اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

درخواست‌های «تقی‌زاده» از شورای ششم بیرجند/ از اجرای طرح تعریض خیابان‌ها تا انتخاب شهردار متخصص و باسابقه

رئیس شورای شهر بیرجند دلیل عدم ورود به شورای ششم را فعالیت‌های علمی خود دانست و گفت: معلم دانشگاه هستم و قبل از شورا مقالات و فعالیت‌های علمی متعددی داشتم که متوقف شد و دنبال فرصتی بودم که دوباره این فعالیت‌ها را ادامه دهم،

درخواست‌های «تقی‌زاده» از شورای ششم بیرجند/ از اجرای طرح تعریض خیابان‌ها تا انتخاب شهردار متخصص و باسابقه

ابراهیم تقی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه از سال ۹۶ که با رأی اعتماد مردم آمدیم اقدامات به نسبت خوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: در قانون، شوراها وظایف متعددی دارند و در حدود ۳۴ کمیسیون عضو هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف انتخاب شهردار است، بیان داشت: در دوره پنجم انتخاب خوبی انجام شد چرا که انتخاب شهردار اگر به درستی انجام شود باعث موفقیت شورا می‌شود ولی در صوت انتخاب نامطلوب عملکرد خوبی نخواهند داشت.

رئیس شورای شهر بیرجند تصریح کرد: براساس قانون، پیش برد سریع فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه شوراها است که پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند تا مردم راحت‌تر به مسئولان دسترسی داشته باشند.

افزایش بودجه از ۶۰ میلیارد به ۳۰۰ میلیارد تومان

تقی‌زاده عنوان کرد: شورای پنجم هماهنگ و منسجم بود و با وجود چالش‌ها و اختلاف‌نظرها به گونه‌ای نبود که چالش ذهنی برای مردم ایجاد شود و با هماهنگی طرح‌ها و مصوبات اجرایی شد.

وی افزود: طرح‌های انجام شده در راستای ارتقای شهر بیرجند بود، همچنین بودجه شهرداری از ۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ که طی دو سال ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافت اکنون به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس شورای شهر بیرجند تبیین کرد: برای اولین بار بودجه شهرداری فقط ۴۰ درصد برای امور اجرایی و حقوق‌ها در نظر گرفته شد و ۶۰ درصد دیگر برای پروژه‌های عمرانی مصوب شد.

هزینه ۷۰ درصدی بودجه برای بهسازی شمال شهر

تقی‌زاده با اشاره به اینکه بیرجند شهری فرهنگی، دانشگاهی، علمی و آموزشی است و با این سبقه انتظارات مردم تفاوت داشت، اظهار داشت: بیشتر توقعات در زمینه رعایت توازن منطقه‌ای بین شمال و جنوب شهر بود.

وی ادامه داد: در همین راستا ۷۰ درصد بودجه شهرداری به رسیدگی برای بهسازی مناطق شمال شهر اختصاص یافت تا بسترهای لازم آن با جنوب شهر نزدیک‌تر شود.

رئیس شورای شهر بیرجند از جمله برنامه‌های اجرایی شده به میدان‌های شهری و ایجاد فضاهای سبز در شمال شهر اشاره کرد و گفت: ۱۱ پروژه فضای سبز در شمال شهر به بهره‌برداری رسید، همچنین تمام مصوباتی که در شورای پنجم به تصویب رسیده بود تاکنون اجرایی شده است.

تقی‌زاده اضافه کرد: تنها طرحی که فقط فاز نخست آن اجرایی شده میدان اجتماعات شهر است که باید در دوره ششم به اجرای باقی فازهای آن توجه شود.

ایجاد سایت پسماند در بیرجند

وی با بیان اینکه در این دوره اقدامات خوبی انجام شد، عنوان کرد: از جمله آن‌ها می‌توان به احداث فرهنگ‌سرا که در شرق کشور ممتاز است، باغ مفاخر و میدان اجتماعات اشاره کرد.

رئیس شورای شهر بیرجند بیان داشت: میدان اجتماعات جزو اولویت‌ها بود چرا که در مراسم‌های مذهبی مانند تاسوعا و عاشورا فضایی برای پوشش‌دهی تمام جمعیت وجود نداشت که این طرح این مشکل را مرتفع می‌کند.

تقی‌زاده به اجرای سایت پسماند در بیرجند نیز اشاره کرد و گفت: بیرجند نهمین شهر در کشور است که در آن سایت پسماند استقرار یافته و تجهیزات برای آن خریداری شده و جزو افتخارات این شورا است.

وی بهسازی و درست کردن دیوار یخدان، ارگ بهارستان و دیگر آثار تاریخی شهر و ایجاد مجتمع آبرسانی جنوب به شمال شهر برای آبیاری فضای سبز را از دیگر اقدامات شورای پنجم ذکر و عنوان کرد: همواره با توجه به دغدغه شورا در زمینه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان از مسئولان مرتبط دعوت حضوری در شورا شد.

محدودیت‌های کرونایی یکی از دلایل ارتباط نامطلوب

رئیس شورای شهر بیرجند در زمینه انتقاد به شورای پنجم درباره ارتباط نامطلوب با مردم و گزارش‌دهی به مردم و رسانه‌ها، گفت: در هفته همیشه یک جلسه علنی با دعوت از رسانه‌ها برگزار شده و توافقاتی با صدا و سیما برای اعلام دوره‌ای اقدامات داشته‌ایم.

تقی‌زاده با بیان اینکه در عین حال ایراد را قبول داریم و باید در بعد انعکاس اقدامات بیشتری انجام می‌شد، تبیین کرد: همچنین محدودیت‌های کرونایی که طی دو سال گذشته ایجاد شد نیز تأثیر زیادی در ارتباط‌گیری داشت چرا که قبل از کرونا هر ماه در یکی از مساجد جلسه داشتیم که به‌دلیل کرونا کنسل شد.

انتقادات برای تمام پروژه‌ها وجود دارد

وی نسبت به انتقاد برخی در زمینه فرهنگ‌سرا و سیستم صوتی خارجی نیز عنوان کرد: برخی از کاندیداها قبل از انتخابات برای جذب مخاطب شعارهایی دادند و انتقادهایی کردند که در حوزه وظیفه آن‌ها نبود یا از آن اطلاع نداشتند.

رئیس شورای شهر بیرجند افزود: شورا برای ارتقای کیفیت شهر برنامه‌هایی اجرایی می‌کند که همه آن‌ها  مورد تأیید همه مردم نیست و اختلاف نظر وجود دارد و انتقاد می‌شود و موضوعی طبیعی است.

تقی‌زاده بیان داشت: فرهنگ‌سرا برای بیرجند لازم بود چرا که برای مراسم‌های بزرگ ملی، مذهبی و فرهنگی سالنی با این استانداردها در بیرجند وجود نداشت و این طرح با تأیید نظر کارشناسان اجرایی شد.

وی اضافه کرد: طرح فرهنگ‌سرا در گذشته داده شده و سوله‌ای برای آن ایجاد شده بود و اگر در این دوره اجرایی نمی‌شد هم باز به آن انتقاد می‌کردند که به مسائل فرهنگی شهر توجهی نمی‌شود و دغدغه ندارد.

رئیس شورای شهر بیرجند ادامه داد: این فرهنگ سرا با استانداردهای روز طراحی و اجرایی شد که در شرق کشور ممتاز است و با توجه به ارزش افزوده و افزایش هزینه‌ها اگر فرهنگ‌سرا که با ۴۰ میلیارد تومان ساخته شده، اجرایی نمی شد اکنون برای ساخت آن باید بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شد که در توان هیچ دوره ای از شورا و شهرداری نبود.

تقی‌زاده در زمینه سیستم صوتی این فرهنگ سرا نیز گفت: درست است که از برند خارجی استفاده شده است ولی برندی بود که در فروشگاه‌های بومی استان وجود داشت و از فروشنده بومی خریداری شده و نمونه با کیفیت داخلی آن را نداشتیم.

وی در پاسخ به این سؤال که از روند توسعه شهر و عملکرد شهردار راضی بودید، اظهار داشت: آنچه در ذهن و انتظار ما بود و در جلسات مختلف مطرح شد و در توان ما بود اجرایی شده است.

رئیس شورای شهر بیرجند افزود: همچنین با وجود اینکه شهردار غیربومی بود ولی خانواده خود را از همان ابتدا در بیرجند مستقر کرد و همگام شورا بود.

تقی‌زاده مطرح کرد: اولویت شورای پنجم برای انتخاب شهردار سابقه و تخصص بود که در طی مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا برای  بیرجند هر کاری انجام می‌دهید فقط شهردار فعلی بود که پاسخ داد اگر در چارچوب قانون باشد حتما اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل همین قانون‌مند بودن و سابقه اجرایی شهرداری در یکی از مراکز استان‌ها بود که ایشان انتخاب شدند و در کل عملکرد به نسبت مطلوب شورا در این دوره داشت و تفاوت‌های بیرجند نسبت به ۴ سال قبل کاملا مشهود است که شهری پویاتر، فعال تر و با نشاط‌تر نسبت به قبل شده است.

مصوبه کمیسیون ماده ۵ ایده‌آل نه ولی مطلوب

رئیس شورای شهر بیرجند درباره اراضی پادگان هم گفت: شورا جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرد و از آنجایی که شورا مرجع تصمیم‌گیری اجرایی برای دیگر سازمان‌ها نیست از دست ما خارج است.

تقی‌زاده توضیح داد: اداره‌کل راه و شهرسازی بعد توافق سال ۸۴ و بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی به ارتش توانایی پرداخت نداشته و به همین دلیل طبق توافق مابین یکدیگر فقط ۲۵ میلیارد تومان پرداخت و مابقی اراضی پادگان به ارتش واگذار شده است.

وی مطرح کرد: ۳۸ هکتار که به نوعی بهترین نقطه اراضی است و جزو شهر است توسط ارتش حفظ شده و به‌صورت غیرقانونی تعیین کاربری شده و چالش اصلی ما در زمینه کاربری‌های موجود است.

رئیس شورای شهر بیرجند افزود: بعد از رایزنی‌های مختلف به کمیسون ماده ۵ رفت و در آنجا با وجود اینکه زیاد مصوبه مطلوب و ایده‌آل نیست ولی بهتر از قبل است و محقق شد که طبق توافق‌نامه چند هکتار به فضای سبز برای مردم و عریض شدن خیابان تخصیص یابد، کاربری‌های مسکونی و طبقات مجاز مشخص و کاربری‌های تجاری حذف شود و طبق ضوابط شهرسازی اجرایی شود که تاکنون ارتش قبول نکرده و به این امید است که نظر کمیسیون تغییر کند ولی این مصوبه لازم‌الاجرا و قطعی است.

تقی‌زاده تبیین کرد: در همین زمینه نامه‌نگاری‌های زیادی با وزارت راه و شهرسازی، فرمانده کل ارتش کشور، نماینده ولی فقیه و حتی دفتر مقم معظم رهبری داشته‌ایم و شورای ششم نیز برای اجرای مصوبه باید پیگیر باشد.

تفکیک زباله از مبدأ  و مقصد اولویت باشد

وی به اعضای شورای ششم توصیه کرد: تفکیک زباله‌ها از مبدأ و مقصد را در اولویت قرار دهند و با توجه به اینکه سایت مدیریت پسماند در حال استقرار است می‌تواند منبع درآمد پایداری برای شهرداری شود و اکنون زیرساحت کارخانه کمپوست هم فراهم شده است.

رئیس شورای شهر بیرجند ادامه داد: در شمال شهر با اینکه اراضی زیاد است ولی زمین با کاربری فضای سبز کم است که شورای بعدی به آن توجه کند و برای ارتقای فضای سبز شمال شهر و ایجاد بازارچه‌های محلی تلاش کنند.

تقی‌زاده مطرح کرد: تعریض برخی از خیابان‌ها نیز دغدغه است، مانند مسیر فلکه ابوذر تا فلکه اول مدرس که دغدغه اصلی بود و  عبور خیابان‌های عدل و معلم از اراضی ارتش و به بهسازی بلوار شهید ناصری و صیاد شیرازی توجه شود و طرح جامع ترافیک شهری حتما اجرایی و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین انتقال صنوف آلاینده در حال انجام است و بستر آن آماده شده و هر چه سریع‌تر اجرایی شود و برنامه‌ای برای خیابان عدل تعریف شود.

رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به ایجاد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، گفت: اساس‌نامه آن ابلاع شده و شورای ششم آن را حتما ایجاد کند تا در کمیسیون‌های تخصصی کارهای کارشناسی بهتری انجام شود و ایجاد منابع درآمدی پایدار اولویت برنامه‌های شهری باشد.

شهردار متخصص و باسابقه انتخاب شود

تقی‌زاده دلیل خود را در زمینه عدم ورود به شورای ششم فعالیت‌های علمی خود دانست و گفت: معلم دانشگاه هستم و قبل از شورا مقالات و فعالیت‌های علمی متعددی داشتم که متوقف شد و دنبال فرصتی بودم که دوباره این فعالیت‌ها را ادامه دهم، همچنین هر کاری در توان من بود در دوره پنجم انجام دادم و لازم بود نیروهای جوان با ایده‌های جدید وارد میدان شوند.

وی برای انتخاب شهردار به شورای ششم توصیه کرد: با توجه به اینکه شهر فرهنگی و علمی است لذا با توجه به کارهایی‌های که در این شهر انجام شده فردی انتخاب شود که سابقه و تجربه خوبی در امورات شهرداری داشته باشد.

رئیس شورای شهر بیرجند اضافه کرد: شهردار باید تخصص لازم را داشته باشد چرا که خزانه شهری و امانت مردم در دستان اوست و اگر متخصص نباشد بدون اطلاع ممکن است نظرات کارشناسان را قبول یا رد کند.

تقی‌زاده اضافه کرد: شهردار باید متعهد، امانت‌دار، صادق و سالم باشد و خیلی خوب است که تجربه شهرداری در یکی از مراکز استان‌ها را داشته باشد که با توجه به آن سابقه و خلاق بودن او انتخاب شود، همچنین دغدغه مالی نداشته باشد چرا که شهرداری آن‌چنان حقوق و مزایایی ندارد و باید قانون‌مدار باشد.

تعامل خوب استانداران با شورای شهر

وی درباره عملکرد و تعامل استانداران خراسان‌جنوبی معتمدیان و ملانوری با شورا هم اظهار داشت: معتمدیان استاندار میدانی و دغدغه‌مند بود و با توجه به پیگیری موضوعات از پروژه‌های شهری بازدید و در هر جلسه‌ای که لازم بود حتما حاضر می‌شد و تعامل، همکاری و مشارکت خوبی با شورا و مردم داشت.

رئیس شورای شهر بیرجند در زمینه استاندار فعلی هم گفت: شورا در مدت حضور آقای ملانوری متقاضی جلساتی بوده که حضور داشته و از پروژه‌ها نیز بازدیدهای منظم و خوبی داشته‌اند و در کل می‌توان گفت در شورای پنجم، استانداران تعامل خوبی داشته‌اند.

تقی‌زاده در پایان با اشاره به مشارکت خوب مردم به ویژه در خراسان‌خنوبی در انتخابات خطاب به مسئولان، تأکید کرد: به همان میزان که به رئیس جمهور منتخب رأی داده شد، فرصت و زمینه‌ای برای رشد و توسعه خراسان‌جنوبی در نظر گرفته شود و بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد تا این نقش و فعالیت و حضور در صحنه مردم در اجرا به رفع و کاهش محرومیت‌ها و توسعه این منطقه بینجامد و شورا نیز برای توسعه هر چه بیشتر بیرجند و پویاتر و بانشاط‌تر کردن آن تلاش کند.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول