اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: خروج آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ، اذعان به شکست است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، خروج آمریکا از افغانستان پس از 20 سال جنگ، اذعان این کشور به شکست خود است.

لاوروف: خروج آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال جنگ، اذعان به شکست است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که انتشار خبرها درباره روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ادامه دارد، وزیر خارجه روسیه گفته که واشنگتن با بیرون رفتن از این کشور، به شکست خود اذعان کرده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه (امروز) درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ در این کشور به بهانه مبارزه با ترویسم و عاملان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حرف زد.

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، لاوروف اعلام کرد خروج آمریکا از افغانستان بدان معنا است که واشنگتن بعد از ۲۰ سال حضور نظامی، به شکست خود اذعان کرد.

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی برای دانشگاه «فدرال خاور دور» این کشور گفت: «ایالات متحده تنها در حال خروج از افغانستان نیست بلکه با انجام این کار عملا به شکست ماموریت ۲۰ ساله خود اذعان کرده است.

این مقام ارشد مسکو اعلام کرد، از سال ۲۰۰۱ و زمانی که آمریکا و متحدانش وارد جنگ در افغانستان شدند، تهدیدهای تروریستی و قاچاق مواد مخدر به شدت گسترش یافته است.

سرگئی لاوروف سپس با اشاره به گزارش‌های مستند در خصوص دست داشتن برخی از اعضای ارتش آمریکا در قاچاق مواد مخدر در افغانستان تصریح کرد: «اسنادی در غرب وجود دارد که نشان می‌دهد پرسنل (ارتش) ایالات متحده در قاچاق مواد مخدر دخیل دست داشتند».

وزیر خارجه روسیه با هشدار به وخامت وضعیت امنیتی افغانستان با توجه به حضور عناصر داعش در بخش‌های از این کشور هشدار داد که تروریست‌های داعشی در حال استقرار در شمال افغانستان هستند.

وی تصریح کرد: «دولت اسلامی (داعش) عامدانه در حال آوردن نیروهایش به استان‌های شمالی افغانستان هم مرز با متحدان ما است».

لاوروف روز گذشته هم در اظهاراتی هشدار داده بود احتمال وخیم‌شدن سریع وضعیت در افغانستان در پی خروج عجولانه نیروهای آمریکایی و ناتو وجود دارد. به گفته او، آمریکا و ناتو نتوانستند به نتایج محسوس و باثبات‌کردن اوضاع در زمانی که در افغانستان حضور داشتند، برسند.

وزیر خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد: «ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم، از جمله استفاده از پایگاه نظامی روسیه در مرز تاجیکستان با افغانستان تا مانع انگیزه تهاجمی علیه متحدان خود شویم».

سرگئی لاوروف در سخنرانی امروز خود از مواضع آمریکا، طالبان و رهبران دولت افغانستان به شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «طالبان رفتارهای جنگ طلبانه‌تری دارند زیرا توافقنامه موجود تشکیل دولت موقت را پیش بینی کرده است که شرایط ایجاد ساختارهای پایدارتر دولت را کار خواهد کرد. متأسفانه رهبران کابل مایل نیستند هرگونه (تشکیل دولت) موقت را سازماندهی کنند برای اینکه می‌ترسند باعث کنار زدن آنها از  سیاست فعال (در افغانستان) شود بنابراین این بدان معنی است که هم هر دوی آنها (طالبان و دولت افغانستان) و هم آمریکایی‌ها که از کشور خارج می‌شوند، شرایط را برای یک سناریوی مبتنی بر زور باز می‌گذارند».

هشدار دیپلمات ارشد مسکو درباره وضعیت جاری در افغانستان در شرایطی مطرح شده است که به دنبال خروج همه نیروهای نظامی واشنگتن از پایگاه هوایی بگرام (بزرگ‌ترین پایگاه نظامیان خارجی در افغانستان) گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره خروج نظامیان آمریکایی از این کشور تشدید شده است.

بر همین اساس، وبگاه آمریکایی «پالتیکو» در گزارش چهارشنبه شب (به وقت محلی واشنگتن) به نقل از دو مقام مطلع این کشور خبر داد که خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان عملا تکمیل شده و کاری است که انجام شده است».

پیش از انتشار این خبرها، سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام نشست ویژه رئیس‌جمهور این کشور با مشاوران خود درباره افغانستان خبر داد که جو بایدن روز پنجشنبه درباره خروج از افغانستان سخنرانی خواهد کرد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول