اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

کلنگی که ۱۵ سال بر زمین ماند/ از پروژه‌ای ملی اما مغفول تا گلایه از مسئولان

سخن از پروژه‌ای است که حدود ۱۵ سال از طرح آن می‌گذرد. پروژه‌ای فرهنگی و مهم که می‌خواهد به جوانان و نوجوانان خراسان‌جنوبی بگوید که در سال‌های دفاع مقدس پدران آنان چگونه و با چه ایثارگری‌هایی وجب به وجب خاک این مملکت را حفظ کرده‌اند، پروژه‌ای که گلنگ آن بارها با حضور مسئولان و استانداران وقت به زمین خورد اما همچنای بر روی زمین ماند!

کلنگی که ۱۵ سال بر زمین ماند/ از پروژه‌ای ملی اما مغفول تا گلایه از مسئولان

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به اهمیت زنده نگه‌ داشتن یاد و خاطره شهدا و دفاع مقدس اشاره کرده‌اند، ایشان فرمودند: «پرچم عروج انسان به بام معنویت که امروز در گوشه و کنار دنیا برافراشته می‌شود، در حقیقت پرچم امام ما و شهیدان اوست، آنها زنده‌اند و روزبه‌روز زنده‌تر خواهند شد».

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند:« اگر مجاهدت فداکارانه جوانان این مرز و بوم که به این شهادت‌ها منتهی شده است نمی‌بود، همه روزهای این ملت، در زیر چتر سیاه ظلم و تجاوز و دخالت دشمنان اسلام و ایران، به شب‌های تار بدل می‌شد».

سال‌های پس از جنگ هنر و هنرمندان تلاش‌هایی را برای حفظ، انتقال و ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس انجام داده‌اند و راه‌اندازی باغ موزه‌های دفاع مقدس در حقیقت تلاشی جدید برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جدید است.

قصه پر غُصه موزه دفاع مقدس استان

۳۳ سال از پایان ۸ سال دفاع مقدس می‌گذرد اما جوانان و نوجوان این مرز بوم به خصوص در خراسان‌جنوبی و شهر بیرجند نبود یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را احساس می‌کنند و کمبود این باغ موزه بسیار ملموس است.

احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در سال ۸۵ بر سر زبان‌ها افتاد و این پروژه مصوب و کلنگ آن در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند خورده شد.

با تلاش شبانه‌روزی مسئولان این پروژه در راستای تسریع در امر تکمیل جزو ۷ پروژه ملی اعلام شد که همچنان محروم از اعتبار و عملیات ساخت است

 

با تلاش شبانه‌روزی مسئولان استانی این پروژه در راستای تسریع در امر تکمیل جزو ۷ پروژه ملی اعلام شد، اوایل سال ۹۱ و در سفر سوم دولت دهم به خراسان‌جنوبی ساخت این مرکز فرهنگی به تصویب رسید و بودجه اولیه برای آن تعریف و بالاخره عملیات اجرایی آغاز شد.

سال‌ها به برنامه‌ریزی و مطالعات پروژه پرداخته شد و بنا به اعلام برخی مسئولان اجرایی، هزینه کرد ۲۵۰ میلیونی، ساخت پروژه را از نظر محتوایی به پیشرفت ۹۵ درصدی رساند و سپس خبرهایی شنیده می‌شود که مسئولان بعد از هزینه‌کرد و اتلاف زمان چندین ساله در ساخت پروژه پارک موزه دفاع مقدس، در پی جابجایی مکان احداث هستند.

خبر تغییر سرنوشت پارک موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی را سردار «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سفر دو روز گذشته به خراسان‌جنوبی و در دیدار با استاندار وقت خراسان‌جنوبی اعلام کرد.

سردار کارگر با بیان اینکه ساخت این مکان  بسیار تأثیرگذار در نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، افزود: انتظار می‌رود کلنگ احداث مرکز فرهنگی خراسان‌جنوبی در هفته دفاع مقدس به زمین زده شود!

وی اضافه کرد: اخیرا مصوبه‌ای در شورای هماهنگی به تصویب رسیده که طبق آن، زمین مورد نظر برای ساخت این مکان در پارک جنگلی بیرجند در نظر گرفته شده و امیدواریم در برنامه ششم توسعه ساخت این مرکز به پایان برسد!

پس از کش و قوس‌های متعدد و از آنجایی که پارک جنگلی بیرجند هم بر روی خط گسل قرار داشته مانع جابجایی این پروژه شد و عملیات اجرایی آن در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند آغاز شد.

کلنگی که ۱۵ سال بر زمین ماند

سخن از پروژه‌ای است که حدود ۱۵ سال از طرح آن می‌گذرد. پروژه‌ای فرهنگی و مهم که می‌خواهد به جوانان و نوجوانان خراسان‌جنوبی بگوید که در سال‌های دفاع مقدس پدران آنان چگونه و با چه ایثارگری‌هایی وجب به وجب خاک این مملکت را حفظ کرده‌اند و نقش مردم دیار خاوران در این ایثارگری‌ها تبیین شود. پروژه‌ای که کلنگ آن بارها با حضور مسئولان و استانداران وقت به زمین خورد اما همچنای بر روی زمین ماند!

از ۳۱ استان کشور تاکنون ۲۵ استان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را به بهره‌برداری رسانده‌اند و متأسفانه در خراسان‌جنوبی با وجود آن که زودتر از مابقی استان‌ها این پروژه کلنگ‌زنی شد اما همچنان این پروژه در کما به سر می‌برد

 

از ۳۱ استان کشور تاکنون ۲۵ استان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خود را به بهره‌برداری رسانده‌اند و متأسفانه در خراسان‌جنوبی با وجود آن که زودتر از مابقی استان‌ها این پروژه کلنگ‌زنی شد اما به واسطه مسائلی چون کمبود اعتبار این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و بعد از گذشت سال‌ها پیشرفت آن در حد صفر است.

«حمید ملانو» استاندار خراسان‌جنوبی نیز ۲۵ فروردین‌ماه امسال در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: لازم است سند زمین باغ موزه دفاع مقدس در ۲ هفته آینده تعیین تکلیف و هزینه سند از محل اعتبارات استانی که به این مجموعه اختصاص یافته، تأمین شود!

وی در خصوص ادامه روند احداث پروژه، بیان داشت: با افتخار مسئولیت هماهنگی احداث پروژه، دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی را برعهده می‌گیریم و با حضور عملیاتی در صحنه و یک کار جهادی، انقلابی و بسیجی همه کمک کنند تا این پروژه فرهنگی و اثرگذار عملیاتی شود.

ملانوری اضافه کرد: معاونت امور عمرانی استانداری و مجموعه اداره ‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زمینه عملیاتی شدن پروژه را با اولویت‌بندی فاز محوطه‌سازی و احداث معابر اصلی فراهم کنند و در فازهای بعدی سنگ‌ بنای ابنیه و ساختمان‌ها را با حمایت دستگاه‌های اجرایی استان می‌گذاریم.

پروژه‌ای ملی اما مغفول

سرهنگ غلامرضا فلاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، پیرامون این پروژه فرهنگی مغفول مانده در استان، اظهار داشت: احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان در سال ۸۵ مصوب و کلنگ آن در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند بر زمین خورد.

وی بیان داشت: اوایل سال ۹۱ و در سفر سوم دولت به خراسان‌جنوبی ساخت این مرکز فرهنگی به تصویب رسید و بودجه اولیه برای آن تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز و ساخت پروژه به لحاظ محتوایی به پیشرفت ۹۵ درصدی رسید.

کش و قوس‌های متعدد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به مدت زمان طولانی اجرای این پروژه و کش و قوس‌های متعدد، مطرح کرد: سال‌ها از مدت زمان آغاز این پروژه می‌گذرد ولی تاکنون هیچ پیشرفت اجرایی نداشته و به‌صورت جدی و عمیق و به‌عنوان یک اولویت ارزشمند و تأثیرگذار به این موضوع توجه نشده است.

فلاحی تبیین کرد: خراسان‌جنوبی جزو آخرین استانی است که موزه دفاع مقدس ندارد و این در حالی است که زمین برای احداث موزه پیش‌بینی شده اما ساخت این موزه در گرو تأمین اعتبار است.

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با ۳۲ هکتار در صورت بهره‌برداری جزو ۵ باغ موزه بزرگ دفاع مقدس کشور خواهد بود

 

وی با بیان اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با ۳۲ هکتار در صورت بهره‌برداری جزو ۵ باغ موزه بزرگ دفاع مقدس کشور خواهد بود، بیان داشت: برای انجام ۱۳ هکتار فضای فرهنگی و ۱۸ هکتار فضای سبز و پارک به‌دنبال جذب منابع هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی اضافه کرد: فضای سبز، المان‌های دفاع مقدس، پارک کودک و دفاع مقدس، آبنمای موزیکال، زمین بازی پینت‌بال، بازسازی مناطق عملیاتی و نمایش ادوات نظامی، آمفی‌تئاتر روباز، نمایشگاه‌های فصلی یادمان شهدا، گالری‌های روباز و یادمان عروج از جمله قسمت‌های این مرکز فرهنگی خواهد بود.

نیازمند اهتمام شورای شهر و شهرداری هستیم

فلاحی خواستار اهتمام جدی شورای ششم شهر بیرجند برای به سرانجام رسیدن و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان شد و گفت: تاکنون از ۳۱ استان کشور، ۲۵ استان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خود را به بهره‌برداری رسانده‌اند و آغاز عملیات اجرایی این پروژه نیازمند یک دستور جهادی است.

وی هدف از ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را ایجاد بستر و تهیه زیرساخت‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و بیان داشت: کارهای عمرانی باغ موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در زمینه بازگشایی معابر و کار در محوطه این پروژه آغاز شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در خصوص اعتبارات این پروژه ملی- استانی، گفت: تاکنون ۳.۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شده که باید تخصیص یابد و مبلغی را نیز استاندار محترم از محل اعتبارات توازن در نظر گرفته‌ که در مرکز باید به تصویب برسد.

گلایه از بی‌توجهی برخی مسئولان

با توجه به ارائه برنامه‌های مدون و جامع به شورای شهر و ارائه آن از سوی شورای شهر به شهرداری، متأسفانه تاکنون در راستای برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در حوزه دفاع مقدس اقدام قابل توجهی انجام نشده است

 

فلاحی با گلایه‌ از بعضی از مسئولین شهری و استانی در خصوص نتیجه‌بخش نبودن اقدامات مربوط به این مرکز فرهنگی، گفت: با توجه به ارائه برنامه‌های مدون و جامع به شورای اسلامی شهر بیرجند و ارائه آن از سوی شورای شهر به شهرداری، متأسفانه تاکنون در راستای برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در حوزه دفاع مقدس اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

وی با اشاره به تخصیص زمین مناسب با مساحت بالا در شهر مشهد به مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس، گفت: شورای شهر و شهرداری مشهد در سال گذشته مبلغی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس این شهر اختصاص داده‌اند که انتظار می‌رود شورای شهر و شهرداری بیرجند نیز در راستای به سرانجام رسیدن پارک موزه دفاع مقدس همکاری شایسته‌ای را انجام دهند.

و اما...

کلنگ احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی سال ۸۵ با حضور استاندار وقت خراسان‌جنوبی بر زمین خورد و از آنجایی که این کلنگ‌زنی عایدی برای این پروژه نداشت سپس برای دومین بار در دوم خرداد ماه سال ۹۲ با حضور مسئولان به زمین زده شد اما باز هم اجرای این پروژه در کش و قوس‌های متعدد قرار گفت و برای سومین بار مهرماه سال گذشته با حضور استاندار وقت کلگ‌زنی شد و مقرر شد نیمه اول سال ۱۴۰۰ یک فاز اجرایی از این پروژه به بهره‌برداری برسد.

اما خبر از افتتاح که هیچ حتی خبری از آغاز عملیات عمرانی این پروژه به گوش نمی‌رسد و قطعا با اعتبارات قطره‌چکانی و این پروژه راه به جایی نخواهد برد و مردم استان برای بهره‌مندی از آثار به‌جا مانده دفاع مقدس باید در انتظاری چندین ساله بنشینند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول