اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ظهور گل‌فشان در آب‌های خزر/فوران آتشفشان صحت ندارد

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی درباره فوران آتشفشان در دریای خزر گفت: شاهد ظهور گل‌فشان در آب‌های منطقه شرق دریای خزر در منطقه باکو هستیم که به اشتباه نام آتشفشان از نام برده شده است.

ظهور گل‌فشان در آب‌های خزر/فوران آتشفشان صحت ندارد

همایون خوشروان عضو هیأت مدیره نظام مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی درباره فوران آتشفشان در دریای خزر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری با اشاره به ظهور گل‌فشان در آب‌های منطقه شرق دریای خزر، اظهار کرد:  خلیج باکو در کشور آذربایجان جایی محل توزیع این گل‌فشان‌ها است.

وی با بیان اینکه به اشتباه نام آتشفشان نام برده شده است، افزود: گل‌فشان مانند آتشفشان حاصل فوران مواد گلی آغشته به گازهای کم عمقی عمدتا گاز متان است که وقتی این مواد به سطح زمین می‌رسند قابلیت اشتعال دارند و با اشتعال‌شان ایجاد انفجارهای بزرگ می‌کنند.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی با اعلام اینکه در منطقه دشت ترکمن سواحل جنوب شرق دریای خزر گل‌فشان‌های مهمی گارنیاک، آق‌قلا و نفت‌آلجه را با ظاهری مشابه داریم، اضافه کرد:  اما در منطقه باکو ما مجموعه جزایر بسیار بزرگی داریم که تحت تاثیر این گل‌فشان‌ها ایجاد شدند بنابراین این پدیده‌ای نیست که اول به آخر باشد.

خوشروان با بیان اینکه این منطقه یعنی بستر دریای خزر در ناحیه جنوب شرقی مشرف به سواحل آذربایجان  بسیار بسیار مستعد برای ظهور گل‌فشان‌ها است، خاطرنشان کرد: گل‌فشان‌ها عوارضی هستند که می‌توانند منجر به تغییرات عمیق بر روی مناطق ساحلی و حتی پیدایش جزیره در یک منطقه شوند حتی می‌توانند شرایط توپوگرافی منطقه را دچار تغییر جدی کنند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول