اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

فعالیت‌های مهم دانشگاهیان در هفته گذشته/ از انتظارات دانشجویان از منتخب ملت تا انتقاد به بررسی شتابزده برخی آیین‌نامه‌ها

با مشخص شدن تکلیف انتخابات ۱۴۰۰؛ بسیاری از فعالان فعلی و سابق تشکل‌های دانشگاهی و اساتید به بیان ویژگی‌های کابینه اصلح پرداخته و از آیت‌الله رئیسی خواستند کابینه‌ای توانمند، متخصص، انقلابی، جوان و کارآمد را انتخاب کند.

فعالیت‌های مهم دانشگاهیان در هفته گذشته/ از انتظارات دانشجویان از منتخب ملت تا انتقاد به بررسی شتابزده برخی آیین‌نامه‌ها

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انتصاب رئیس جدید دستگاه قضا، معارفه رئیس جدید سازمان بسیج اساتید کشور و بررسی آیین نامه هایی درباره دانشگاه فرهنگیان و ارتقای اساتید از موضوعاتی بود که هفته گذشته فعالیت های تشکل های دانشجویی و دانشگاهیان را تحت تاثیر قرار داد. 

انتصاب رئیس جدید دستگاه قضا و مطالبات دانشگاهیان/ کارنامه‌ درخشان حجت‌الاسلام اژه‌ای در مبارزه‌ با فساد، موجب دلگرمی است 

انتضاب رئیس جدید قوه قضاییه از سوی رهبر معظم انقلاب موجب شد تا بسیاری از دانشگاهیان این انتصاب را به حجت الاسلام اژه‌ای تبریک بگویند و مطالبات خود را هم از رئیس جدید دستگاه قضا مطرح کنند.

حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در همین راستا طی پیامی ضمن تبریک به حجت الاسلام اژه‌ای خطاب به وی تاکید کرد: تجربه طولانی سال‌ها خدمت در سنگر برقراری عدل و کارنامه‌ درخشان در مبارزه‌ قاطعانه با فساد، موجب دلگرمی و امید دوستداران انقلاب نسبت به آینده دستگاه قضایی و نگرانی مفسدان است. 

رستمی همچنین در پیام خود ضمن ابراز امیدواری برای ادامه مسیر تحول در قوه قضائیه نوشت: در این مسیر سخت و امیدبخش یکی از موتورهای پیش‌ران؛ آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری جوانان و دانشجویان در مبارزه با فساد، برقراری عدالت و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پایان خطاب  به حجت الاسلام اژه‌ای تاکید کرد: همانطور  که رویه حضور در جمع جوانان و دانشجویان را داشته‌اید، استمرار ارتباط با جریانات دانشجویی و توجه به مطالبه‌گری آن‌ها در راه رسیدن به یک جامعه عادل و بدون فساد خواهد بود. 

سیدمحمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی هم طی پیامی ضمن تبریک به حجت الاسلام اژه ای نوشت: انتخاب قاضی بلند آوازه دهه هفتاد را به فال نیک می گیریم، شخصیتی مسلط به ادله‌ حقوقی و فقهی که با محاکمه دانه درشتهایی چون غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران که در اوج قدرت و مستظهر به حمایت تمام عیار رئیس جمهور وقت بود، متانت، قاطعیت و روحیه مبارزه با فساد را نشان داد و هر گاه پرونده دشوار و پیچیده‌ای در دستور کار قرار می گرفت مثل پرونده مهدی هاشمی جنایتکار که قائم مقام رهبری وقت، دربست از او حمایت می‌کرد این قاضی شجاع حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای بود که سینه سپر می کرد و فشارها را بر جان می خرید تا نظام اسلامی را از آلودگی وجیه الله های فاسد رهایی بخشد. 

حسینی در پایان تاکید کرد: تنوع مسئولیتهای حجت الاسلام و المسلمین اژه ای از جمله مسئولیت خطیر وزارت اطلاعات و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقطه قوت دیگری است که ایشان را امین امام خامنه‌ای و شایسته ترین فرد در جایگاه ریاست قوه قضائیه قرارداده است. 
امیدواریم همان گونه که تاکنون ثابت کرده سرباز ولایت و عنصر کارآمد و پرتوان انقلاب و نظام است در موقعیت رفیع کنونی هم تحقق بخش مطالبات شفاف رهبری باشد و با همکاری دیگر قوا و نهادها، بتواند نظم، قانون، آرامش و آزادیهای مشروع را در کشور تحکیم بخشد و گامهای بلندی در جهت استقرار عدالت بردارد. 

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی هم طی پیامی انتصاب حجت الاسلام محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه را تبریک گفت و اعلام کرد:این کانون امیدوار است در پیشبرد منویات داهیانه و مطالبات حکیمانه امام خامنه ای که در حکم معظم له با صراحت بیان شده و بویژه تحقق عدالت، تحول و توسعه قضایی، مبارزه با فساد و جریان های مفسده‌انگیز، رانت خوار و مافیایی موفق باشید و با تکیه بر دانش فقهی و حقوقی، بهره‌گیری از همکاران و قضات سلیم النفس و تکمیل اجرای سند تحول قضایی، نور امیدی را که آیت الله رئیسی برافروخته، پرفروغ‌تر نمایید تا با همکاری قوا و نهادهای انقلابی، امنیت و آرامش بیشتری ارمغان ملت شریف ایران اسلامی شود. 

* انتظارات دانشگاهیان از دولت سیزدهم برای انتخاب کابینه/ لزوم تحول در حکمرانی و مدیریت و استفاده از جوانان

با مشخص شدن تکلیف انتخابات ۱۴۰۰ و انتخاب آیت الله رئیسی بعنوان رئیس جمهور منتخب؛ بسیاری از فعالان فعلی و سابق تشکل‌های دانشگاهی و اساتید دانشگاه به بیان ویژگی‌های کابینه اصلح پرداخته و از آیت‌الله رئیسی خواستند کابینه‌ای توانمند، متخصص، انقلابی، جوان و کارآمد را انتخاب کند. 

 محمدیاسین نوشاد فعال دانشجویی در همین باره،گفت: همان‌طور که نیاز امروز کشور تحول در نظام مدیریتی است، لذا بایستی در قدم اول قاطبه‌ مدیران دولت آینده را جوانان تشکیل دهند و از این ظرفیت فوق‌العاده به‌خوبی استفاده شود. 

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اما در ادامه باید به این نکته هم توجه داشت که این افراد بایستی پختگی لازم مدیریتی را نیز داشته باشند. یعنی اینکه در عین جوانی از تجربه مدیریتی مؤثر نیز برخوردار بوده و بتوانند به‌خوبی در قامت یک مدیر جهادی ظاهر شوند. 

متین منتظمی دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این باره به خبر گار فارس گفت: مهمترین انتظاری که باید از دولت سیزدهم داشت تحول در حکمرانی و مدیریت است. در 8 سال گذشته شاهد بودیم که عدم مدیریت صحیح و عدم اعتماد به جوانان و استفاده از ژنرال های پیر و خسته و بدون ایده کشور را به این روز رسانده و باعث اعتراض مردم شده است. بنابراین باید اولین و مهمترین انتظار از دولت آیت الله رئیسی این باشد که تحول در حکمرانی را در کشور ایجاد کند. تحول در حکمرانی می تواند باعث به وجود آمدن شرایط مساعد و مناسب در کشور شده و سطح مدیریتی را بالاتر ببرد. صف مرغ و ایجاد مشکلات معیشتی، ناشی ازعدم حکمرانی صحیح و عدم توانایی دولت در اداره کشور در 8 سال گذشته بوده است.

این فعال سابق دانشجویی همچنین ادامه داد: نباید اجازه دهیم برخی ها از دولت انتظارات متوهمانه داشته باشد چرا که جبران حکمرانی نادرست گذشته مستلزم زمان است که دولت آینده با حضور کابینه جوان مومن انقلابی بتواند این مشکلات را مرتفع و مردم ایران را به سطح بالای شأنیت خود برساند.

* برگزاری مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بسیج اساتید کشور

هفته گذشته یک تغییر مهم هم در مدیریت سازمان بسیج اساتید کشور رخ داد و بر همین اساس طی مراسمی محمدرضا مردانی به عنوان رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور معرفی و از زحمات مجتبی زارعی رئیس سابق این سازمان تجلیل شد.

این مراسم با حضور سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اساتید و دانشگاهیان در دانشگاه تهران شد.

گفتنی است مردانی از اساتید دانشگاه امام حسین علیه السلام است که پیش از این به عنوان مدیرکل دفتر مرکزی گزینش دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کرد و هم اکنون به عنوان مشاور ریاست و سرپرست انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کند.

* انتقاد از اصرار بر تصویب شتابزده آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی

تصویب شتابزده آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی از مسائلی بود که هفته گذشته مورد انتقاد بسیاری از اساتید دانشگاه قرار گرفت. بر همین اساس کانون دانشگاهیان ایران در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از اصرار دولت برای تصویب شتابزده آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها انتقاد و خواستار بررسی این موضوع در دولت آینده شد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور هم در سخنانی، گفت: آیین نامه ارتقا به نوعی آموزش اساتید هم هست، اما در بحث مسئولیت فردی علی رغم امتیازات در نظر گرفته شده، در مورد شئونات استادی که مبهم است، امتیازاتی لحاظ شده است و بیشتر شبیه رعایت مقررات در بند آموزشی است. بهتر است به جنبه‌های تربیتی، دینی و مسئولیت اجتماعی پرداخته شود.

وی افزود: در حوزه‌های فعالیت‌های آموزشی، رشته‌های میان رشته‌ای وجود دارد که اتفاقا دانشگاه‌های مطرح ما در این زمینه دارای جمود هستند و بسیار محافظه کارانه برنامه ریزی و هدایت می‌کنند. در بحث پایان نامه‌ها که هدایت این‌ها به سمت مسائل هنوز قوی نیست. ضریب به آن داده شده، اما جنبه تشویقی دارد و هدایت‌گری کمرنگ است.

* انتقاد به تصویب دو آیین‌نامه درباره دانشگاه فرهنگیان/ حجت الاسلام دادگر: اجازه تضعیف دانشگاه فرهنگیان را نمی‌دهیم می‌شود

احتمال تصویب دو آیین نامه «نحوه مشارکت دانشگاه‌ها در تربیت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش» و آیین‌نامه «گواهینامه صلاحیت معلمی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از موضوعاتی بود که مورد انتقاد دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت.

بر همین اساس، حجت الاسلام سید امین اله دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان (سازمان مرکزی) در یاداشتی با اشاره برخی تلاش ها برای تضعیف دانشگاه فرهنگیان نوشت: اجازه نخواهیم داد بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم و ضروری برای دانشجومعلمان و استادان و کارکنان این دانشگاه و بدون مطالعه و پژوهش در مورد خروجی های این دانشگاه قاعده گذاری و ایجاد انحراف از ماموریت‌های این دانشگاه استراتژیک صورت پذیرد و مطالبات و تاکیدات امام امت در مورد این دانشگاه منتهی به تضعیف و یا تعلیق شود و تربیت نسل آینده این مرز و بوم را با چالش مواجه سازد.

حجت الاسلام دادگر در بخشی از یادداشت خود نوشت: بدون تردید اعضای هیات علمی و مدرسان، نخبگان دانشجویی و دانش آموختگان مومن و انقلابی و موفق این دانشگاه و ده ها کارشناس و استادان صاحبنظر دانشگاهی و حوزوی و این خادم کوچک دانشگاه فرهنگیان آمادگی دارند کارشناسانه و عالمانه در مورد مسائل نظام تربیت معلم گفتگو و مباحثه و تبیین کرده، اما اجازه نخواهیم داد بدون فراهم نمودن زیرساخت های لازم و ضروری برای دانشجومعلمان و استادان و کارکنان این دانشگاه و بدون مطالعه و پژوهش در مورد خروجی های این دانشگاه قاعده گذاری و ایجاد انحراف از ماموریت های این دانشگاه استراتژیک صورت پذیرد و مطالبات و تاکیدات امام امت در مورد این دانشگاه منتهی به تضعیف و یا تعلیق شود و تربیت نسل آینده این مرز و بوم را با چالش مواجه سازد.

 بیش از 70 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هم در نامه‌ای در این باره نوشتند: آیین‌نامه «نحوه مشارکت دانشگاه‌ها در تربیت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش» و آیین‌نامه «گواهینامه صلاحیت معلمی» مغایر اسناد بالادستی است و آورده‌ای جز از بین بردن تربیت معلم و ضربه به پیکره نظام تعلیم و تربیت نخواهد داشت.

بر همین اساس هفته گذشته جمعی از اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان و معلمان در اعتراض به مطرح شدن آیین‌نامه «نحوه مشارکت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه در تربیت منابع انسانی آموزش و پرورش»  و «آیین نامه گواهینامه صلاحیت معلمی» در مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند.

تجمع کنندگان این آیین نامه ها را مغایر با اسناد بالادستی و به خصوص سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری دانسته و خواستار جلوگیری از تصویب آنها شدند.

برخی از تجمع کنندگان معتقد بودند این آیین نامه ها آورده ای جز از بین بردن تربیت معلم و ضربه به پیکره نظام تعلیم و تربیت نخواهد داشت و از مسئولان خواستند با استفاده از ظرفیت کارشناسی دلسوزان تربیت معلم و نیروهای بدنه انقلاب آیین نامه ای در راستای حمایت از دانشگاه‌های تربیت معلم تدوین و تصویب کنند.

* درخواست جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی از رئیس جمهور منتخب برای حل مشکلات دانشگاه فنی و حرفه‌ای

هفته گذشته جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشکده ها و آموزشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم طی نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب مطالبات خود برای حل مشکلات این دانشگاه را مطرح کردند.

در بخشی از این نامه خطاب به منتخب ملت آمده بود: در حال حاضر شاه کلید برون رفت از بحران های موجود در سطح کشور از جمله کلان مسئله تولید ، اشتغال و معیشت استفاده از ظرفیت های منحصر به فرد جوانان متخصص و بالاخص فارغ التحصیلان دانشگاه های فنی و حرفه ای در سراسر کشور می باشد و در پایان شایان ذکر است، بسیج دانشجویی دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور باتوجه به نهضت مسئله محوری ونقش آفرینی تخصصی که به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال های اخیر آغاز نموده است ، با ساعت ها کار کارشناسی و مطالعاتی راهکارهای عملیاتی و تخصصی را طراحی و آماده ارائه به مسئولین مربوطه می باشد. همچنین بسیج دانشجویی از شما یا یک نماینده از حضرتعالی دعوت میکند تا در یکی از مراکز دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور حضور بهم رسانید تا از نزدیک با مسائل مطرح شده آشنا گردیده و از این ظرفیت عظیم در راه حل مشکلات و چالش های مبتلابه نظام استفاده نمایید.

* آغاز اردوهای جهادی تابستانه دانشجویان/ برگزاری ۱۵۰۰ اردوی جهادی دانشجویی در تابستان ۱۴۰۰

دست اندرکاران برگزاری اردوهای جهادی دانشجویی هفته گذشته در منطقه املش در استان گیلان حضور پیدا کردند تا آغازگر اردوهای جهادی دانشجویی در فصل تابستان باشند.

مدیران جهادی در این برنامه در قالب یک اردوی جهادی در کنار همدیگر قرار گرفتند و ضمن اینکه در مناطق محروم استان فعالیت های عمرانی، فرهنگی و جهادی داشتند برای برگزاری اردوهای جهادی در سراسر کشور برنامه ریزی کردند.

پیش‌بینی شده در تابستان، ۱۵۰۰ اردو از سوی گروه های جهادی دانشگاه های کشور در مناطق محروم کشور برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول