اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

تاثیر اندک تصرف گمرک مرکزی اسلام قلعه هرات توسط طالبان بر روابط تجاری ایران و افغانستان

رئیس اتاق ایران و افغانستان با اشاره به تصرف گمرک مرکزی اسلام قلعه هرات توسط طالبان گفت: فعلا به طور دقیق از آینده روابط تجاری بین دو کشور نمی توان صحبت کرد اما این اغتشاشات بر روند تجارت تاثیر منفی خواهد داشت.

تاثیر اندک تصرف گمرک مرکزی اسلام قلعه هرات توسط طالبان بر روابط تجاری ایران و افغانستان

حسین سلیمی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد تصرف گمرک مرزی اسلام قلعه هرات در مرز افغانستان با ایران و تاثیر آن بر روابط تجاری بین دو کشور، گفت: با توجه به شرایط پیش آمده این مرز بسته است و در حال حاضر ترددی از طریق این مرز صورت نمی گیرد. 

رئیس اتاق ایران و افغانستان با بیان اینکه ارتباطات بین ایران و افغانستان از طریق سه مرز صورت می گیرد گفت: بیشتر کامیون های حمل کالا  از ایران به افغانستان از طریق مرز دو غارون عبور می‌کنند بنابراین بیشترین حجم صادرات و واردات بین دو کشور از طریق گمرک دوغارون انجام می شود. 

وی افزود: اگرچه نقل و انتقال کالا بین ایران و افغانستان از طریق مرز اسلام قلعه هرات کمتر انجام می شود اما تردد مسافری از طریق این مرز بیشتر است.

سلیمی اظهار داشت: البته خط راه آهن بین ایران و افغانستان از گمرک مرزی اسلام قلعه عبور می کند و به هر حال مسدود شدن این مرز بی تاثیر در روابط تجاری دو کشور نیست. 

سلیمی بیان داشت: در مجموع بسته شدن مرز اسلام قلعه هرات تاثیر بسزایی در روابط تجاری ندارد در صورتی که دو مرز دیگر باز باشد و تردد کالا و مسافر بین دو کشور انجام شود اما نکته قابل تامل این است که در صورت تسلط طالبان بر افغانستان معلوم نیست که روابط  تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان به چه سمت و سویی حرکت کند. 

وی اظهار داشت: اتفاقات و اغتشاشات  پیش آمده  در افغانستان دارای اثرات سیاسی است که فعلا نمی توان به طور دقیق در مورد آن اظهارنظر کرد اما با توجه به اثرات منفی اغتشاشات بر روابط تجاری ادامه این روند بر روی روابط تجاری بی تاثیر نخواهد بود. 

به گزارش فارس، همزمان با افزایش ناآرامی ها در افغانستان طالبان اعلام کرد که گمرک مرزی اسلام قلعه در مرز افغانستان با ایران را تصرف کرده است. 

حملات طالبان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان پس از نزدیک به دو دهه شدت گرفته است. به تازگی یک دور از گفت‌وگوهای بین طرف‌های افغانستانی در تهران برگزار شده است و نمایندگانی از طالبان و دولت مرکزی افغانستان در این گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول