اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

روایت رئیس انجمن فیزیوتراپی از انتخابات سازمان نظام پزشکی

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به مغفول ماندن برخی از وظایف قانونی سازمان نظام پزشکی، بر تحقق مطالبات فیزیوتراپیست‌ها از طریق سازمان نظام پزشکی تاکید کرد.

روایت رئیس انجمن فیزیوتراپی از انتخابات سازمان نظام پزشکی

احمد موذن زاده، رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره برگزاری انتخابات نظام پزشکی با اشاره  به جلسه‌ای که در خصوص انتخابات نظام پزشکی با حضور رؤسای انجمن‌های علمی توانبخشی کشور در دفتر انجمن فیزیوتراپی ایران برگزار شد، گفت: هشتمین دوره انتخابات نظام پزشکی روز جمعه 25 تیرماه در سراسر کشور در بیش از 200 شهر که سازمان نظام پزشکی شعبه دارد به صورت حضوری برگزار خواهد شد. 

وی گفت:رشته‌هایی که تحت عنوان گروه پروانه دار پزشکی شناخته می‌شوند شامل رشته‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی،گفتاردرمانی، اپتومتری،شنوایی شناسی و ارتوز و پروتز هستند و به غیر از گروه توانبخشی، رشته‌های کایروپراکتیک و تغذیه هم جز گروه پروانه دار پزشکی است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران افزود:علی رغم اینکه 8 رشته زیرمجموعه گروه پروانه دار هستند، متاسفانه تعداد کرسی‌هایی که مربوط به این گروه است در هیات مدیره‌های نظام پزشکی و حتی در شورای عالی بسیار کم و محدود است و این یک مطالبه است از طرف گروه‌های پروانه دار پزشکی و رشته‌های توانبخشی که تعداد کرسی‌های این رشته‌ها در سازمان افزایش پیدا کند؛زیرا که بیش از 30 هزار نفر از اعضای سازمان نظام پزشکی مربوط به گروه پروانه دار پزشکی است.
  
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی بزرگترین سازمان مردم نهاد صنفی و حرفه‌ای کشور است که یکسری وظایف قانونی را برعهده دارد؛ مثل رسیدگی انتظامی به شکایات و صدور پروانه مطب پزشکان و دفاتر کار و حفاظت از حیطه‌های علمی و حرفه‌ای و مرزبندی‌های بین رشته‌ای گروه پزشکی و همچنین جلوگیری از دخالت افراد فاقد صلاحیت و تنظیم روابط شاغلین حرف پزشکی و مشارکت در بحث‌هایی مانند تعرفه گذاری و تصویب مقاطع آموزشی و مسایل مالیاتی و ... 

وی ادامه داد: میزان زیادی از ظرفیت‌های قانونی سازمان نظام پزشکی مغفول مانده و ما این درخواست را داریم که به این ظرفیت‌ها بیشتر توجه شود؛ از طرف دیگر لزوم مشارکت فراگیر اعضای جامعه پزشکی در انتخابات پیش روی سازمان بیشتر احساس می‌شود.

موذن زاده اضافه کرد: ما از تمامی اعضای گروه‌های پروانه دار پزشکی و رشته‌هایی که ذکر کردم و به خصوص از همکاران فیزیوتراپیست درخواست می‌کنیم حتما در انتخابات پیش رو شرکت کنند و به کاندیداهای اصلح رای دهند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان کرد:در خصوص مطالبات انجمن فیزیوتراپی از سازمان نظام پزشکی اولین بحث، تعرفه گذاری خدمات خصوصا در بخش خصوصی است که براساس اساسنامه نظام پزشکی این تعرفه گذاری باید توسط سازمان نظام پزشکی انجام شود که متاسفانه در طی 10 سال اخیر این تعرفه گذاری توسط شورای عالی بیمه سلامت انجام شده که ترکیب متوازنی از دریافت کنندگان و ارائه دهندگان خدمت ندارد. 

وی ابراز داشت:مسله دیگر بحث ارتقا علمی گروه‌های مختلف است که به عنوان مثال در رابطه با رشته فیزیوتراپی، استاندارد جهانی آموزش رشته فیزیوتراپی ارتقا سطح پایه آموزش به مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی یا دی پی تی است که در این مورد اقدامات زیادی در سطح کشور صورت گرفته و موافقت اصولی و اجرایی و پایلوت انجام شده است.

موذن زاده متذکر شد:امیدواریم با تغییر و تحول‌های پیش رو ما در سال جاری شاهد تصویب نهایی و شروع پذیرش برای مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیوتراپی بصورت انتقالی یا ناپیوسته و همچنین از کنکور سراسری باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی چه سودی برای مردم دارد»، گفت‌: چون در حال حاضر سطح پایه آموزشی ما کارشناسی است با توجه به گسترش علمی دامنه رشته فیزیوتراپی و آموزش‌هایی که دانشجوی این رشته باید به صورت پایه ببیند، در شرایط فعلی این آموزش‌ها در مقطع کارشناسی نمی‌گنجد و منجر به این می‌شود که ما مجبوریم برای همکارانی که در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند دوره‌های متعدد آموزشی برگزار کنیم وجبران این خلاء و نقص آموزشی را انجام دهیم. 

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: طبیعی است ارتقا به مقطع دکترای حرفه‌ای هم دانش و توانمندی بالینی و علمی فیزیوتراپیست‌ها را  افزایش می‌دهد و هم سطح کیفی ارائه خدمات را بالا می‌برد و از طرف دیگر با توجه به فعالیت بیش از 400 فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی یا  پی اچ دی فیزیوتراپی در 17 دپارتمان دانشگاهی در سطح کشور طبیعی است که با این ارتقا ما می‌توانیم به عنوان هاب یا قطب آموزشی فیزیوتراپی در منطقه خاورمیانه مطرح شویم  

موذن زاده متذکر شد: برای انجام این کار ما باید ارتقا به مقطع دکترای حرفه‌ای را داشته باشیم.
یکی دیگر از مطالبات جامعه فیزیوتراپی بحث شرح وظایف مقطع پایه فیزیوتراپی بوده که این شرح وظایف در سازمان نظام پزشکی پیگیری شده و به تصویت کمیسیون کشوری مربوطه هم رسیده و در شرف ابلاغ توسط وزارت بهداشت است.

وی تصریح کرد:ما امیدواریم هرچه سریعتر این شرح وظایف ابلاغ شود و به نوعی حدود حرفه‌ای فیزیوتراپیست‌ها در مقطع پایه مشخص شود تا ما بتوانیم به نحو شایسته تری از دخالت‌های افراد فاقد صلاحیت در امور فیزیوتراپی پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول