها از این مناطق خارج می‌شدند لذا بندهای خاکی و سنگی ملاتی را احداث کردیم که نتیجه مثبتی داشت.

البته ناگفته نماند در زمینه احداث بندهای خاکی مردم محلی منطقه خود آغازگر این ماجرا شدند و این پیشنهاد را به ما دادند و ما هم از این پیشنهاد استقبال کرده و موضوع را با منابع‌طبیعی استان در میان گذاشتیم و با ورود به این طرح و انجام کارهای علمی و تحقیقاتی توانستیم کار را پیش ببریم. ادامه بندهای خاکی باعث شد که تاکنون ۱۵ سد خاکی را در منطقه احداث کنیم و بیش از ۵ میلیون متر مکعب آبی که از کشور خارج می‌شد در پشت بندهای خاکی ذخیره شود. با احداث این بندهای خاکی آب قنوات ۲ تا ۳ برابر افزایش یافت و این مهم موجب خوشحالی مردم و مهاجرت معکوس شد.

مهاجرت معکوس؛ رهاورد طرح‌های قرارگاه

در بند خاکی یکی از مناطقی که سیل روی زیادی داشتیم و بهره‌برداری از آب باران انجام نمی‌شد منطقه «لانو» سربیشه بود که دارای جمعیت زیادی بود و مردم این منطقه دارای زمین کشاورزی و دام بودند ولی باران به شکلی بود که آب از منطقه بلافاصله خارج می‌شد لذا با کمک منابع‌طبیعی به احداث بندخاکی اقدام کردیم و با تلاش بسیجیان و پاسداران جان بر کف در تنها بارندگی سال جاری در این منطقه این بند خاکی آبگیری شد.

در بسیاری از روستاها برای تأمین آب شرب و دام با مشکل مواجه بودند و آبرسانی با تانکر انجام می‌شد و این مهم هم به دلیل کمبود ناوگان بود. با اقدام سریعی که انجام دادیم توانستیم با استفاده از تانکرهایی که با کمک نیروی زمینی تهیه کرده بودیم و چند تانکر سیار که مقام معظم رهبری به منطقه اهدا کرده بودند روند آبرسانی را سرعت بخشیم که این نمونه‌ای از اقدامات کوتاه‌مدت در بخش آبرسانی بود.

در بخش آبرسانی کار بلند مدت را هم آغاز کردیم و شبکه لوله‌گذاری و آبرسانی به روستاها را شروع کردیم و یک پروژه ۱۱ کیلومتری را به اتمام رساندیم و یک پروژه ۷۰ کیلومتری را آغاز کردیم که هم‌اکنون ۵۰ درصد کار پیشرفت کرده و در حال احداث است و امیدواریم ظرف ۳ ماه آینده این پروژه هم به اتمام برسد.

از ساخت ۶۲ منزل مسکونی تا توزیع ۱۰۰۰ سری جهیزیه

همچنین پروژه در دست مطالعه ۲۳ پارچه آبادی خوشاب به‌دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش را به دست گرفتیم و طرح‌ها، مطالعات، جلسات هماهنگی و تفاهم‌نامه این پروژه را انجام دادیم و امیدواریم ظرف ماه‌های آینده عملیات اجرایی را آغاز کنیم. این پروژه جزو پروژه‌هایی است که چندین سال بر زمین مانده و مطالعات مختلفی روی آن انجام شده و امیدواریم امسال بتوانیم به منصه اقدام برسانیم و کلنگ آن را بر زمین بزنیم.

از دیگر اقداماتی که قرارگاه شهید «ناصری» در دستور کار قرار داد بحث مسکن مددجویان بهزیستی بود. بخشی از مردم روستاهای محروم مرزی زیر پوشش بهزیستی بودند و امکان و سرمایه ساخت منزل مسکونی را نداشتند که با تفاهم‌نامه با بهزیستی ۶۲ باب منزل مسکونی را ۱۰۰ درصد ساخته و تحویل دادیم.

همچنین در بحث ساخت و تعمیر مساجد هم اقدام کردیم و مساجدی که نیازمند بازسازی بود را در دستور کار قرار دادیم و در مجموع ۱۰۰ باب مسجد را ترمیم و تجهیز کردیم.

در پروژه‌های مدرسه‌سازی هم مشارکت کردیم و قسمت عمده‌ای از نیرو، تجهیزات و امکانات را پای کار آوردیم و مقرر شد ۷ باب مدرسه در منطقه احداث شود که تاکنون ساخت ۵ مدرسه با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۶۰ درصدی را آغاز کردیم که امیدواریم بتوانیم تا مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش دهیم و دانش‌آموزان از این مدارس بهره‌مند شوند.

همچنین زوج‌‌های زیادی در این مناطق مرزی بودند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی و گران‌شدن اجناس قادر به تأمین جهیزیه نبودند که در این بخش هم فعال شدیم و توانستیم در مجموع یک هزار سری جهیزیه برای این عزیزان تهیه کنیم و آنان را راهی خانه بخت نماییم.

در بخش بهداشت و درمان مردم منطقه ۴ بیمارستان صحرایی طی زمان‌های مختلف برپا کردیم و به مردم این مناطق خدمت‌رسانی کردند. در بحث بیماران صعب‌العلاج افرادی را داریم که در مناطق محروم فاقد شناسنامه هستند و مشکل خدمات‌دهی برای آنان وجود دارد که ویزیت رایگان برای این افراد انجام شد.

فارس: از نحوه ورود خود به سپاه پاسداران بگویید و چند سال است این لباس سبز سپاه که نشان خدمت به مردم است را بر تن دارید؟

تناکی: سال ۱۳۶۰ که اوایل شروع جنگ تحمیلی بود بنده ۱۴ ساله بودم و اشتیاق زیادی به حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشتم. داوطلب حضور در جبهه‌ها شدم و برای ثبت‌نام به پادگان منتظران شهادت بیرجند رفتم تا بنده را به مناطق جنگی اعزام کنند اما از آنجایی که سنم کم بود بنده را برگشت داده و اعزام نشدم. اما دست از تلاش برنداشتم و همچنان مشتاق به حضور بودم توانستم با حیله و ترفندهای بچگانه و گریه و زاری مجدد ثبت‌نام کنم و سپس به منطقه اعزام شدم.

عملیات مسلم‌بن‌عقیل اولین اعزام ما بود و طی ۵ مرحله هر کدام به فاصله ۳ ماه در منطقه حضور داشتم و به عنوان یکی از نیروهای اطلاعات عملیات مشغول به پاسداری از کیان نظام شدم و تا پایان جنگ تحمیلی در مناطق عملیاتی غرب، جنوب و جنوب غرب کشور حضور داشتم.

بعد از جنگ تحمیلی به استان اعزام شدم و در یگان انصارالرضا(ع) که از جمله یگان‌هایی است که در مدت ۳۰ سال بالغ بر ۲۰ سال این مدت را در مأموریت‌های مختلف از کویر خراسان گرفته تا منطقه سیستان وبلوچستان و چابهار، از مرز افغانستان تا فریمان و تربیت‌جام، حضور در درگیری‌های داخلی و گروگان‌گیری‌ سال‌های ۷۹ و ۷۷ و ۷۸ مأموریت داشته، توفیق داشتم به عنوان سرباز در این یگان خدمت کنیم.

دشت نوشته «حاج قاسم» در درح

فارس: با توجه به اینکه شمال در طول دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشتید آیا خاطره‌ای از شهید سلیمانی دارید؟ چه در دوران جنگ و چه بعد از آن با توجه به اینکه سابقه حضور در جبهه مقاومت را هم داشته‌اید آیا با این شهید والامقام ارتباط گرفته‌اید؟  

تناکی: طی مدت زمان فعالیت در منطقه شرق کشور ۳ تا ۴ مرتبه حضوری «حاج قاسم» را دیدم. خود «حاج قاسم» هم زمانی که هنوز خراسان‌جنوبی استان نشده بود و به جنوب خراسان‌ بزرگ معروف بود به این منطقه آمدند و از مرز و حوزه‌های مرزی بازدید کردند که بارزترین بازدید شهید «سلیمانی» از حوزه مقاومت درح بود که در جریان بازدید از منطقه عشایری درح که در حال حاضر یکی از شهرهای شهرستان سربیشه است و دیدار با فرمانده حوزه بسیج عشایری در حد چند خط به عنوان توصیه برای برادر پاسدار «محمد سالاری» به یادگار نوشته است.

هدیه «حاج قاسم» در دست سردار «تناکی»

بنده این افتخار را داشتم که ۲ ماه در سوریه و در کنار جبهه مقاومت باشم. هر چند طی این مدت افتخار دیدار «حاج قاسم» را نداشتم اما یادگاری از سردار به بنده رسیده که همیشه و همه‌جا همراه من است و آن هم انگشتر گرانبهای سردار است.

محرومیت‌ها ما را رنج می‌داد

فارس: زمانی که به‌عنوان فرمانده قرارگاه شهید «ناصری» منصوب شدید مهم‌ترین مسئله‌ای که در منظومه فکری شما بود و شما را رنج می‌داد چه بود؟

تناکی: محرومیت منطقه ما را خیلی رنج می‌داد و از آنجایی که با محرومیت‌زدایی درصد بالایی از امنیت را می‌شود ایجاد کرد لذا بیشتر وقت خود را صرف این موضوع کردیم. در عین حالی که از امنیت غافل نبودیم در حوزه محرومیت‌زدایی ورود کردیم و از ارگان‌های مختلف این موضوع را پیگیری می‌‌کردیم.

خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم را وظیفه و افتخاری برای خود می‌دانیم و امیدواریم با روی کار آمدن دولت آقای «رئیسی» طی سالیان پیش رو جهشی در خصوص محرومیت‌زدایی و خدمت به محرومین را شاهد باشیم.

امنیت در مرزها برقرار است

فارس: وضعیت مرزهای خراسان‌جنوبی از لحاظ امنیتی چگونه است و پیام شما به دشمنانی که به‌دنبال ناامنی و ایجاد تنش هستند، چیست؟

تناکی: مرزهای جمهوری اسلامی از امنیت و ثبات کامل برخوردار است و در این بین مرزهای استان ما هم وضعیت خوبی دارد و دشمنان این مرز و بوم مطمئنا هیچ غلطی نمی‌توانند کنند. مرزبانان و ارتشیان و بسیجیان جان بر کف در مرزها مستقر و اشراف کامل دارند و با هرگونه تجاوزی به شدت برخورد خواهیم کرد.

طی هفته‌های اخیر اتفاقاتی در کشور افغانستان به خصوص در غرب افغانستان که در همسایگی استان ما قرار دارد شاهد بودیم که گروهک طالبان اقدام به تصرف شهرهای مرزی استان فراه نمودند بنده از همین جا به مردم و مرزنشینان می‌گویم جای هیچگونه نگرانی نیست و هیچگونه اتفاق خاصی در مرزهای ما نیفتاده و تجاوز مرزی نداشتیم مگر مواد مخدر که دستگیر شده‌اند. رزمندگان ارتش و مرزبانی آماده پاسخ به هرگونه تجاوز دشمن هستند و امنیت کامل در مرز، شهرهای و جاده‌های مواصلاتی حکم‌فرما است.

تحریم؛ تنها سلاح دشمنان

فارس: آمریکا و ایادی استکبار بارها اعلام کرده‌اند برای مقابله با نظام و انقلاب اسلامی گزینه‌هایی روز میز دارند. پیام شما به سخنان گزاف دشمنان چیست؟

تناکی: دشمنان جمهوری اسلامی از گذشته تاکنون بارها اعلام کرده‌اند گزینه‌های زیادی روی میز دارند و اینها فقط شعار است. همانگونه که طی این ۴۱ سال ثابت شده هیچ غلطی نتوانستند انجام دهند. به قول شهید بهشتی «به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر». تنها چیزی که برای ایادی استکبار خواهد ماند همان عصبانیت است و با همین عصبانیت خواهد مرد و به زباله‌دان تاریخ خواهند پیوست.

تنها سلاح دشمنان ما تحریم بود که امید داشتند نظام را با این سلاح به زانو دربیاورند اما مردم ایران با مقاومت مردانه و جانانه و تحمل سختی‌ها و رنج‌ها هرگز تسلیم نشدند و امیدواریم روزنه‌های امید با روی کار آمدن دولت جدید باز شود و شاهد خنثی‌سازی تحریم‌ها باشیم.

وحدت و همدلی بین شیعه و سنی برقرار است

فارس: حوزه فعالیت قرارگاه شهید «ناصری» ۴ شهرستان مرزی استان است و در این شهرستان‌ها نیز دو مذهب شیعه و اهل سنت در کنار هم زندگی می‌کنند. ارتباط قرارگاه با صاحب‌نظران، علما و مردم اهل سنت و شیعه چگونه است؟

تناکی: به‌عنوان عضو کوچکی از قرارگاه تأکید می‌کنم برای ما هیچ فرقی بین اهل سنت و شیعه وجود ندارد و هر دو برادر و یکسان هستند. دشمن تلاش می‌کند بین این دو تفرقه بیندازد غافل از اینکه این مردم از سالیان قبل با هم و در کنار هم زندگی می‌کنند و حتی ازدواج فامیلی هم داشته‌اند. محور بین شیعه و اهل سنت وحدت، اسلام، قرآن و پیامبر(ص) است. هر چند دشمن تلاش زیادی کرده تا این آب را گل‌آلود کند و از آن ماهی بگیرد اما هرگز موفق نشده چراکه مردم و مسئولان نگذاشته‌اند.

فارس: آیا رسانه‌ها و فضای مجازی را دنبال می‌کنید و نظر شما نسبت به خبرگزاری فارس چیست؟

تناکی: اکنون زمانه‌ای نیست که اخبار را دنبال نکرد و اگر پیگیری نکنیم عقب می‌مانیم. به اشکال مختلف پیگیر رسانه ملی و فضای مجازی و سایر رسانه‌ها هستم و اخبار را دنبال می‌کنم.

یکی از مراجعی که اعتبار خاصی برای نیروهای مؤمن و انقلابی دارد خبرگزاری فارس است و بنده هم شخصا اخبار این خبرگزاری را دنبال می‌کنم.

فارس: در پایان اگر سخن یا حرفی با مردم و مسئولان دارید بفرمایید.

تناکی: از مشارکت خوب مردم در انتخابات امسال قدردانی می‌کنم. تحمل ناملایمتی‌های چند سال گذشته و تحمل و صبر مردم جای تشکر و قدردانی دارد. از بنده کوچکترین مسئول گرفته تا بالادستان باید کمربندها را ببندیم، آستین همت را بالا بزنیم تا بتوانیم به این مردم زحمت‌کش و قدرشناس خدمت کنیم.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول