اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کشت شالی با استفاده از آب چاه‌ها آبخوان‌های گلستان را به شدت تخریب می‌کند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: کشت شالی به روش غرقابی و با استفاده از منابع آبی زیرزمینی، به صلاح استان نیست و آبخوان‌های استان را به شدت تخریب می‌کند.

کشت شالی با استفاده از آب چاه‌ها آبخوان‌های گلستان را به شدت تخریب می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، جواد تیموری با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی در استان اظهار کرد: ۲۴۱ میلیون مترمکعب از ذخیره آبخوان‌های استان به علت خشکسالی کاهش پیدا کرده و باید در زمینه استفاده از آب به ویژه در بخش کشاورزی، بازنگری شود.

وی درباره کشت شالی در استان تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان در این باره یک موضع ثابت داشته است، از نظر عملی سه شیوه کشت برنج در استان انجام می‌شود، بخشی به روش خشکه‌کاری است که با توجه به آمار و اطلاعاتی که جهادکشاورزی در زمینه مصرف آب این روش می‌دهد، مورد تأیید ما هم هست.

* در اراضی نسقی نگرانی نداریم/ حدود ۱۵ هزار هکتار گلستان از قرون گذشته تاکنون با استفاده از آب رودخانه‌ها، شالی‌کاری می‌شد و از آب سطحی استفاده می‌شود

تیموری افزود: در اراضی نسقی هم که حدود ۱۵ هزار هکتار است، از قرون گذشته تاکنون با استفاده از آب رودخانه‌ها، شالی‌کاری می‌شد و در این بخش همچون از آب سطحی استفاده می‌شود، نگرانی نداریم.

وی تأکید کرد: اما حرف اصلی ما برروی کشت شالی غرقابی با استفاده از منابع آب زیرزمینی است،کشت غرقابی برنج با استفاده از آب چاه‌ها به مصلحت استان نیست و آبخوان‌های استان را به شدت تخریب و نابود می‌کند و بنا به گفته کارشناسان کشاورزی بافت خاک را هم دچار مشکل می‌کند.

* جهادکشاورزی باید کشت جایگزین به کشاورزان معرفی کند/ مصوبه ممنوعیت کشت شالی در اراضی نسقی استان گلستان (حدود ۱۵ هزار هکتار) بلامانع باید باشد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان یادآور شد: سال ۱۳۹۷ مصوب شده بود که به جز گیلان و مازندران کشت برنج در همه استان‌ها ممنوع باشد اما ما معتقد بودیم این مصوبه ایراد دارد چون کشت برنج در اراضی نسقی استان (حدود ۱۵ هزار هکتار) بلامانع است.

وی اضافه کرد: در سال‌هایی که خشکسالی اتفاق می‌افتد و آبی نیست، باید از آب موجود برای محصولات بیشتری استفاده شود و جهادکشاورزی هم باید کشت جایگزین به کشاورزان معرفی کند، مانند امسال که کارشناسان جهادکشاورزی بر روی کشت نباتات علوفه‌ای تأکید دارند.

انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول