اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

توقف طرح‌های انتقال آب تنها راهکار احیای کشاورزی و تالاب‌های خوزستان است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مهمترین راه احیای طبیعت، اقتصاد کشاورزی و دامداری خوزستان، توقف طرح‌های انتقال آب در حوضه‌های آبریز کارون و دز و همچنین تجدید نظر در اجرای ۳۷ پروژه سدسازی در حوزه آبریز کرخه است‌.

توقف طرح‌های انتقال آب تنها راهکار احیای کشاورزی و تالاب‌های خوزستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان با اشاره به تداوم بی آبی در مناطق پایین دست کرخه و خشکی هورالعظیم اظهار کرد: بسیار تاسف بار است که با گذشت چند هفته و علیرغم وعده‌های مسوولان و وجود مصوبات قانونی اما همچنان شاهد خشکی مساحت وسیعی از هورالعظیم و اتلاف گاومیش‌ها و مرگ ماهیان و پرندگان هستیم.

وی افزود: علاوه بر ضرورت اجرای مصوبات ستاد مدیریت بحران در خصوص حقابه زیست محیطی و کشاورزی مناطق پایبن دست کرخه، مهمترین راه احیای طبیعت و اقتصاد کشاورزی و دامداری خوزستان، توقف طرح‌های انتقال آب در حوضه‌های آبریز کارون و دز و همچنین تجدید نظر در اجرای ۳۷ پروژه سدسازی در حوزه آبریز کرخه است. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: چگونه برای احیای زاینده رود میلیون مترمکعب آب قابل تامین و رهاسازی است اما هور العظیم که بخشی از طبیعت هزاران ساله پایین دست کرخه و جلگه خوزستان است، باید از فرط بی آبی خشک و جانداران پهنه آن در حال نابودی است؟ چگونه برای کشت شلتوک در اراضی کویری و کوهستانی وجود دارد اما کشاورز خوزستانی از کشت تابستانه محروم می‌شود؟

وی ادامه داد: عدم مدیریت صحیح منابع آبی و تشکیلات و تقسیمات جدید وزارت نیرو در این بخش، عامل مهم چالش‌های اخیر در پایین دست کرخه است. متاسفانه دست‌هایی در کار است تا برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری، عرصه زندگی را بر مردم خوزستان بویژه مرزنشینان تنگ کند.

فرحانی تصریح کرد: اینکه عده‌ای در تلاش هستند تا حقابه ۳۲ میلیاردی استان از حوضه‌های سه گانه کرخه، دز و کارون و زهره را به ۱۰ میلیارد مترمکعب تقلیل دهند در واقع با روش‌های غلط و مخرب در صدد تحمیل این تصمیم بر مردم خصوصا کشاورزان و محیط زیست خوزستان هستند.

وی عنوان کرد: منطق و ملاحظات سیاسی و امنیتی ایجاب می‌کند تا تصمیمات مربوط به مدیریت منابع آبی حوضه‌های سه گانه کرخه، کارون و زهره در خوزستان اتخاذ و بیش از این بر مردم هزینه‌های سنگین تحمیل نشود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بدون تردید در آینده اولین خواسته ما از رئیس جمهور منتخب جناب رئیسی سامان بخشی به مدیریت منابع آبی خوزستان و کوتاه کردن دست مافیای آب از سر طبیعت و کشاورزی استان خواهد بود.

️انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول