اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

بازماندگی از تحصیل 210 هزار کودک/ ترجیح برخی والدین برای تأخیر در شروع تحصیل فرزند!

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال برخی والدین ترجیح دادند فرزند کلاس اولی‌شان را یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند، گفت: تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم که در مقایسه با سال قبل که ۱۴۲ هزار نفر بود، رشد داشته است.

بازماندگی از تحصیل 210 هزار کودک/ ترجیح برخی والدین برای تأخیر در شروع تحصیل فرزند!

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در سال گذشته علی‌رغم دشواری‌های موجود تلاش کردیم که هم جریان آموزش تداوم داشته باشد و هم سلامتی دانش‌آموزان صیانت شود و خوشبختانه چنین شد و با مشکل خاصی مواجه نشدیم؛ آموزش‌ها نیز با توجه به بسترهایی که آماده شده بود، ادامه یافت.

 وی افزود: صداو سیما به بهترین شکل ایفای نقش کرد و در کوتاه‌ترین زمان با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی و استفاده از همکاران خوب ما در آموزش و پرورش توانست آموزش‌های باکیفیتی را ارائه کند. شبکه شاد و فضای مجازی هم مسیر دیگری بود که طی شد و از این طریق آموزش‌های برخط و محتواهای تولید شده زیادی در اختیار دانش‌آموزان و اولیا قرار گرفت؛ همچنین معلمان در مناطق روستایی و عشایری سعی کردند کلاس‌ها را به شکل حضوری برگزار کنند و در نهایت سال تحصیلی را با موفقیت به پایان رساندیم.

* نحوه ثبت نام دانش آموزان در مقاطع مختلف

حکیم‌زاده گفت: در خصوص ثبت‌نام، تأکید ما بر این بود که هیچ تأخیری در روند معمول امور نداشته باشیم بنابراین ۲۲ اردیبهشت بخشنامه ثبت‌نام به مدارس ارسال شد و ثبت‌نام برای تمام پایه‌ها به استثنای اول ابتدایی به صورت مجازی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: از آنجا که کلاس اولی‌ها باید در برنامه سنجش و غربالگری شرکت کنند، ثبت‌نام آنها به صورت حضوری انجام می شود که با کمک سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی با افزایش تعداد پایگا‌ های سنجش سعی در تسریع و تسهیل این فرآیند شده است.

*‌ اقدام آموزش و پرورش در مقابله با افت تحصیلی دانش‌آموزان در شرایط شیوع کرونا

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از کودکان در دوره ابتدایی به دلیل شرایط سنی که دارند نمی‌توان انتظار داشت از طریق گوشی همراه یادگیری موثر داشته باشند خصوصا آنها که امکان برخورداری از حمایت خانواده را در زمینه یادگیری ندارند بنابراین ما یک برنامه جبرانی را برای تابستان در نظر گرفتیم که همه دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی که در درس‌های فارسی و ریاضی نیازمند تلاش و قابل قبول هستند، شناسایی شده و ۱۴ جلسه جبرانی برای آنها برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در دوره دوم ابتدایی نیز در دروس ریاضی، علوم و فارسی، برای تمام دانش‌آموزانی که نیازمند تلاش و قابل قبول هستند این برنامه جبرانی در نظر گرفته شده است.

حکیم‌زاده افزود: هدف از این کلاس‌های جبرانی، اهمیت یادگیری مهارت‌های پایه دانش‌آموزان ابتدایی است تا در فرصت تعطیلات تابستان، شرایطی فراهم شود که آنها در سال تحصیلی جدید ضعف پایه نداشته باشند.

وی تصریح کرد: گزارش‌هایی که سازمان یونسکو و سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است، نشان می‌دهد در اکثر کشورهایی که درگیر ویروس کرونا بودند، نگرانی‌های جدی از میزان یادگیری دانش‌آموزان خصوصا دوره ابتدایی و در مناطق کمتر برخوردار وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده است که از ظرفیت دانشجومعلمان داوطلب برای کمک به جبران ضعف یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی استفاده کنیم.

 * آمار بازماندگان از تحصیل

 حکیم‌زاده اظهار کرد: طبق آمار رسمی که از تطبیق اطلاعات اسمی موالید هر سال با تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در سامانه‌های رسمی آموزش و پرورش استخراج شده است، تعداد ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داریم که در مقایسه با سال قبل که ۱۴۲ هزار نفر بوده رشد داشته است.

وی ادامه داد: عمده این موضوع مربوط به بچه‌هایی است که امسال والدین آنها ترجیح دادند کودکشان را یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند که این اقدام مورد تأیید نیست چرا که این حق کودکان است و نمی‌توانیم جای آنها تصمیم بگیریم و آنها را از حضور به موقع در مدرسه محروم کنیم و امیدواریم که امسال چنین اتفاقی نیفتد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با برنامه‌های مشخصی توانستیم تعدادی از این بازمانده‌ها را پیدا کنیم و تا جایی که ممکن است آنها را به جریان آموزش بازگردانیم.

*‌ کلاس اولی‌هایی که پیش‌دبستانی را نگذرانده‌اند

حکیم‌زاده گفت: علی‌رغم شرایط سخت شیوع ویروس کرونا، خوشبختانه توانستیم با برنامه آموزش مجازی رایگان و برنامه تلویزیونی که بسیار هم مورد توجه اولیا قرار گرفت حدود یک میلیون و شصت هزار نوآموز پیش‌دبستانی را تحت پوشش قرار دهیم که این آمار نسبت به سال قبل ۱۰ هزار نفر رشد داشته است.

وی افزود: ما برای تابستان دو برنامه در نظر گرفتیم که یک برنامه مربوط به تداوم یادگیری کودکانی است که دیرتر به برنامه‌های آموزشی پیوستند و دیگری برای نوآموزان عزیزی است که به هر دلیل نتوانستند از کلاس‌ها استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه با هدف‌گذاری که با همکاری سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی داشتیم، امسال قرار هست ۶۰۰ هزار نفر از این افراد هم تحت پوشش برنامه سنجش اولیه یا غربالگری قرار گیرند که در صورت نیاز بتوانیم مداخلات به‌هنگام داشته باشیم.

حکیم‌زاده تأکید کرد از ۲۰ تیر ثبت‌نام پیش‌دبستانی در سامانه پادا شروع شده است که به دلیل اهمیتی که دوره پیش‌دبستانی دارد و نقش تعیین‌کننده‌ای که در موفقیت‌های بعدی دارد، از خانواده‌ها خواهشمندیم از این فرصت به نفع کودکان استفاده کنند.

* زمان بازگشایی در سال تحصیلی جدید

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیم بر این است که با هماهنگی وزارت بهداشت از اول مهر طبق روال معمول بازگشایی را داشته باشیم؛البته ما تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و امیدواریم که هم برنامه واکسیناسیون به شکل مطلوبی پیش برود و هم شرایط به‌گونه ای باشد که ما بتوانیم حداقل در دوره ابتدایی قسمتی از آموزش را به صورت حضوری داشته باشیم.

وی افزود: در هر حال اگر هم شرایط مهیا نشد، آمادگی آن را داریم که در بستر فضای مجازی سال تحصیلی را آغاز کنیم.

* تأثیر کرونا در محتوا و فرم برنامه‌های آموزشی

حکیم‌زاده اظهار کرد: کرونا با همه دشواری‌هایی که داشت، فرصت‌هایی را برای آموزش ایجاد کرد؛ معلمان ما توانمندی‌های خوبی در عرصه استفاده از فناوری به دست آوردند و یاد گرفتیم که چطور می‌توانیم از بستر فناوری برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی گسترده و منظم استفاده کنیم و منابع یادگیری متعددی را از طریق فضای مجازی در اختیار همه دانش‌آموزان ، خانواده‌ها و معلمان قرار دهیم.

وی افزود: قطعاً برنامه ما این است که به دوران گذشته برنگردیم و در عین حال که بیشتر از قبل به ارزش‌های آموزش حضوری واقف شدیم اما یاد گرفتیم که چطور می‌توانیم از بستر فناوری برای غنی‌تر کردن منابع یادگیری استفاده کنیم.

*‌ هرگونه کمک در مدارس دولتی داوطلبانه است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هرگونه کمک در مدارس دولتی پس از آغاز سال تحصیلی و به شکل داوطلبانه خواهد بود و هیچگونه اجباری وجود ندارد و خانواده‌ها می توانند شکایات خود را از طریق سامانه مرکز ارزیابی عملکرد و ستاد‌های ثبت نام در تمام مناطق با مسؤولان در میان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی‌های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول