اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

روزگار ناخوش بام ایران/ فصل صعود یا فصل تخریب دماوند؟

قله دماوند با توجه به فصل صعود و هجوم کوهنوردان و غیر کوهنورد باز هم به تخریب نزدیکتر می‌شود.

روزگار ناخوش بام ایران/ فصل صعود یا فصل تخریب دماوند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دماوند با ارتفاع 5610 متر بلندترین قله ایران محسوب می‌شود و به بام ایران معروف است و هر ساله تعداد زیادی از کوهنوردان در کنار به اصطلاح کوهنوردان! راهی این قله می‌شوند تا بام ایران را فتح کنند. این روزها که فصل صعود این قله است افراد زیادی هستند که بدون تجهیزات و داشتن اطلاعات و ایمنی کافی گام در مسیر این قله می‌گذارند و خواسته یا ناخواسته به تخریب آن می‌پردازند.

صعود به دماوند با توجه به ارتفاعی که دارد دانش و تخصص کافی کوهنوردی می‌خواهد، اما هرکسی به خود اجازه می‌دهد با هر سابقه ای که دارد، صعود این قله را در برنامه‌اش داشته باشد. برخی از آنها بار خود را به ماشین‌ها و قاطرهایی می‌دهند که رفت و آمد آنها چیزی جز تخریب این اثر ملی ندارد.

فدراسیون کوهنوردی آنطور که می‌گوید بارها نسبت به تخریب دماوند هشدار داده و خواستار جلوگیری از حضور خودروها و قاطرها به منطقه شده است، اما ظاهرا با توجه به منافعی که عده‌ای در این کار دارند، هیچ گاه عملی نشده است.

طی روزهای گذشته یکی از ایگلوها (پناهگاه) که ظاهرا غیرقانونی هم ساخته شده است، به دلیل سهل انگاری برخی کوهنوردان دچار آتش سوزی شد و دود زیادی منطقه را فرا گرفت تا ثابت شود که هیچ نظارتی برای این صعودها وجود ندارد و هرکسی به راحتی می‌تواند با کمترین تجهیزات، امکانات و اطلاعات در این مسیر قرار بگیرد.

تخریب دماوند هر ساله ببشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد. این را می‌توان از حجم زباله‌هایی که از این کوه به پایین آورده می‌شود، متوجه شد، واقعا تاسف بار است. فردی که زباله خود را نمی‌تواند حمل کند و باعث زشتی و تخریب کوه می‌شود، چطور نام خود را کوهنورد می‌گذارد و در صورت صعود، خودش را فاتح دماوند می‌داند؟

در این میان باید پرسید نقش ارگان‌هایی مانند محیط زیست، فدراسیون کوهنوردی، استانداری مازندران، شهرداری رینه و ... چیست؟ چرا اینها یک بار نمی‌نشینند تا برنامه جامعی را برای حفظ این «گنبد گیتی» طرح ریزی کنند؟ تا کی باید شاهد این تخریب ها باشیم؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول