اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دلایل اصناف برای بی‌اعتنایی به مصوبه ستاد کرونا/ باران کرونا هم ببارد مغازه را باز می‌کنم

در حالی که با توجه به شرایط قرمز کرونایی در کشور عمل به دستورات ستاد ملی کرونا بیش از گذشته ضرورت دارد اما مشکلات اقتصادی موجب بی‌اعتنایی اصناف به برخی مصوبات ستاد ملی کرونا شده است.

دلایل اصناف برای بی‌اعتنایی به مصوبه ستاد کرونا/ باران کرونا هم ببارد مغازه را باز می‌کنم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرغم ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی کرونا  در مورخ 13 تیر مبنی بر تعطیلی صنوف گروه های شغلی 2، 3 و 4 در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا تمامی واحدهای صنفی واقع در نقاط مختلف شهر تهران بی توجه به مصوبه اخیر  ستاد ملی کرونا باز هستند و به فعالیت صنفی خود ادامه می دهند. 

این در حالی است که تا پیش از این اصناف تا حدود زیادی دستورالعمل ستاد ملی کرونا در رابطه با تعطیلی اصناف را رعایت می کردند اما دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی اصناف نه تنها از سوی اصناف مورد اقبال واقع نشد بلکه ظاهرا ستاد ملی کرونا کشور نیز با توجه به اینکه در روزهای پایانی دولت دوازدهم قرار دارد سخت گیری برای اجرای آن دستورالعمل ابلاغی خود اعمال نکرده است. 

 در حال حاضر اغلب شهرهای کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند و با توجه به شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا (دلتا) رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی بیش از  گذشته لازم و ضروری است لذا ستاد ملی کرونا  مانند نوبت های گذشته هر زمان که نیاز بوده تا با تعطیلات، شرایط قرمز کرونایی را مهار کند طی دستورالعملی و بدون اعمال هیچ محدودیت چشمگیری برای سایر بخش ها فقط تعطیلی واحدهای صنفی گروه های شغلی 2، 3 و 4 را اعلام کرده است. 

بنابراین تعطیلی مکرر واحدهای صنفی گروه های شغلی 2، 3 و 4 بدون هیچ گونه حمایتی از سوی دولت و در شرایطی که تحمل مشکلات اقتصادی برای همگان تقریبا غیرممکن شده است  موجب  بی توجهی آشکار اصناف به یک مصوبه دولتی شده است بطوری که از زمان ابلاغ مصوبه مذکور تاکنون اصناف مشمول تعطیلات کرونایی به فعالیت خود ادامه می دهند. 

* دستورالعمل ستاد ملی کرونا درباره تعطیلات اصناف یک شوخی بود

دارنده یک آتلیه عکاس در خیابان ناصرخسرو تهران در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم دستورالعمل ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی این واحد صنفی باز است، گفت: دستورالعمل ستاد ملی کرونا این بار یک شوخی بود. 

* تعطیلی اصناف علیرغم فعالیت تمام مشاغل کشور راهکار مهار کرونا نیست

صاحب یک واحد صنفی فروش لوازم خانگی در خیابان امین حضور تهران در مورد علت باز بودن تمامی مغازه های واقع در خیابان اصلی امین حضور و پاساژهای آن منطقه، علیرغم دستورالعمل ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلات کرونایی،گفت: دولت اگر می خواهد کرونا را کنترل کند باید تمام بخش های دولتی و خصوصی را همزمان با هم برای یک مدت یک ماهه  تعطیل کند با وجود باز بودن  تمامی ادارات دولتی، بانک ها، سازمان های مالیاتی و پابرجا بودن جشن ها و مهمانی ها و مسافرت ها  امکان کنترل کرونا با تعطیل کردن یک گروه از مشاغل واقعا کار عبث و بیهوده ای است. 

محمدی بیان داشت: حکایت تعطیلی کردن برخی از اصناف مانند حکایت محدودیت شبانه برای تردد است، دولت از چند ماه پیش تاکنون محدودیت تردد شبانه را برای مهار کرونا اعمال کرده است در حالی که  در طول روز هیچ گونه محدودیتی برای تردد ایجاد نکرده است، اتوبوس و مترو شلوغ است، خیابان ها در طول روز مملو از خودرو و جمعیت است آن وقت دولت ساعت 10 تا 3 صبح ممنوعیت تردد اعلام کرده است تا کرونا را به خیال خودش مهار کند، اصلا شما به من بگویید این اقدام واقعا منطقی است، بصورت طبیعی اغلب مردم بعد از ساعت 10 شب در منازل خود هستند بنابراین محدودیت تردد خودرو بعد از ساعت 10 هیچگونه تاثیری بر مهار کرونا  ندارد و نخواهد داشت و در واقع این اقدام دولت راهی برای درآمدزایی است و هر فرد عاقلی می داند که هیچ تاثیری بر کنترل بیماری کرونا ندارد. 

وی اظهار داشت: صنف لوازم خانگی در رکود کامل بسر می برند، با توجه به افزایش سرسام آور قیمت تولیدات داخلی و همچنین محصولات خارجی مردم قدرت خرید ندارند، آن وقت علیرغم رکود حاکم بر بازار هر چند وقت یکبار دولت بی توجه به وضعیت اقتصادی اصناف دو الی سه هفته تعطیلی اعلام می کند. با توجه به شرایط بد اقتصادی واقعا نمی دانم دولت یا ستاد ملی کرونا چگونه تعطیلی اعلام می کند، اصلا کسی از بین مسئولان به فکر مردم هست؟ 

محمدی اظهار داشت: شخصا امکان تعطیل کردن واحد صنفی خودم را ندارم  و با توجه به شناختی که از همکاران خود در این محدوده دارم برای آن ها نیز ادامه تعطیلی واحدهای صنفی امکان پذیر نیست، ضمن اینکه  هم من و هم سایرین می دانیم که تعطیلی واحدهای صنفی نیز مشکلی را در زمینه مهار کرونا حل نمی کند، در فاصله ساعت 10 تا 8 بعداظهر که مغازه من باز است باور کنید 20 نفر هم وارد مغازه نمی شوند بنابراین مغازه ها مکان های شلوغی نیستند که عامل برای انتشار کرونا باشند که با تعطیلی آنها از شیوع کرونا جلوگیری شود. 

وی بیان داشت: دارندگان واحدهای صنفی دارای پروتکل های بهداشتی هستند مثلا مدام درب مغازه برای عوض شدن هوا باز می گذارند و به مشتری اجازه ورود بدون ماسک به داخل فروشگاه را نمی دهند. همچنین تا زمانی که از خرید مشتری اطمینان حاصل نکنیم اجازه نمی دهیم که به وسایل موجود در مغازه دست بزند، بنابراین  یک واحد صنفی نمی تواند عامل برای شیوع ویروس کرونا باشد. 

* اتوبوس و مترو مهم‌ترین محل‌های شیوع کرونا هستند

این فروشنده لوازم خانگی اظهار داشت: به نظرم من یکی از  اصلی ترین راه های انتقال ویروس کرونا اتوبوس و مترو است در حالی که دولت طی یک و نیم سال گذشته پس از شیوع ویروس کرونا هیچ فکری برای بهبود وضعیت حمل و نقل نکرده است. فقط بر روی برخی از صندلی ها  علامت ضربدر کشیدند و از مردم خواستند که روی آن صندلی ننشینند! این تنها راهکار دولت برای حل معضل تردد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی بود. 

وی افزود: به نظر من با تعطیلی برخی گروه‌های شغلی علیرغم فشار اقتصادی فقط مشکلات اقتصادی برای گروهی از مشاغل بیشتر می شود در حالی که هیچ نتیجه مثبتی نیز از این تعطیلات حاصل نمی شود. 

محمدی بیان داشت: در زمینه مهار ویروس کرونا ما از دولت هیچ عملکرد مثبتی ندیده ایم و فقط تعریف و تمجیدهای بی پایه و اساس شنیده ایم که مردم هیچکدام از این حرف ها را باور ندارند. 

* تعطیلات کرونایی گاهی درآمدم را به کمتر از 500 هزار تومان در ماه کاهش می دهد

زهرا احمدیان فروشنده شال و روسری در پاساژی واقع در خیابان 17 شهریور نیز در مورد علت فعالیت واحد صنفی علیرغم دستورالعمل ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلات واحدهای صنفی بیان داشت: من در این مغازه فقط یک فروشنده هستم بنابراین کارفرما هر وقت از من بخواهد که در مغازه حضور داشته باشیم باید حاضر شوم. 

وی با بیان اینکه بصورت پورسانتی حقوق می گیرد، گفت: هر وقت که به علت کرونا مغازه تعطیل شود من هم درآمدم را از دست می دهم و به بعنوان مثال اگر در یک ماه سه هفته مغازه تعطیل شود شاید درآمد من به کمتر از 500 هزار تومان کاهش یابد. 

احمدیان بیان داشت: از حدود 5 سال پیش در این مغازه مشغول به کار شده ام اما با شیوع ویروس کرونا به شدت درآمدش کاهش یافته است  و با وجود گرانی های شدید دچار مشکلات  اقتصادی بسیاری است. 

وی با بیان اینکه طی یک و نیم سال گذشته یکبار به کرونا مبتلا شده است، گفت: اگرچه می داند در خانه ماندن او را از ابتلا به ویروس کرونا حفظ می کند اما به علت اینکه هیچ منبع درآمد دیگری ندارد شرایط در خانه ماندن را ندارد. 

*  بدون حمایت مالی از اصناف نمی توان انتظار تعطیل شدن واحدهای صنفی را داشت

یک فروشنده  کیف و کفش نیز در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم مصوبه ستاد ملی کرونا واحدی صنفی اش باز است، گفت: شما یا هر فرد دیگری اگر مانند من مجبور به پرداخت ماهانه 10 میلیون تومان اجاره این واحد صنفی بودید حتما اگر باران کرونا هم می بارید مغازه خود را باز می کردید تا بتواند اجاره مغازه و مخارج زندگی خود را تامین کنید. 

وی بیان داشت: اگر شما در این کشور زندگی می کنید، باید بدانید که مشکلات اقتصادی فراوان است پس از من نپرسید که چرا مغازه ام را باز کرده ام. من هم می دانم که برای مهار کرونا باید مغازه ام را ببندم اما مشکلات اقتصادی به من اجازه نمی دهد. اصلا نه تنها برای مهار کرونا بلکه برای حفظ جان خودم هم باید در منزل بمانم اما برای من مقدور نیست. 

این فروشنده اظهار داشت: ستاد ملی کرونا هر وقت که تعطیلاتی را برای مهار کرونا اعلام می کند ، مصوبه حمایتی دولت را نیز در کنار آن اعلام کند، مثلا به اصناف بگویند دو هفته تعطیل کنید اما قبلا از شروع تعطیلات مبلغی را به عنوان کمک هزینه به حسابتان واریز خواهیم کرد. 

وی گفت: با وجود شرایط بد اقتصادی دولت نباید انتظار داشته باشد که هر وقت که دستور داد اصناف تعطیل کنند. اصلا تعطیلی اصناف تاکنون چه کمکی به از بین رفتن ویروس کرونا در کشور کرده است؟ 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول