اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

به صدا درآمدن زنگ خطر مشروبات الکی در خراسان‌جنوبی

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به زنگ‌ خطر تولید و مصرف مشروبات الکلی در خراسان جنوبی، گفت: در شورای پیشگیری از وقوع جرم باید کارگروه ویژه‌ای در این خصوص فعال شود تا با هماهنگی‌های لازم از جرم زمینه‌ساز سایر جرایم و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

به صدا درآمدن زنگ خطر مشروبات الکی در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر که مجوز کشوری آن در ۳۰ دی‌ماه ۹۹ اخذ شده ضروری است و در اسرع وقت باید عملیاتی شود.

وی با تأکید بر مکان‌یابی کارشناسی‌شده مرکز درمان معتادان متجاهر، افزود: به منظور تأثیرگذاری علمی و امنیت اجتماعی بهتر است این مرکز در مجتمع زندان و یا مجاورت ندامتگاه مرکزی بیرجند احداث و تجهیز شود.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در ارتباط با تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی جلسات پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیبهای اجتماعی، تصریح کرد: نگرش اعضای شورای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر از یک نگاه سازمانی و اداری باید به نگاه علمی و درمانگری‌ ترک اعتیاد سوق پیدا کند.

حمیدی از معتاد به‌عنوان فردی بیمار یاد کرد و یادآور شد: بیمار جسمی، روحی و روانی قابل درمان است و اگر موفقیت مشهودی در این خصوص وجود ندارد باید در نحوه درمان کمپ‌ها و مراکز درمانی تجدید نظر شود.

وی مهم‌ترین عامل موفقیت ترک اعتیاد را ایجاد انگیزه در خود فرد معتاد عنوان کرد و گفت: با جبر و زور دستگاه‌های انتظامی و قضایی نمی‌توان چندان امیدی به کاهش و پایین آوردن سن اعتیاد در جامعه داشت.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: رها کردن و عدم مراقبت بعد از ترک اعتیاد معتادان در کمپ‌ها، نداشتن شغل و معیشت، مسائل روحی، روانی و مشکلات خانوادگی از مهم‌ترین موارد برگشت‌پذیری اعتیاد در بین معتادان است که باید مسئولان مرتبط چاره‌اندیشی کنند.

حمیدی با اشاره به زنگ‌ خطر تولید و مصرف مشروبات الکلی در خراسان جنوبی، تأکید کرد: در شورای پیشگیری از وقوع جرم باید کارگروه ویژه‌ای در این خصوص فعال شود تا با هماهنگی‌های لازم  از جرم زمینه‌ساز سایر جرایم و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام «نسایی» دادستان بیرجند نیز با اشاره به ۱۹ هزار معتاد خراسان‌جنوبی، گفت: اگر هر معتاد حداقل ۵ نفر از بستگانش‌ را درگیر کند رقمی قریب‌ بر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ۸۰۰ هزار نفری استان را دچار آسیب‌های فردی و خانوادگی خواهد کرد.

وی خواستار اهتمام بیشتر دستگاه‌های اداری و اجرایی مرتبط با بحث اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی شد و افزود: با فرهنگ‌سازی و راهکارهای علمی می‌توان آمار ورودی پرونده‌های کیفری به دادگستری را پایین آورد.

سرهنگ «حسینی» معاون اجتماعی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با پیشنهاد راه‌اندازی اردوگاه کار و درمان معتادان متجاهر، اظهار داشت: سپاه انصارالرضا(ع) استان ظرفیت‌ها، امکانات و زیرساخت‌های لازم  برای محقق‌کردن این موضوع را در اختیار خواهد گذاشت.

«حسنی‌مقدم» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌جنوبی با اشاره به شناسایی ۴۰۰ معتاد شناسنامه‌دار استان، گفت: علی‌رغم اخذ مجوز تأسیس مرکز ماده ۱۶ درمان معتادان متجاهر استان هنوز مکان‌ اختصاصی تعبیه نشده که ممکن  است در جذب اعتبار برای احداث و تجهیز مرکز اختلال ایجاد شود.

«عرب‌نژاد» مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، افزود: عدم پزشک‌متخصص، استقبال کم معتادان، بالابودن هزینه‌های ترک اعتیاد و باصرفه‌ نبودن اکثر مراکز از جمله سربیشه و نهبندان غیر فعال شده‌اند.

وی از راه‌اندازی مرکز مهر خانواده در شهرستان‌های دارای مرکز مشاوره خبر داد و گفت: در مرکز خوسف ۳۰ نفر از این خدمات برخوردار هستند.

انتهای‌پیام/69014/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول