اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسئول خارجی اتحادیه اروپا، سالگرد نسل‌‌کشی سربرنیتسا را گرامی داشت

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی به مناسبت بیست و ششمین سالگرد نسل‌کشی مسلمانان در شهر سربرنیتسا، بر حمایت این اتحادیه از بوسنی و هرزگوین تاکید کرد.

مسئول خارجی اتحادیه اروپا، سالگرد نسل‌‌کشی سربرنیتسا را گرامی داشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مسئول عالی اتحادیه اروپا به مناسبت سالگرد نسل‌کشی سال ۱۹۹۵ در بوسنی و هرزگوین، یک یادداشت منتشر کرد.

سربازان صرب بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ بیش از هشت هزار مسلمان را در شهر سربرنیتسای این کشور قتل عام کردند.

 «راتکو ملادیچ» فرمانده پیشین صرب‌های بوسنی معروف به «قصاب سربرنیتسا» پیش از این توسط دادگاه لاهه به جرم مشارکت در این نسل‌کشی به حبس ابد محکوم شد (جزئیات بیشتر).

«جوزپ بورل» در یادداشتی که در صفحه رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد، نوشت: «در حالی که بیست و ششمین سالگرد (قتل عام در سربرنیتسا) را گرامی می‌داریم ، وظیفه مشترک ما این است که برای همیشه از نسل کشی در سربرنیتسا یاد کنیم. روز یکشنبه ، ۱۹ قربانی دیگر آرام می‌گیرند (به خاک سپرده خواهند شد). ما یاد آنها و همه قربانیان و کسانی که هنوز مفقود هستند را گرامی می‌داریم. ما در غم و اندوه خانواده‌های آنها و کسانی که زنده مانده‌اند، شریک هستیم؛ کسانی که زندگی آنها برای همیشه تحت تأثیر قرار گرفته است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مطلب خود ادامه داد: «اروپا همچنین مسئولیت خود در مورد عدم توانایی جلوگیری از نسل کشی سربرنیتسا ، یکی از بدترین جنایات در تاریخ معاصر اروپا را فراموش نکرده است».


جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

 

وزیر خارجه پیشین اسپانیا نوشت: «سربرنیتسا به طرز دردناکی به ما یادآوری می‌کند که باید برای صلح، کرامت انسانی و همه ارزش‌هایی که اتحادیه ما را تشکیل می‌دهد، قاطعانه ایستادگی کنیم. بهترین راه برای به یاد آوردن کسانی که به طور سیستماتیک و عمدی (در سربرنیتسا) به قتل رسیده‌اند، خدمت به عدالت و ساختن جامعه بهتر است. این یک گام ضروری به منظور تلاش برای ایجاد یک آینده مشترک بهتر برای همه اروپاییان است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصرح کرد: «این امکان وجود ندارد که کسی از مجازات مصون باشد. نسل‌کشی چه در سربرنیتسا یا هرجای دیگر، نسل‌کشی است. دادگاه‌های بین‌المللی، دادگاه‌های داخلی بوسنی و هرزگوین و کشورهای همسایه باید به برقراری عدالت برای همه قربانیان جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی و همچنین اعضای خانواده آنها ادامه دهند. صلح تنها از طریق عدالت قابل تحقق است».

او در مطلب خود توصیه کرد: «رهبران سیاسی در غرب بالکان باید با تکریم قربانیان و ترویج واقعی آشتی و مقابله با ریشه‌های نفرت که منجر به نسل کشی شده است، درباره آنچه اتفاق افتاده است از خود رهبری نشان دهند. در اروپا جایی برای انکار نسل‌کشی، تجدیدنظرطلبی و تجلیل از جنایتکاران جنگی وجود ندارد چرا که اینها با اساسی‌ترین ارزش‌های اروپا مغایرت دارند. تلاش برای بازنویسی تاریخ غیرقابل قبول است».

بورل در پایان یادداشت خود افزود: «اتحادیه اروپا از همان آغاز به کار خود،  پروژه‌ای با هدف فائق آندن بر فجایع گذشته بوده است. آینده بوسنی و هرزگوین در این پروژه مشترک نهفته است. ما به حمایت از بوسنی و هرزگوین در تأسیس جامعه‌ای ساخته شده یک بستر کثرت گرا، همراه با عدالت و کرامت انسانی و ساختن آینده‌ای مشترک به شدت متعهد هستیم؛ آینده‌ای که در آن درگیری‌ها و فجایع دیگر قابل تصور نیست».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول