اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

تنش آبی‌ در روستاهای حمیدیه

امام جمعه شهرستان حمیدیه با بیان اینکه روستاهای پایین دست رودخانه کرخه دچار بحران آبی هستند، گفت: بالغ بر 700 هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای بخش گمبوعه به دلیل بی‌آبی(60تا70درصد) متضرر شدند.

تنش آبی‌ در روستاهای حمیدیه

حجت السلام سعید لفته‌پور ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تاکید بر سوء مدیریت منابع آبی در استان و شهرستان حمیدیه، اظهار کرد: برخی از روستاها در بحث آب شرب انسان و  دام و آب مورد نیاز برای کشت تابستانه با مشکل مواجه هستند، روزی نیست که اهالی روستاهای حمیدیه از بی‌آبی با ما تماس نگیرند.

وی با بیان اینکه در استان هم تبعیض وجود دارد، افزود: عده‌ای در شهرستان اقدام به کشت شلتوک کردند اما کسی از آن‌ها سوال نمی‌کند چرا کشت کردید در حالی که آب مورد نیاز بسیاری از کشاورزان برای کشت صیفی‌جات و سبزی کاری تامین نمی‌‌شود.

امام جمعه شهرستان حمیدیه گفت: بحران آبی شهرستان حمیدیه بیشتر مربوط به تعداد 42 روستا در بخش گمبوعه از توابع شهرستان حمیدیه است که در پایین دست رودخانه کرخه قرار دارند.

لفته‌پور با تاکید بر اینکه صد در صد آب کشاورزی در روستاهای بخش گمبوعه تامین نشده است، بیان کرد: در اردیبهشت‌ماه امسال صورتجلسه‌ای در محل فرمانداری شهرستان حمیدیه مصوب شد که بر اساس این مصوبه کشت شلتوک ممنوع و حق‌آبه مابقی کشت‌های سبز و تابستانه برابر با الگوی کشت مورد نظر جهاد کشاورزی باید تامین می‌شد.

وی افزود: اما این مصوبه  نه تنها عملی نشد بلکه در حد صورتجلسه باقی ماند تا آنجایی که برای اجرایی شدن آن به استاندار نیز درخواست کمک کردیم.

لفته‌پور عنوان کرد: بحران آبی سبب شد صد در صد به کشت‌های فوری(سبزی‌کاری) که نیاز به آب داشتند خسارت وارد شود و مسوولان سازمان آب و برق  دقیقاً پس از برداشت گوجه آب را به روی کشاورزان بستند.

وی با بیان اینکه کشت‌های سبز و صیفی‌جات هر دو، سه روز یکبار نیاز به آبیاری دارند تا کیفیت خود را از دست ندهند، گفت: طبق آمار سازمان آب و برق بالغ بر 700 هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای بخش گمبوعه به دلیل بی‌آبی (60 تا 70درصد) متضرر شدند.

لفته‌پور با اشاره به مصوبه تامین حق‌آبه کشاورزی 6 هزارو 200 هکتار  برای کشت‌های کم مصرف(لوبیا، ماش، کنجد، ذرت، و...) در  روستاهای بخش گمبوعه، بیان کرد: با وجود کم مصرف بودن این محصولات اما سازمان آب و برق حق‌آبه یک هکتار از این زمین‌ها را هم تامین نکرد.

وی با انتقاد از وضعیت احشام سبک و سنگین در شهرستان، عنوان کرد:  قبلاً  آب شرب مورد نیاز دام‌ها از رودخانه کرخه و کانال سلمان تامین می‌شد اگر چه  اکنون مقداری آب  در کانال سلمان رها سازی شده است اما آب را در رودخانه کرخه کاملاً قطع کرده‌اند.

لفته‌پور افزود: زمانی که آب رودخانه قطع شود آب رودخانه گل آلود و پُر از لَجن شده و احشام از آن استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه از طرف سازمان جهاد کشاورزی و آبفا دو تانکر آب برای مصرف دام‌ها به ما دادند، عنوان کرد: فاجعه بزرگی در بخش گمبوعه در حال رخ دادن است چرا که تلفات دام و بیماری آن‌ها به تدریج در حال  افزایش  است.

لفته‌پور گفت: چنانچه دام به آب دسترسی پیدا نکنه مجبور است از آب کثیف تغذیه کند که مضرات این آب پس از دو ماه  خودش را به صورت بیماری در دام نشان می‌دهد که یا دام را تلف می‌کند و یا کیفیت گوشت دام از دست می‌رود.

وی بیان کرد: گاومیش‌ها با توجه به طبعیت  باید روزانه چند مرتبه وارد آب شوند تا حرارت بدن آن‌ها کاهش پیدا کند و اگر دمای بدن گاومیش به حد نرمال نرسد سقط جنین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بخشی از آب شرب روستاهای شهرستان حمیدیه از طریق خط آبرسانی الغدیر و بخشی از تاسیسات شهید هاشمی تامین می‌شود.

شهرستان حمیدیه داری 62 روستای بزرگ و کوچک است شامل 17 روستا در بخش مرکزی، 11 روستا در بخش طراح و 34 روستا در بخش گمبوعه است که از این تعداد آب شرب  45 روستا از رودخانه کرخه تامین می‌شود.

طبق گفته مسئوولان تنها سه روستا شهرستان حمیدیه دچار تنش‌آبی هستند و با تانکر به آن‌ها آبرسانی می‌شود در حالی که 11 روستای بخش طراح که از طرح آبرسانی الغدیر و روستاهای حوزه کرخه مشکل آبی دارند.

 در شهرستان حمیدیه 72 هزار رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که از این میزان حدود 38 هزار رأس در بخش گمبوعه وجود دارد و از این میزان چهار هزار و 500 رأس گاومیش هستند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول