اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

طرح منع تغییر رشته کارشناسی ارشد راه حل بهبود کیفیت آموزش نیست

دبیر آموزش انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علامه با اشاره به موکول شدن اجرای طرح منع تغییر رشته کارشناسی ارشد به بعد از بررسی‌های بیشتر گفت: این طرح راه حل بهبود کیفیت آموزش نیست و امیدواریم این تصمیم تا انجام اصلاحات گسترده در نظام آموزشی کشور لغو شود.

طرح منع تغییر رشته کارشناسی ارشد راه حل بهبود کیفیت آموزش نیست

سحر معصوم زاده دبیر آموزش انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به حواشی طرح اخیر منع تغییر رشته کارشناسی ارشد گفت: همان‌طور که می‌دانید، در روزهای پایانی دولت دوازدهم، شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوبه‌‌ای را با هدف "بهبود کیفیت آموزش" منتشر کرد که در آن مقرر شده: " از سال ۱۴۰۱، سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون ‌کارشناسی ارشد فقط از بین دانش‌آموختگان دوره کارشناسی رشته‌های «مرتبط» امکان‌پذیر خواهد بود."

وی افزود: متن نامه‌ منتشر شده این مصوبه را مستند بر بررسی تخصصی و پیگیرهای مستمری می‌داند که تبعات منفی پیش‌بینی شده ناقض آن است. در اینجا اولین و مهمترین مسئله، چرایی این مصوبه است. به عبارتی آیا این مصوبه توانایی تحقق اهدافش را دارد یا عواقب زیان‌بار آن بر منافع احتمالی‌اش می‌چربد؟

* همراهی با رویکرد غلط نظام آموزشی

این فعال دانشجویی ادامه داد: در حقیقت همراهی با رویکرد غلط نظام آموزشی، زنجیره‌ ذوق و آینده‌ جوانان را قطع کرده است. نظریه‌ای که با سوزاندن ریشه‌های شخصیتی و استعدادهای متفاوت و خلاقیت دانش‌آموزان، آنها را به دونده‌ای تبدیل می‌کند که فرصتی برای کشف دنیای خودشان نخواهند داشت؛ دانش‌آموزانی که صرفا می‌دوند تا کاپ قهرمانی را برای حضور در رشته‌های مهندسی و پزشکی و... کسب کنند. آنها در نهایت باید همان شوند که جامعه و مدرسه و خانواده از طریق فشارها از او طلب کرده‌اند.

معصوم زاده یادآور شد: این در حالی‌ است که در برخی از مدارس مطرح کشور، دروس رشته انسانی تدریس نمی‌شود و با برتر دانستن رشته ریاضی و تجربی بر سایر رشته‌ها، افراد را با دستی نامرئی به سوی این دو رشته می‌رانند. آموزش و پرورش در کجای این بازی فرصتی را برای بروز حقایق درونی دانش‌آموزان فراهم کرده؟! دانش‌آموزان پس از ۱۲ سال دوندگی تا چه حد قادرند رشته متناسب با علایق و استعدادهایشان را انتخاب کنند؟

وی گفت: به نظر بنده معیوب بودن این روند موجب ظهور جمع عظیم دانشجویانی شده که در دوره کارشناسی فرصتی برای کشف علایق و ذوق خود یافته و با اشتیاق فراوان در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطلوب خود شرکت کرده‌اند‌. حال این مصوبه تک فرصت طلایی جوانان برای تغییر مسیر را نیز مسدود و آنان را به دنباله روی از رشته کارشناسی خود مجبور می‌کند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: چنین رویکردی تمام امید و برنامه‌ریزی‌های دانشجویان کارشناسی که قصد تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارند را از بین می برد. در ضمن داوطلبان ۱۴۰۰ در صورت اجرای این مصوبه اولین قربانیان آن خواهند بود. نکته بعدی این است که چنین روندی در نهایت منجر به اجبار جوانان برای انتخاب بین بد و بدتر می‌شود.

وی گفت: ادامه دادن رشته قبلی خود؛ یعنی تا دانشجو جان در بدن دارد باید با نتایج کنکور کارشناسی ( که خودش مسئله‌ای پرحاشیه و پیچیده‌است) بسوزد و بسازد. خروجی این انتخاب، جوانانی ناامید و ناراضی خواهد بود که نه شوقی برای کار در حیطه رشته تحصیلی خود دارند و نه ثمره‌ علمی در عین صرف سرمایه کشور.

معصوم زاده افزود: بازگشت به نقطه شروع یعنی کنکور کارشناسی و طی کردن مجدد این راه که به معنی ضربه زدن به ۴ سال از بهترین دوران زندگی هر فرد است. به علاوه هر شخص صرفا یک‌بار امکان تحصیل رایگان در دانشگا‌ه‌های دولتی را دارد. البته پیام سومی هم در کار است و آن این است که دانشجویانی که توانایی مالی بالایی دارند به فکر مهاجرت و ادامه تحصیل در کشور‌های خارجی می افتند. این پیشنهاد مانند هیزمی، آتش مهاجرت قشر تحصیل‌کرده را شعله‌ور می‌کند؛ همان‌طور که در سال‌های اخیر نیز این بحث به شدت داغ بوده است.

وی گفت: در کنار تمام عواقب ذکر شده، این مصوبه دامن‌گیر داوطلبان کنکور کارشناسی نیز خواهد شد. دانش‌آموزی که با عدد به دست آمده از یک آزمون ۴ساعته تعیین، تعریف و شناخته می‌شود و ۴سال زندگی پیش‌روی خود و آینده‌اش را نیز در گرو آن آزمون می‌بیند حالا می‌‌شنود که راهی بی بازگشت در پیش رو دارد. نتیجه این اتفاق، اضطراب و فشار مضاعف دانش‌آموز است. او برای جانماندن از این رقابت بی رحم به موسسات آموزشی و مافیای کنکور و استعداد‌یابی روی می‌آورد و ناخواسته موجب گسترش این مراکز و سکه شدن بازارشان می‌شود!

این فعال دانشجویی اضافه کرد: عده‌‌ای نیز به جهت عدم تسلط افراد بر رشته قبول شده در کارشناسی ارشد و ضربه زدن به روند علمی موافق این طرح هستند. سوال بنده این است که آیا دارا بودن لیسانس مرتبط با یک رشته به منزله‌ تسلط و شایستگی برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر آن رشته است؟

* طرح منع تغییر رشته کارشناسی ارشد راه حل بهبود کیفیت آموزش نیست

معصوم زاده تاکید کرد: از سویی قبولی در کنکور ارشد یعنی افراد در حد مطلوبی بر منابع آن رشته واقف هستند. تحقق هدف این طرح نیز مبنی بر بهبود کیفیت آموزش عالی است. کیفیت آموزش عالی نیز در یک مورد مستلزم اصلاح نظام هدایت تحصیلی است که با این شیوه و رویکرد و طی یک سال غیر ممکن است.

وی گفت: البته در روزهای اخیر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی  با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اعلام کرد که اجرای مصوبه را به بعد از بررسی‌های بیشتر موکول می‌شود. با این اوصاف، به نظر می‌رسد این مصوبه راه حلی برای بهبود کیفیت آموزش نیست و امیدواریم این تصمیم تا انجام اصلاحات گسترده در نظام آموزشی کشور لغو شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول