اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

سهم ناچیز بندر نفتی خلیج فارس از بانکرینگ سوخت در خلیج فارس در 3 ماه ابتدایی امسال

بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرده که در 3 ماهه ابتدایی امسال 125 هزار تن بانکرینگ سوخت در بندر نفتی خلیج فارس صورت گرفته است که این میزان در مقایسه با بازار 23 تا 25 میلیون تنی خلیج فارس رقم ناچیزی است.

سهم ناچیز بندر نفتی خلیج فارس از بانکرینگ سوخت در خلیج فارس در 3 ماه ابتدایی امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی رضا محمدی کرجی ران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بیان عملکرد بندر نفتی خلیج فارس که نوع و شکل واگذاری آن حواشی متعددی مطرح است، اظهار کرد: در طی 3 ماهه اخیر شاهد فعالیت  8 میلیون و 284 هزارو و 118 تنی در این بندر بوده‌ایم که رشد 18 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی افزود: در بخش بنزین بیش از 1 میلیون و 124 هزار تن فعالیت در این بندر صورت گرفته و در حوزه بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری) نیز شاهد فعالیت 125 هزار و 839 تنی بوده‌ایم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین عنوان کرد: در 3 ماه ابتدایی امسال 347 شناور در مجموع در این بندر نفتی پهلو گیری کرده‌اند که 34 شناور برای حمل بنزین (صادرات) بوده است.

به گزارش فارس، اگر چه سازمان بنادر به طور کل در بیان آمار فعالیت بنادر مختلف کشور مرتبا از ارقام و اعداد رشدگونه و افزایشی خبر منتشر می‌کند اما حقیقت ماجرا آن است که سهم ایران از تجارت 12 تا 15 میلیارد دلاری بانکرینگ سوخت در منطقه بسیار ناچیز است و مصداق آن را نیز می‌توان عملکرد بزرگترین بندر نفتی ایران با نام بندر نفتی خلیج فارس برشمرد. سهمی که غالب آن در اختیار بندر فجیره امارات است.

کل عملیات بانکرینگ بندر نفتی خلیج فارس در 3 ماهه ابتدایی امسال 125 هزار تن بوده در حالی که در همین مدت در منطقه رقمی بالغ بر 6 میلیون تن بانکرینک سوخت صورت گرفته است که در مقایسه با سهم و موقعیت ایران در منطقه، رقم بسیار ناچیز و سهم بسیار اندکی بشمار می‌رود.

بدون شک برای رشد این حوزه که ارزآوری بالایی برای کشور در بر خواهد داشت، ضروری است تا دولت آینده با جدیت نسبت به روند واگذاری‌ها در بندر نفتی خلیج فارس و انحصار ناشی از برخی بی‌دقتی‌ها در اعمال ماده 31 ورود کرده و نقش ایران در رقابت‌های منطقه‌ای میان بنادر تجاری و نفتی منطقه ارتقا بخشد.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول