اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

3 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی برق تولید نمی‌کنند/مشکلات فنی پیش‌بینی نشده عامل اصلی توقف تولید برق

کمبود سوخت و آب(500 مگاوات)، محدودیت انتقال شبکه(350 مگاوات)، تحت راه اندازی اولیه و تست(700 مگاوات)، محدودیت ناشی از مشکلات فنی پیش بینی نشده واحدهای نیروگاهی(1450 مگاوات) از جمله دلایل توقف تولید 3000 مگاوات واحد نیروگاهی در کشور است.

3 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی برق تولید نمی‌کنند/مشکلات فنی پیش‌بینی نشده عامل اصلی توقف تولید برق

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روابط عمومی شرکت مادر تخصصی برق حرارتی پیرامون گزارش درج شده با عنوان "9 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور برق تولید نمی‌کنند/امکان پوشش 85 درصدی کمبود برق وجود داشت؟" توضیحات را ارائه کرد.

مشروح این توضیحات به شرح ذیل است:

به اطلاع می رساند قدرت عملی واحدهای نیروگاهی حرارتی وابستگی مستقیمی به شرایط آب و هوایی دارد. که مهم ترین پارامتر تاثیر گذار آب و هوایی بر تولید نیروگاه ها دما می باشد که با افزایش دما قدرت عملی تولید واحدهای نیروگاهی به شکل محسوسی کاهش می یابد که این مسئله موجب می شود در زمان اوج مصرف برق در گرمترین ساعات سال کمترین قابلیت تولید واحدهای حرارتی را داشته باشیم بنابر این در ارائه آمارهای اینچنین باید به این مسئله توجه نموده و قدرت عملی تابستان واحدها (و نه قدرت عملی میانگین سال) را لحاظ نمائیم.

 در جدول زیر میانگین قدرت عملی تابستانی نیروگاه های حرارتی کشور(وزارت نیرو) با استناد به آمار تفضیلی صنعت برق ایران(سال 99) ویژه مدیریت راهبردی ( صفحات 10 الی 19) و تولید برق محقق شده در پیک ظهر روز شنبه مورخ 19 تیر 1400 به استناد گزارش روزانه شرکت مدیریت شبکه برق ایران آورده شده است.

با کسر میزان تزریق برق صنایع به شبکه(حدود 5000 مگاوات از ظرفیت عملی تولید برق در کشور مربوط به صنایع می باشد که در پیک سال جاری صنایع حدوداً 1000 مگاوات به شبکه سراسری تزریق می نماید) ،‌ مجموع میزان تولید واحدهای وزارت نیرو در پیک روز شنبه مورخ 19 تیر حدود 46896 مگاوات بوده است که حدود 3000 مگاوات پایین تر از مجموع قدرت عملی تابستانه واحدها می باشد و علت این کاهش تولید نسبت به قدرت عملی به شرح زیر می باشد:

کمبود سوخت و آب(500 مگاوات)، محدودیت انتقال شبکه(350 مگاوات)، تحت راه اندازی اولیه و تست(700 مگاوات)، محدودیت ناشی از مشکلات فنی پیش بینی نشده واحدهای نیروگاهی(1450 مگاوات)

*کمبود آب و عمر بالای واحدهای نیروگاهی عامل کمبود 3000 مگاواتی برق

مشکلات فنی و محدودیت های فنی تولید، بخش جدایی ناپذیر صنعت برق همه کشورها می باشد که این مسئله تا حدود زیادی تابع قدمت واحدهای نصب شده در شبکه برق می باشد. عمده واحدهای با عمر بالای نصب شده در کشور ما از نوع واحدهای بخاری می باشند.

به عنوان نمونه از مجموع حدود 14000 مگاواتی ظرفیت (عملی تابستان) نصب شده واحدهای بخاری کشور حدود 10200 مگاوات عمر بالای 30 سال دارند که میزان تولید آنها در پیک روز شنبه 19 تیر حدود 8470 مگاوات بوده و1730 مگاوات  محدودیت تولید داشته است.

از این میزان محدودیت حدود 400 مگاوات آن مربوط به کمبود آب در نیروگاه اصفهان بوده و مابقی که حدود 1330 مگاوات است ناشی از محدودیت های فنی واحدهای بخار دارای عمر بالای 30 سال است.

بنابراین مشاهده می شود که بخش عمده ای از محدودیت های فنی اشاره شده مربوط به واحدهای بخار دارای عمر بیش از سی سال می باشد. بعضا واحدهایی با عمر بالای 40 و حتی 50 سال( که می بایست تاکنون بازنشسته می گردیدند. ) که با توجه به نرخ رشد بالای مصرف سالیانه و نیاز به تولید این واحدها در پیک مصرف کماکان در شبکه برق کشور مورد استفاده قرار می گیرند شایان ذکر است، در مدار نگه داشتن این واحدهای قدیمی جز با تلاش شبانه روزی پرسنل خدوم صنعت برق حاصل نمی گردد.

در پایان خاطر نشان می شود پرسنل صنعت برق در راستای بهترین بهره برداری ممکن از ظرفیت موجود به منظور خدمت به مردم عزیز کشورمان همواره به صورت جهاد گونه در عرصه تولید حضور دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول