اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مک‌کانل: بایدن این واقعیت را نادیده گرفته که افغانستان در حال فروپاشی است

رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا هشدار داد که رئیس جمهور این کشور این واقعیت را نادیده گرفته که افغانستان در حال فروپاشی است.

مک‌کانل: بایدن این واقعیت را نادیده گرفته که افغانستان در حال فروپاشی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت عجله آمریکا برای خروج از افغانستان باعث هرج و مرج می‌شود.

وی در ادامه سخنانش به خروج شبانه آمریکا از پایگاه هوایی بگرام اشاره کرد و گفت: «گزارش‌ها درباره خروج ما از پایگاه بگرام در نیمه‌های شب بدون هیچگونه طرحی برای شرکای افغانمان برای مورد حمایت قرار گرفتن از گروه القاعده بوده است».

نظامیان آمریکایی چند روز پیش و به صورت شبانه و بدون هیچگونه اطلاعی به دولت مرکزی افغانستان پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کردند.

پایگاه هوایی بگرام در ۲۰کیلومتری جنوب کابل واقع شده است و بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است.

این پایگاه همچنین پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته‌اند.

رهبر اقلیت مجلس سنا اضافه کرد: «بایدن همچنان لجبازی می‌کند و هشدارها درباره سقوط دولت مرکزی افغانستان توسط طالبان را نادیده می‌گیرد».

مک‌کانل هشدار داد: «بایدن این واقعیت را نادیده گرفته که افغانستان در حال فروپاشی است».

وی گفت: «طالبان از 13 آوریل با میانگین نگران کننده‌ای در حال سیطره بر بخش‌های مختلف افغانستان است».

رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا افزود: «طالبان دیگر هیچ علاقه‌ای به راه‌حل سیاسی در افغانستان ندارد و وقت را برای تحت سیطره در آوردن سرزمین‌های افغانستان از دست نمی‌دهد».

مک‌کانل گفت: «دولت بایدن اینگونه تظاهر می‌کند که تروریست‌ها با ما خوب خواهند بود».

وی اضافه کرد: «من از دوستان دموکرات خود می‌خواهم که آمادگی کامل پذیرش بروز فاجعه در افغانستان را داشته باشند».

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان واشنگتن و متحدان این کشور از افغانستان شروع شده است. 

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه بگرام در شرایطی انجام شده که «رویترز» گزارش داده بود که روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان جلوتر از برنامه تعیین‌ شده قرار دارد و واشنگتن فقط چند روز با تکمیل این روند فاصله دارد.

مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به این خبرگزاری گفتند، خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان البته شامل آن تعداد از خدمه ارتش این کشور که برای حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه آمریکا در کابل و تأمین امنیت فرودگاه بین‌‌المللی این منطقه باقی می‌مانند، نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور توضیح دادند که تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند حدود ۶۵۰ نفر خواهد بود.

این در حالی است که یک مقام پنتاگون روز دوشنبه گفت ۹۵ درصد از روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تکمیل شده است.

همچنین سفارت فرانسه در کابل از تمامی شهروندان خود خواسته تا به دلایل امنیتی افغانستان را ترک کنند.

وزیر دفاع استرالیا نیز روز یکشنبه پایان حضور نظامی ارتش این کشور را در جنگ بیست ساله افغانستان اعلام کرد. استرالیا طی هفته‌های گذشته بتدریج نظامیانش را از خاک افغانستان خارج کرده بود.

دولت چین نیز روز شنبه اعلام کرد که ۲۱۰ نفر از شهروندان خود در افغانستان را پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور خارج کرد. اداره امور کنسولگری چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت چین به شهروندان خود توصیه می‌کند برای حفظ سلامتی خود، افغانستان را در سریعترین زمان ممکن ترک کنند».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول