اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«رونق تولید» در بخش معدن/ از اشتغال ۱۳ هزار نفری تا احیای ۴۰ معدن راکد

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از اشتغال ۱۳ هزار نفر در معادن استان خبر داد و گفت: این استان از لحاظ معادن فعال و اشتغال در حوزه معادن رتبه چهارم و ذخیره مواد معدنی نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

«رونق تولید» در بخش معدن/ از اشتغال ۱۳ هزار نفری تا احیای ۴۰ معدن راکد

عباس جرجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه در حال حاضر۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن در استان خراسان‌جنوبی وجود دارد، اظهار داشت: ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است.

خراسان‌جنوبی از لحاظ معادن فعال و اشتغال رتبه چهارم و ذخیره مواد معدنی نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است

 

وی از اشتغال ۱۳ هزار نفر در معادن استان خبر داد و بیان داشت: این استان از لحاظ معادن فعال و اشتغال رتبه چهارم و ذخیره مواد معدنی نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی مطرح کرد: ۶۷۸ معدن در حال بهره‌برداری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال گذشته در این استان به بهره‌برداری رسیده که این تعداد نسبت به ابتدای دولت یازدهم رشد ۱۰۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وجود ظرفیت‌های معدنی بیشمار در استان

جرجانی تبیین کرد: معادن در همه شهرستان‌های استان فعال بوده و هر شهرستان ظرفیت خاصی دارد همچنین برخی شهرستان‌ها به‌عنوان بهشت معدنی از انواع ظرفیت‌های معدنی برخوردار هستند.

براساس آمار بیش از ۷۵ درصد زغال‌سنگ کشور در طبس وجود دارد که سهم قابل توجهی از نیاز صنایع فولادی کشور را تأمین می‌کند

 

وی از فعال بودن ۳۰ معدن زغال در شهرستان طبس خبر داد و افزود: براساس آمار بیش از ۷۵ درصد زغال‌سنگ کشور در طبس وجود دارد که سهم قابل توجهی از نیاز صنایع فولادی کشور را تأمین می‌کند.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در خصوص معادن راکد استان، مطرح کرد: تعیین تکلیف معادن غیرفعال و راکد استان از سال گذشته با جدیت تمام از سوی این سازمان آغاز شده و در حال پیگیری و انجام است.

فعال‌سازی و احیای ۴۰ معدن راکد

جرجانی با اعلام اینکه در ۶ سال گذشته معادنی در استان به دلایل مختلفی راکد و غیر فعال و یا نیمه فعال بوده‌اند، تصریح کرد: این استان در حوزه معادن و صنایع معدنی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها نقش مهمی در توسعه اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی دارد.

در سال‌های گذشته۴۶ درصد معادن استان به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده بودند که با تعیین تکلیف و عارضه‌یابی این معادن اکنون با ۱۲ درصد کاهش به ۳۱ درصد رسیده است

 

وی با اشاره به فعال‌سازی و احیای ۴۰ معدن راکد و غیرفعال در استان طی سال گذشته، بیان داشت: در سال‌های گذشته۴۶ درصد معادن استان به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده بودند که با تعیین تکلیف و عارضه‌یابی این معادن اکنون با ۱۲ درصد کاهش به ۳۱ درصد رسیده است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ پروانه اکتشاف با سرمایه‌گذاری ۶۴ میلیارد ریال و ۱۴ گواهی کشف با سرمایه‌گذاری ۵۲ میلیارد ریال نیز در استان صادر شده، خاطرنشان کرد: صدور ۶ پروانه بهره‌برداری معدنی با سرمایه‌گذاری ۳۴۳ میلیارد ریال و اشتغال ۴۹ نفر نیز از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.

جرجانی از انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی در سطح ۲۲ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع خبر داد و گفت: این عملیات با سرمایه‌گذاری ۳۲۰ میلیارد ریال توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در کشور انجام شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۷ نقطه امیدبخش در قالب ۳۱ محدوده معدنی در استان شناسایی شده که برخی محدوده‌ها نیز واگذار شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع ۴۴ هزار و ۱۸۵ کیلوکتر مربع عملیات ژئوفیزیک هوایی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال انجام شده که منجر به معرفی ۲۷ محدوده امیدبخش معدنی شده است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول