اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

وظیفه مسئولان و مردم برای حل مشکل قطعی برق/ لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه

اگرچه گلایه های مردم در باره قطعی برق به حق است و عدم آینده نگری برخی مسئولان موجب چنین مشکلی شده، اما هم اکنون باید همه تلاش کنیم تا مشکل با کمک مردم و مسئولان زودتر برطرف شود.

وظیفه مسئولان و مردم برای حل مشکل قطعی برق/ لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه

گروه سیاسی خبرگزاری فارس، کامران شیرازی: این روزها قطعی های مکرر برق اعتراضات و گلایه های مردم را در پی داشته و متاسفانه بی توجهی مسئولان مربوطه به هشدار مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است.

مسلما قطعی مکرر برق، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است، مخصوصا کسانی که در خانه بیمار دارند یا کاسبی آنها با برق ارتباط مستقیم دارد و مسلما عملکرد ضعیف و عدم آینده نگری مسئولان، عدم استفاده درست از بخش خصوصی برای تولید برق و مشکلاتی که درباره ساخت و تجهیز نیروگاه ایجاد شد، سهم بسزایی در این اتفاق دارد. 

*  اقدامی درباره فرهنگ سازی جهت صرفه جویی در مصرف برق وجود نداشت

نکته قابل توجه این موضوع این است که مسئولان خود را مقصر این وضعیت نمی دانند. در این باره بی شک همانطور که رئیس جمهور گفت رسیدن زودهنگام فصل گرما و افزایش بار مصرفی تاثیر عمده ای را در وضعیت ایجاد شده دارد، اما نباید از این موضوع غافل شد که چنین مسائلی باید پیش بینی و برای آن برنامه ریزی می شد.

متاسفانه در ماه های اخیر هیچ اقدامی برای تشویق مردم برای صرفه جویی در مصرف برق وجود نداشت، در صورتی که وزارت نیرو می توانست با تهیه برنامه های فرهنگی، ره اندازی پویش و همکاری با رسانه ها مردم را در جریان وضعیت قرار می داد و  قطعا اگر مسئولان با مردم موضوع را درمیان می گذاشتند، مردم نهایت همکاری را داشتند و با صرفه جویی  در مصرف برق بخش به دولت کمک می کردند. البته الان هم دیر نشده و لازم است نهادهای مربوطه در این راستا اقدام کنند.

* لزوم همراهی مردم با مسئولان برای حل مشکل

از سویی استفاده بی مورد و زیاد برخی ادارات، مراکز خرید و ساختمان های دولتی از برق نقش عمده ای را وضعیت ایجاد شده دارد که نیاز بود وزارت نیرو و دولت برای چنین موضوعی برنامه ریزی می کردند و تدابیری اندیشیده می شد تا در فصل گرما، این ادارات و نهادها به اندازه نیاز واقعی مصرف می کردند.

در مجموع گلایه های مردم به حق است و مسئولان هم علیرغم اینکه هم اکنون برای حل مشکل در حال تلاش هستند باید بپذیرند که عدم آینده نگری و ضعف در مدیریت باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده و تلاش کنند تا زودتر مشکل رفع شود. 

* تلاش دشمنان برای ماهی گیری در تاریکی

نکته مهم دیگر هم سواستفاده رسانه های بیگانه و دشمنان از وضعیت ایجاد شده است. رسانه هایی که قطعی برق را بهانه ای کرده اند تا تلاش ها و خدمات نظام اسلامی را زیر سوال ببرند. علیرغم مشکل ایجاد شده که قطعا به دلیل ناکارآمدی برخی مسئولان ایجاد شده، نباید فراموش کنیم از ابتدای انقلاب تا کنون تنها در برق رسانی به شهرها و روستاهای کشور چه خدمات بزرگ و ارزنده ای صورت گرفته است. لذا باید همانگونه که با صرفه جویی در مصرف برق مسئولان را برای حل مشکل کمک می کنیم مراقب باشیم اقدامات و توطئه های دشمنان باشیم.

* نباید مردم را غافلگیر کرد

یکی از مسائلی که همواره موجب گلایه مردم بوده این است که در چنین شرایطی زمان قطعی برق از پیش اعلام نمی شود تا و در کل مسئولان شفاف با مردم سخن نمی گویند که در این باره نیاز است مسئولان نهادهای مربوطه اطلاع رسانی شفاف، دقیق و مستمری درباره ساعات خاموشی داشته باشند تا مردم غافلگیر نشوند.

تولید رمزارز از هم مسائلی است که گفته شده در میزان مصرف برق نقش بسزایی دارد، لذا لازم است وزارت نیرو و  دستگاه های انتظامی و امنیتی تولید‌کنندگان رمزارزها را شناسایی و جلوی فعالیت آنان را بگیرند.

تشکل های دانشجویی، جهادی، کانون ها، سازمان های مردم نهاد و همه کسانی که می توانند در بحث فرهنگ سازی برای مصرف بهینه برق در صنایع و منازل اقدامی انجام دهند باید سریع تر دست به کار شوند. مطمئنا اگر الگوی مصرف برق اصلاح شود بسیاری از هم وطنان از مشکل قطع برق رها خواهند شد و چه حرکتی برای تشکل های مردمی بهتر از اینکه به هم وطنان خود کمک کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول