اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

چراغ سبز شورای شهری‌ها به سگ گردانی /پلیس: با سگ‌گردانی برخورد می‌کنیم

شورای شهر مصوبه عجیبی در خصوص سگ گردانی داشت. پلیس تاکید کرد که با اخذ مجوز از دادستانی با سگ گردانی برخورد می کند .منتخب ششمین دوره شورای شهر می گوید طرح شورای پنجم ناپخته ،شتابزده و ناشی از سیاسی‌کاری است.

چراغ سبز شورای شهری‌ها به سگ گردانی /پلیس: با سگ‌گردانی برخورد می‌کنیم

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سالهاست که موضوع سگ‌گردانی در شهر مطرح است و حتی چندی پیش سگی کودکی را در لواسان درید. چند روزی مدیران شهری روی این موضوع مانور دادند و اعلام کردند که باید با سگ‌گردانی برخورد شود اما دوباره موضوع به فراموشی سپرده شد.

سگ ما با شما چه کار دارد، شما تفریح خود کنید ما هم تفریح خودمان را!

در ورودی تمام پارک‌ها تابلوی  ورود حیوانات ممنوع نصب شده است اما شاهدیم که در تمامی پارک‌های تهران برخی از شهروندان سگ‌های خود را برای گردش و تفریح می‌آورند. حتی برخی از بوستان‌ها مخصوص سگ‌هاست و دیگر شهروندان عادی نمی‌توانند از آنها استفاده کنند. یکی از این بوستان‌ها که مخصوص سگ‌هاست در شمال شهر تهران قرار دارد. یکی از همشهریان در این باره به خبرنگار فارس گفت: ما جرأت نداریم وارد این پارک شویم چون بیشتر سگ‌ها  به این پارک می‌آیند و صاحبانشان آنها را رها می‌‌کنند تا در پارک بازی کنند، نمی‌توانیم فرزندانمان را در این پارک‌ها ببریم چرا که احتمال حمله سگها وجود دارد. 

وی در ادامه گفت: یکبار به یکی از افرادی که سگش را برای تفریح به پارک آورده بود اعتراض کردم و آن خانم در پاسخ به بنده گفت سگ ما با شما چه کار دارد، شما تفریح خود کنید ما هم تفریح خودمان را. 

با وجود اینکه ورود حیوانات خانگی در پارک‌ها ممنوع است، چالش ورود سگها در بسیاری از پارکها وجود دارد و هنوز هم مشکل به قوت خود باقی است. زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر سال گذشته در این باره گفت: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل بخشی از کارش را جهت رسیدگی به حیوانات ولگرد از جمله سگ‌های بلاصاحب اختصاص داده است و شهرداری تهران تلاش می‌کند که این سگ‌ها را جمع‌آوری و واکسینه کند. 

وی تأکید کرد: رشد و تکثیر جمعیت این سگ‌ها، کنترل و بیماری‌های احتمالی مشترک در میان انسان و حیوان از این طریق نیز بررسی می‌شود و همچنین در بخشی از آرادکوه تعدادی از سگ‌های بلاصاحب نگهداری و واکسینه می‌شوند و حتی برخی از آنها دارای نژاد مناسب و قابل آموزش و فراگیری مهارت هستند تا به کمک انسان‌ها آیند. 

وی تأکید کرد که در فرهنگ ایرانی از گذشته نگهداری حیوانات خانگی از جمله مرغ و خروس و... وجود داشته و غذا دادن به حیوانات، جزئی از فرهنگ ایرانیان است. البته در حال حاضر سبک زندگی‌ها تا حدودی با گذشته متفاوت شده، ولی نمی‌توان به صورت کامل صورت مسئله را پاک کرد. در مورد نگهداری از حیوانات خانگی باید همه جوانب و ابعاد را دید تا بتوان راحت‌تر راه‌حل پیدا کرد. 

به گفته صدراعظم نوری به دلیل کوچک بودن منازل مسکونی و نداشتن حیاط، بسیاری از افراد که حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، در ساعاتی از روز تمایل دارند که حیوانات خود را به فضای آزاد و پارک‌ها بیاورند که این مسئله سبب نگرانی و ترس دسته‌ دیگری از شهروندان می‌شود که باید بتوان مشکل هر دو طرف را حل کرد. 

وی تأکید کرد: اختصاص برخی از بوستان‌های خاص برای این حیوانات باعث می‌شود مشکل حل شود. شهروندان وقتی به بوستان‌ها می‌آیند می‌خواهند آرامش بیشتری داشته باشند. ترس از گاز گرفتن یا کثیف کردن بوستان با ادرار یا مدفوع سگ باعث نگرانی بسیاری از شهروندان می‌شود، بنابراین باید به این موضوع توجه کرد. 

مصوبه عجیب شورای شهری درباره سگ گردانی

سگ‌ها در پارک‌های تهران جولان می‌دهندو  شورای شهر تهران  هم یک فوریت جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستان‌های شهر تهران را تصویب کرد.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران که به عنوان پیشنهاددهنده این طرح گفت: به طورکلی در حال حاضر در اکثر بوستان‌های پایتخت و یا می‌توان همه بوستان‌ها با وجود ممنوعیت حضور حیوانات، حیوان‌گردی صورت می‌گیرد و این موضوع ممکن است با مخالفت تعدادی از شهروندان مواجه شود.

وی ادامه داد: باید جایی برای بازی کودکان و آرامش آنها فراهم کنیم و به دلیل افزایش ورود حیوانات خانگی، بسیاری از خانواده‌ها برای حضور در بوستان‌ها با چالش مواجه شدند. 


به گفته نظری،‌ این طرح ناظر بر سلامت کودکان و خردسالان است و از باب اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک و تأمین سلامت شهروندان باید اجرایی شود. هر چند که محسن هاشمی رئیس فعلی شورای شهر تهران تأکید داشت که باید این قضیه در کمیسیون‌ها به صورت تخصصی بررسی شود، اما 12 نفر از 21 عضو شورای شهر به این پیشنهاد رأی مثبت دادند. 

اولویت مدیریت شهری در روزهای پایانی سگ گردانی است!

با وجود اینکه مردم خواهان ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها و میادین شهر هستند، اما اعضای شورای پنجم شهر برای ورود حیوانات به پارک‌ها  چراغ سبز نشان دادند.

پرویز سروری منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید:جالب است چند هفته بیشتر به پایان فعلی مدیریت شهر نمانده اما اولویت آنها موضوع سگ‌گردانی است. با توجه به شرایط کنونی جامعه آیا باید این موضوع اولویت باشد؟ شما که چهار سال فرمان پارلمانی شهر را در دست داشتید، آیا اولویت‌تان این چنین است؟

موضوع شورای شهر اجتماعی نیست، سیاسی است/ اینکه هل‌هلی ؛ موضوعی که محل چالش است را تصویب می‌کنند خودش جای بحث دارد

وی ادامه داد: خیلی مهم است  اعضای شورای شهر می‌دانند  روزهای پایانی را سپری می‌کنند ولی دارند به موضوعاتی این چنینی می‌پردازد. اقداماتی که نیاز به کار کارشناسی جدی دارد. به نظر من این موضوع شورای شهر اجتماعی نیست، سیاسی است و به دنبال ایجاد تنش هستند، چرا که موضوعات اجتماعی باید کارشناسی شود و مورد بررسی قرار گیرد تا یک راهکار مناسب برای آن پیشنهاد شود. اینکه هل‌هلی ؛ موضوعی که محل چالش است را تصویب می‌کنند خودش جای بحث دارد. 

طرح شورای شهر ناپخته و شتابزده و ناشی از سیاسی‌کاری است 

منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران در ادامه گفت: خانواده‌ها امنیت می‌خواهند و ما گزارش‌های متعددی در خصوص سگ‌گردانی و ترس خانواده‌ها داشته‌ایم. ما در لواسان سگی را داشتیم که به کودکی حمله و وی را زخمی کرد. پارک برای خانواده‌هاست. کدام خانواده جرأت می‌کند با این شرایط به پارک بیاید؟ یکی در این سوی پارک با سگ آمده و در سوی دیگر کودکی می‌خواهد بازی کند. به نظر من این طرح شورای شهر ناپخته و شتابزده است و ناشی از سیاسی‌کاری است و بیشتر برای ایجاد چالش مطرح شده است. 

وی تأکید کرد: بهتر است که شورای شهری‌ها به دنبال خدمت‌دهی در روزهای پایانی باشند و به موضوعات کارشناسی بپردازند و شتاب‌زده مصوبه‌ای را تصویب نکنند. 

با وجود اینکه شورای شهری مصوبه ای در خصوص سگ گردانی در پارک داشتند اما پلیس چراغ قرمزی نشان داد و تاکید کرد که سگ‌گردانی در پارک‌ها و مکان‌های عمومی مجاز نیست.

برخورد  با افرادی که در اماکن عمومی مانند پارک‌ها سگ‌گردانی می‌کنند 

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در این باره گفت: برخی افراد با آوردن سگ در معابر عمومی باعث ترس و دلهره برای شهروندان شده‌اند و پلیس با اخذ مجوز از دادستان تهران با افرادی که در اماکن عمومی مانند پارک‌ها سگ‌گردانی می‌کنند برخورد می‌کند. 

وی ادامه داد: مکان‌های عمومی جای سگ‌گردانی و رفت و آمد حیوانات نیست. در قانون هم به موارد حیوانات پرداخته شده است که اگر حیوان یک فرد، آسیبی به شخص دیگری وارد کند، چگونه درباره آن تصمیم‌گیری شود. در برخی موارد قانون به عنوان مثال از سگ نام برده و شرایط مجازات صاحب سگ هم مشخص است. 

براساس این گزارش، معضل سگ گردانی به قوت خود باقی است و حتی شورای شهری ها در روزهای آخر فعالیت خود مصوبه ای در خصوص سگ گردانی در پارک ها داشتند. به تابلوهای ورود حیوانات ممنوع کسی توجه نمی کند و همچنان بسیاری از پارک محل بازی سگ هاست.پلیس می گوید با هر گونه سگ گردانی برخورد می شود. حال باید دید مصوبه دقیقه 90 شورای شهری ها به کجا می رسد؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول