اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

همپیمانان قدس-۹؛ تل‌آویو دریافته که فضای مجازی خطری راهبردی علیه اسرائیل است

کارشناسان برنامه «حلف القدس» (همپیمانان قدس) شبکه المیادین تأکید کردند، فعالان فلسطینی بخصوص در جنگ اخیر (سیف القدس) توانستند واقعیت فلسطین را از طریق فضای مجازی به دنیا نشان دهند لذا اسرائیل دریافته که این فضا چه خطری برایش دارد.

همپیمانان قدس-۹؛ تل‌آویو دریافته که فضای مجازی خطری راهبردی علیه اسرائیل است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس» (حلف القدس) به مناسبت پانزدهمین سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ سی‌وسه روزه سال ۲۰۰۶، به موضوع نقش فضای مجازی در نبرد کنونی پرداخت.

المیادین در این برنامه به موضوع فضای مجازی، رسانه‌های شبکه اجتماعی و جنگ در فضای مجازی پرداخت و در این خصوص میزبان کارشناسانی از چند شهر مثل تهران، الجزائر، لندن و صنعاء بود. 

ملیتا، جنوب لبنان؛ استفاده از فضای مجازی برای نفوذ

«بهیة حلاوی» مدیر المیادین نت در ملیتا، جنوب لبنان، درباره جنگ در فضای مجازی و ابزارهای آن گفت، وقتی از فضای مجازی صحبت می‌کنیم به معنای همه این است که از همه اقشار جامعه داریم صحبت می‌کنیم. همانطور که نفوذ به یک جامعه برای تضعیف عوامل ایستادگی آن و تسهیل حمله نظامی و سرانجام تجزیه آن استفاده می‌شود، در فضای مجازی نیز افکار و رفتارهای کاربران هدف قرار می‌گیرد تا از طریق آن بر یک جامعه تسلط پیدا کنند. 

 

حلاوی در خصوص جنگ در فضای مجازی گفت، رژیم صهیونیستی می‌داند که امروز مثل دیروز نمی‌تواند در جنگ نظامی پیروز شود. در فضای مجازی که سازنده محتوای آن عموما جوان‌ها هستند و لازم هم نیست لزوما خبرنگار یا روزنامه‌نگار باشند، باید هماهنگی و ارتباط باشد... بعد از سیف القدس ما در اپلیکیشن‌های مختلف شاهدیم که برخی تلاش می‌کنند این پیروزی را بپوشانند تا آن موضوع ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل را تبلیغ کنند و اجازه ندهند این امر در اذهان کم رنگ شود. در کنار این، با تصاویر جعلی، پیروزی‌های جعلی برای رژیم صهیونیستی تبلیغ می‌کنند. برای نمونه ادعا می‌کنند که همه تونل‌های جنبش‌های مقاومت یا برخی شخصیت‌های مقاومت را نابود یا ترور کرده‌اند.  در مقابل ما در جبهه مقاومت شاهد نقش تکاملی رسانه و میدان نبرد هستیم و این مقاومت است که ساعت صفر نبرد را اعلام می‌کند و دشمن بر اساس آنچه از طرف مقاومت در فضای مجازی مطرح می‌شود، واکنش نشان می‌دهد.

تهران؛ اسرائیل در سیف القدس از توان سایبری مقاومت غافلگیر شد

محمد مهدی ملکی روزنامه‌نگار در تهران، در پاسخ به سوال المیادین درباره اینکه رژیم صهیونیستی می‌گوید جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین خطر علیه این رژیم است و طبعا سهم بیشتری از جنگ در فضای مجازی را علیه ایران اختصاص خواهد داد و چطور می‌توان این موضوع را بهتر دید، گفت‌، همانطور که می‌دانید اسرائیل ایران را بزرگترین خطر علیه خود معرفی می‌کند. در مقابل ایران این رژیم را خطر و دشمن بزرگی برای منطقه و دنیای اسلام می‌داند. ما در حوزه‌های مختلفی با این رژیم روبه‌روییم. در فضای مجازی رژیم صهیونیستی ارتش الکترونیک و امکانات فراوانی در اختیار دارد و تلاش می‌کند در منطقه با ایران مبارزه کند. اگر بخواهیم ببینیم آنان در این جنگ موفق بوده‌اند یا خیر باید بگویم که آنان در نبرد اخیر غزه به نام سیف القدس غافلگیر شدند و آنان از توان جنبش حماس و جوانان فلسطینی در فضای مجازی غافلگیر شدند. 

 

المیادین از تلاش اسرائیل برای ایجاد آگاهی جعلی برای افکار عمومی پرسید و ملکی گفت، رژیم صهیونیستی با همه توانش سایبری‌اش برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران مختلف عادی حتی دانشجویان یا مثلا نیروهای مسلح به کار می‌گیرد. آنها این جامعه هدف را دسته‌بندی می‌کنند و هدف قرار می‌دهند... از توییتر گرفته تا اینستاگرام و فیسبوک و دیگر برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی. اما خب همانطور که گفتم موفقیت بزرگی در این خصوص به دست نیاورده‌اند. 

ملکی در پاسخ به سوالی درباره پروپاگانداهای متعدد علیه ایران گفت، رژیم صهیونیستی از کشورهای اروپایی و مرتجع عربی و امکاناتشان استفاده می‌کند تا جعل حقیقت کند و افکار نادرست را تبلیغ کنند بخصوص علیه کشورهای عضو محور مقاومت... ما می‌توانیم با به کار گیری جوانان متخصص در جنگ روانی و جنگ رسانه‌ای و جنگ سایبری که زبان‌های انگلیسی و عربی می‌دانند با تبلیغات دشمن مقابله کنیم... شما ببینید که تظاهرات‌ها در لندن و نقاط دیگر در زمان نبرد اخیر در غزه که در حمایت از فلسطین انجام شد، نتیجه کار رسانه‌ای خوب عناصر مقاومت و جوانان حامی مقاومت بود.  

لندن؛ اسرائیل پی برده که فضای مجازی چه خطری راهبردی علیه‌ش دارد

«فؤاد شعث» فعال سیاسی در لندن در پاسخ به این سوال که نبرد در فضای واقعی متوقف است اما در فضای مجازی ادامه دارد گفت، اسرائیل خطر انتقال واقعیت فلسطینِ امروز به افکار عمومی جهان را درک کرده و پی برده که این فضا چه توان بزرگی برای فاش کردن واقعیت را برای جهانیان دارد بنابراین آن را خطر راهبردی و بزرگ برای خودش قلمداد کرده است. فعالان و جوانان فلسطینی بخصوص در نبرد سیف القدس توانستند حقیقت منازعه با اسرائیل را بخوبی به دنیا برسانند و این وجهه اسرائیل را بشدت خدشه‌دار کرد... ابزارهای کلاسیک اسرائیل برای تبلیغات دروغ به سود خودش در محافل غرب و اروپا دیگر جواب نمی‌دهد. لذا رو به فضای مجازی امروز آورده و تلاش می‌کند اطلاعات کاربران مختلف را از طریق برنامه‌هایی مثل فیسبوک و غیره جمع‌آوری کند تا از آن در راستای اهدافش استفاده کند.

شعث در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه جدید «کلاب هاوس» و استفاده کاربران مختلف در منطقه از آن گفت، اسرائیل از همه فرصت‌ها سعی می‌کند استفاده کند و متأسفانه برخی گروه‌های عربی هم به آن کمک و تلاش می‌کنند این ادعا را مطرح کنند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌تواند وضعیت فعلی در برخی کشورها مثل عراق، لبنان و یمن را بهبود ببخشد. هم‌اکنون اسرائیل این کار را از طریق برخی گروهها در فضای مجازی و از طریق نشر دروغ‌ها و مسائل گمراه‌کننده انجام می‌دهد. شما وضعیت سودان را ببینید. عادی‌سازی با اسرائیل وضعیت این کشور را بدتر و بدتر کرده است. هیچ چیزی بعد از عادی‌سازی بهتر نشده است. اما باید موضوع مهمی را توجه کنیم. اسرائیل در حال جمع‌آوری اطلاعات از کشورهای عربی است. این کار را از طریق توییتر و فیسبوک و کلاب‌هاوس انجام می‌دهد. گروههای در آمریکا هم کمکش می‌کنند و اطلاعات گروه‌های مختلف عربی بخصوص آنانی که از مقاومت حمایت می‌کنند، جمع‌اوری می‌کنند. آنها اطلاعات هر کسی را بخواهد به مقاومت مقابل اسرائیل دعوت کند، تلاش می‌کنند گردآوری کنند. 

شعث گفت، اسرائیل با تکیه بر آمریکا تلاش می‌کند این مفهوم را جا بیندازد که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو تنها راه حل جوامع منطقه است. اما شما اگر وارد غزه شوید می‌بینید که تمام تبلیغات رژیم صهیونیستی شکست خورده و همه جوانان و گروهها در فلسطین، دریافته‌اند که این تبلیغات دروغ است و اسرائیل این کار را از طریق تغییر مفاهیم و درک افکار عمومی از این مفاهیم انجام می‌دهد... حتی کشورهایی که اخیرا با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کردند، مردم این کشورها از مقاومت حمایت می‌کنند و اسرائیل حتی در این امر هم موفق نشده است. با این حال اسرائیل همه تلاش خود را برای تغییر شیوه تفکر جوانان منطقه به کار گرفته و تلاش می‌کند با انتشار تصاویری از خرابی‌ها و گرسنگی مردم و غیره اول روحیه جوانان را تخریب کند سپس بگوید که مقاومت سودی ندارد.

صنعاء؛ هدف از ساخت لشگر فیک در فضای مجازی

«محمد الکهالی»‌ فعال سیاسی یمنی در صنعاء، هدف رژیم صهیونیستی و متحدانش در منطقه از تشکیل «مگس‌های سایبری» یا حساب‌های فیک در فضای مجازی را «اختلاف افکنی و ایجاد دودستگی در جبهه مقاومت» دانست و گفت، این لشگرها هدف اصلی‌شان جوانان در کشورهای منطقه هستند. ما در مقابل جنگی واقعی در فضای مجازی هستیم که آن تحریف واقعیت است. اگر عقیده جوان یا رزمنده از بین برود، جنگ تمام شده لذا دشمن صهیونیستی از طریق ارتباط و شبکه‌سازی با بانک‌های جهانی، شرکت‌های نفت و غیره، تلاش می‌کند با دشمنانش مقابله کند. امروز ایران را دشمن اول قرار داده و نبرد امروز هم جنگ روانی است و هر کس زودتر بر اذهان مردم تأثیر بگذارد برنده است. الان ۹۵ درصد این جنگ هم از طریق برنامه‌های مختلفی مثل توییتر و فیسبوک و غیره در فضای مجازی در جریان است. همین مسئله را درباره برنامه تیک تاک و چین و آمریکا شنیده‌اید. 

 

الکهالی همچنین توضیح داد، آنچه برای مقابله در جنگ سایبری نیاز هست، شکستن معادله است مثل همان چیزی که در نبرد سیف القدس رخ داد و باید روایت طرف مقابل را رسوا کرد. الان بیان روایت واقعی همه چیز را به سود مقاومت تغییر خواهد داد... رژیم صهیونیستی به این دلیل که ذاتا ضعیف است، ناچار است که راهکارهای جایگزین نظامی یا رسانه‌ای برای خود پیدا کند. این ضعف برای ما فرصت است تا از آن استفاده کنیم. وجود مقاومت خودش به خودی خود می‌تواند برای رژیم صهیونیستی نگران‌کننده یا حتی به مثابه شکست باشد پس مقاومت باید صدای رسانه‌ای بلندی داشته باشد باید وارد نبرد روانی و اثرگذاری روانی شود.

الجزایر؛ استفاده دشمن اسرائیلی از روش «سوزاندن آگاهی»

رشید علوش فعال الجزائری درباره نبرد فضای مجازی گفت، همه می‌دانیم که رژیم صهیونیستی از ابتدای حضور جعلی خود تلاش کرده فهم و درک غلطی نزد افکار عمومی ایجاد کند و اصطلاحا از روش «سوزاندن آگاهی» شهروندان فلسطینی استفاده کرده است. لذا روایتی که صهیونیست‌ها و مزدورانشان در کنفرانس‌ها از جمله در هرتزلیا منتشر کردند، هدفش همین بود.

 

علوش افزود: دشمن در سال‌های گذشته تلاش می‌کرد همزمان با جنگ‌هایش با کشورهای عربی نوعی ناامیدی را به جامعه عربی تزریق کند... در سال ۲۰۱۱ و راه افتاد بهار عربی هم ما نوعی لشگرکشی و بسیج توان اسرائیل را دیدیم که هدفش تحریف این واقعیت بود... نبرد کنونی در سطح فضای مجازی است نه در واقعیت. الان رژیم صهیونیستی از همه برنامه‌ها مثل فیسبوک و توییتر و کلاب هاوس و حتی تیک‌تاک استفاده می‌کند تا مسئله اصلی را از اذهان خارج کند و مسئله‌ای را که خودش می‌خواهد رواج دهد... امروز باید در همه برنامه‌ها کار کرد و جوانان را متوجه مسائل اصلی کرد. 

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول