اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خدمت جدید آستان قدس در فضای مجازی/ سامانه «حرم مجازی» برای بهره‌مندی زائران و مجاوران آغاز به کار کرد

رئیس اداره رسانه‌های نوین و فضای مجازی آستان قدس رضوی از آغاز به کار سامانه «حرم مجازی» برای بهره‌مندی زائران و مجاوران خبر داد و گفت: سامانه «حرم مجازی امام رضا(ع)» شامل امکانات قابل‌توجهی است و همه کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

خدمت جدید آستان قدس در فضای مجازی/  سامانه «حرم مجازی» برای بهره‌مندی زائران و مجاوران آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، محمدجواد عرشیان  اظهار کرد: آستان قدس رضوی با توسعه خدمات خود در بستر فضای مجازی، سامانه مجازی حرم باقابلیت مشاهده سه‌بعدی اماکن حرم مطهر حضرت رضا(ع) را طراحی کرده که در گام اول، امکان استفاده از آن بر روی سایت haramvr.ir فراهم‌شده و به‌زودی برای سایر پلتفرم‌ها نیز ارائه خواهد شد.

رئیس اداره رسانه‌های نوین و فضای مجازی آستان قدس رضوی افزود: پیش‌ازاین، پروژه‌ها و نرم‌افزارهایی که برای نمایش حرم مطهر رضوی تهیه‌شده بود بیشتر در قالب عکس‌های پانوراما و شامل جزئیاتی مختصر بود. ضمن آنکه حجیم بودن این برنامه‌ها و نیاز به سیستم‌های رایانه‌ای قوی برای پردازش آن، سبب شده بود بسیاری از علاقه‌مندان امکان بهره‌مندی از این برنامه‌ها را نداشته باشند.

بهره‌گیری از فناوری فتوگرامتری

وی یادآور شد: با ارزیابی مشکلات برنامه‌های مشابه، حالا سامانه «حرم مجازی امام رضا(ع)» طراحی‌شده است که شامل امکانات قابل‌توجهی است و همه کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. این نرم‌افزار بر پایه جدیدترین روش‌ها و سرویس‌های مبتنی بر وب طراحی‌شده است و ویژگی مهم آن، مدل‌سازی انجام‌شده بر عناصر معماری حرم مطهر است.

عرشیان بیان کرد: با توجه قدمت بالای ابنیه حرم مطهر و در دسترس نبودن نقشه‌های دقیق کاشی‌کاری‌ها، مقرنس‌ها و دیگر اجزای معماری، اجرای مدل‌سازی نرم‌افزاری آن کار بسیار دشواری بود که با تلاش صورت گرفته توانسته‌ایم، با بهره‌گیری از فناوری فتوگرامتری، مدلی دقیق تهیه و ارائه کنیم.

دسترسی به همه اطلاعات موردنیاز زائران؛ از مسیریابی در حرم تا مکان‌یابی بخش‌های مختلف

به گفته عرشیان، از قابلیت‌های کاربردی این برنامه، امکان مسیریابی بین صحن‌ها و اماکن حرم مطهر است که همواره یکی از سؤالات متداول زائران در هنگام زیارت است و می‌تواند راهنمای جامع و کاملی برای آن‌ها باشد.

همچنین معرفی همه اماکن متبرکه ازجمله رواق‌ها، صحن‌ها، مراکز علمی و آموزشی، کفشداری‌ها، پارکینگ‌ها و سرویس‌های بهداشتی، به‌صورت سه‌بعدی، پاناروما و فیلم ۳۶۰ درجه روی هر ابراز الکترونیکی ازجمله رایانه، تبلت و تلفن همراه قابل‌استفاده است. بانک حدیث، زندگی‌نامه امام رضا(ع) به‌صورت متن و موشن گرافی، آداب زیارت و زیارت‌نامه به‌صورت موشن گرافی، پخش مستقیم تصویر از حرم مطهر تحت انواع پلتفرم‌های عنوان‌شده نیز از دیگر امکانات این نرم‌افزار است.

حفظ تمام جزئیات در مدل‌سازی معماری حرم

حامد اصغری مدیر تیم مدل‌سازی این سامانه نیز به برخی امکانات خاص آن اشاره و تصریح کرد: در فناوری فتوگرامتری با ساخت مدل سه‌بعدی از روی عکس هوایی و زمینی و تبدیل آن به مدلی کم‌حجم و مناسب، امکان ارائه برنامه‌ای کاربردی فراهم‌شده است.

اصغری افزود: پیچیدگی و چالش اصلی کار روی چنین پروژه‌هایی حفظ تمام جزییات موجود در مقابل حجم کم است که به‌نوبه خود باعث سنگینی کار فناروان و طراحان آن شده بود اما به لطف حضرت رضا(ع) و با تلاش‌های انجام‌شده، کار فاخری آماده و ارائه‌شده است.

افزایش امکانات در آینده نزدیک

مهدی آبیار مدیر تیم برنامه‌نویسی این نرم‌افزار نیز به طرح‌های توسعه آن اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده به‌زودی امکانات دیگری هم به نرم‌افزار «حرم مجازی امام رضا(ع)» اضافه خواهد شد.

به گفته او برپایی موزه مجازی، امکان طرح و دریافت پاسخ سؤالات شرعی، انتشار خاطرات زیارت، برگزاری مسابقات، امکان پرداخت نذورات، شبیه‌سازی جلوه‌های ویژه در حرم مجازی مانند پرواز کبوتران حرم، افزودن صدای محیط، شبیه‌سازی آب‌وهوا و گردش شبانه‌روز طبق تغییر ساعت و فصل، نمایش تاریخ، اوقات شرعی و دمای هوا، نمایش برنامه‌های حرم مطهر و همچنین قابلیت مسیریابی در حرم به‌صورت واقعیت افزوده دیگر امکاناتی است که در فازهای بعدی توسعه این برنامه، به آن افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول