اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

جوابیه آستان سیدالکریم به گزارشی با موضوع مسلمیه/ توضیحات خبرگزاری فارس

مسئولان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در واکنش به گزارشی با موضوع مسلمیه در خبرگزاری فارس جوابیه‌ای صادر کردند.

جوابیه آستان سیدالکریم به گزارشی با موضوع مسلمیه/ توضیحات خبرگزاری فارس

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، روز گذشته شنبه ۲۶ تیرماه و در آستانه نخستین روز عزاداری مسلمیه گزارشی در خبرگزاری فارس منتشر شد مبنی بر اینکه مسئولین حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یک سال فرصت سوزی کردند و بدون ارائه هیچ پیشنهادی برای برگزاری مراسم مسلمیه، امسال نیز این رسم بیش از ۱۰۰ ساله را تعطیل کردند.

می‌توانید این مطلب را با عنوان «فرصت‌سوزی مسئولین حرم سیدالکریم (ع) برای مسلمیه/گلایه به حق هیأتی‌ها» اینجا بخوانید.

متن جوابیه روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در خصوص گزارش فارس به شرح زیر است:

پیرو خبر منتشر شده در خصوص لغو برگزاری مراسم مسلمیّه در آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم (ع)، با عنوان «فرصت سوزی مسئولین حرم سید الکریم (ع) برای مسلمیّه»، به اطلاع مردم عزیز و هیئات محترم مذهبی می‌رساند همان‌گونه که قبلاً نیز اعلام گردیده بود با توجه به تصمیمات و ابلاغات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت دستور العمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمعات و همچنین استعلامات انجام شده از مبادی قانونی ذیربط، در سال جاری امکان برگزاری مراسم مسلمیّه با حضور جمعیت و مانند سنوات گذشته، با توجه به ضرورت حفظ سلامتی زائرین و مردم وجود نداشت که به همین مناسبت، ضمن عذرخواهی اعلام شد که این مراسم آئینی صرفا از طریق شبکه‌های سیما و بدون حضور جمعیت پوشش داده می‌شود. 

گفتنی است برگزاری یا عدم برگزاری این آئین در شرایط قرمز کرونائی، با لحاظ ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و سایر بخشنامه‌های مربوطه صورت می‌پذیرد و آستان مقدّس رأسا و مستقلا در این گونه موارد تنها مرجع تصمیم‌گیری نبوده و برگزاری مراسم در اضلاع بیرونی و اماکن خارج از این بارگاه ملکوتی نیز در حیطه اختیار و اظهار نظر این آستان مقدّس نمی‌باشد. 

با این وصف و اقدامات گسترده آستان مقدّس در طول سی سال گذشته، از جمله برگزاری با شکوه و منظم مراسم در سنوات قبل و به ویژه «ثبت ملی مراسم مسلمیّه توسط آستان» و انگیزه اصلی این مجموعه «احترام به قوانین و مقررات کشور اسلامی»، به کار گیری عنوان «فرصت سوزی توسط مسئولین این حرم در مورد مسلمیّه»، و سایر تعابیر مشابه در برخی گرو‌های اجتماعی، عنوان دقیق و مناسبی به نظر نمی‌رسد.

ناگفته نماند اگر چه آستان مقدّس در انجام وظایف محوّله، اصول مسلّم و روشنی چون احترام به قوانین و مقررات کشور، اطاعت از منویّات ولیّ امر مسلمین و رجحان تدبیر و منطق را بر صرف شور و احساس سر لوحه امور قرار داده و از این پس نیز بدون واهمه از سرزنش و قضاوت‌های غیر منصفانه به تکلیف خود عمل خواهد کرد، لکن این سؤال نیز مطرح است که اگر بر فرض محال، مسئولین و خادمین آستان، بر خلاف ضوابط ابلاغی، اقدام به نادیده گرفتن دستور العمل ها نموده و شرائط تجمّع صدها هزار نفر را در ۳ شب متوالی، از نماز مغرب تا پاسی از نیمه شب گذشته در آستان فراهم می‌کردند، آیا مورد سؤال و اعتراض مراجع نظارتی قانونی، قاطبه مردم، هیئات و تشکل‌های دینی که ضمن همکاری، از قانون تبعیت کردند و حتی خود رسانه‌ها قرار نمی‌گرفتند که چرا آستان، مقررات قانونی و ضوابط منع تجمّعات را زیر پا نهاده و سلامتی و جان مردم و زائرین را به خطر افکنده است؟!

یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا الله و قولوا قولاً سدیداً ! (احزاب ـ ۷۰)

روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم(ع) ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی مؤمنین و محبّین آل الله علیهم السّلام، ابراز امیدواری می کند تا با عبور از شرایط و محدویت های فعلی، امکان برگزاری مجدّد و با شکوه این گونه مراسم فراهم گردد.

توضیحات خبرگزاری فارس در خصوص جوابیه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

این جوابیه در حالی صادر شده است که نشان می‌دهد دست‌اندر کاران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی متن گزارش را به درستی مطالعه نکرده‌اند. رویکرد این گزارش این است که از مسلمیه سال قبل تا امروز، مسئولین حرم، ۳۶۵ روز فرصت داشتند تا نسبت به برگزاری عزاداری مسلمیه که یک کارویژه مهم در طول سال برای آن‌ها محسوب می‌شود، راهکار ارائه کنند.

مسئولین این آستان، این فرصت یکساله را از دست دادند و در انتظار نشستند تا با رفع کامل این بیماری مراسم را برگزار کنند. در حالی که انتظار این بود مانند تمام شئون دیگر زندگی و جامعه که با شرایط کرونایی همخوان و همسو شد و با توجه به تجربه برگزاری عزاداری محرم و شب‌های قدر، دستورالعملی برای برگزاری مراسم عزاداری مسلمیه از سوی آستان سید‌الکریم تدوین و پیشنهاد شود و در این بازه یک ساله مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا در نهایت با اخذ مجوز‌های لازم مراسم مسلمیه برگزار شود.

کمترین راهکار برای برگزاری مسلمیه برنامه در نظرگرفته شده هیأت رزمندگان اسلام در سال گذشته بود که می‌توانستند با ۳ روز عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ضلع جنوبی حرم، مانع ایجاد هرگونه تجمع بی‌ضابطه از سوی افراد شوند.

حقیقت این است که وضعیت این شب‌های عزاداران در شهرری و اجتماع بدون مجوز و بدون رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی تماماً ناشی از همین بی‌تدبیری‌ها است و کوتاهی‌ها در این زمینه بازخواست در روز قیامت را درپی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول